VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING02.06.2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Eksamen i Treningslære 2
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Et program for ungdomsskolen
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen til IT-konferansen Forlagets representanter •May Lisbeth Dahl •Rune Kjelvik •Kjell Arne Iversen •Øystein Falch.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Læreplanseminar KompetanseKriterierVurdering. Keiserens nye klær…. •1. Kompetansebasert reform – kompetansebasert vurdering •2. Det finnes noen store.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Skolelederundersøkelsen 2008
Velkommen!. Program tirsdag 0900 Frammøte og registrering 1115 Velkommen v/Øystein Falch 1130 Nye trusler på Internett v/ Tom Heine Nätt 1215 Lunsj 1315.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Kroppsøvingsdidaktikk
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Vurderingskriterier og oppgaver
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Velkommen! The Rotary Foundation – TRF Vestnes, 14. september 2013 Rudshøgda, 21. september 2013.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Vi får Norge til å gro! Bondelaget og framtidas yrkesutdanning Læreplanseminar mandag 2. juni 2008 Steinar Klev.
Læreplanen Historie Vg2.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Landbruksutdanning for framtida Brita Skallerud Oktober 2011.
Dialogkonferanse Faglig råd for Naturbruk _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Landbruksutdanning er framtida
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Grunnkurs Ledelse Semestersamling høst 2010 Henriette C. Piene Grønvold, fagsjef.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Nye Medier og kommunikasjon, hva er erfaringene?
Vurdering og undervisning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING

Program 1000 – 1015Velkommen og presentasjon v Solveig Skogs 1015 – 1035Landbruksnæringens forventninger 1035 – 1115Læreplanprosessen fram til dagens vedtatte læreplaner – 1125Pause og gruppeorganisering 1130 – 1210Gruppearbeid om ”den oppfattede læreplanen” 1210 – 1230Spørsmål og aktuelle problemstillingen fra gruppene 1230 – 1315 Lunsj 1315 – 1340Læremidler – v Tun Forlag 1340 – 1410Kort presentasjon av status for arbeidet med implementering av nye læreplaner ved noen av skolene – 1430Pause med kaffe 1430 – 1500Kompetanse, kriterier og vurdering 1500 – 1540Gruppearbeid om vurderingskriterier og krav til kompetanse 1540 – 1600Oppsummering og avslutning

Kompetanse etter seminaret Kunne beskrive rammebetingelsene for dagens læreplanverk Kunne gjøre rede for strukturen i landbruk og i gartnernæring Kunne forklare bruken av begrepet metakompetanse og individuell kompetanse innenfor rammene av et felles læreplanverk Etablere nettverk for videre tolkingsfellesskap på tvers av skolene

Prosessen fram til dagens læreplaner Læreplaner for Kunnskapsløftet (LK 06) Kompetansebasert reform – i prinsippet ikke en struktur-reform Har gitt noen strukturelle endringer (økologisk landbruk, gartneri……) Har blitt et helhetlig og gjennomgående læreplanverk ? Forutsetter samarbeid med næringene

STRUKTUR I LANDBRUK OG I GARTNERNÆRING Dagens situasjon er et resultat av kompromisser…. –Mellom statens ønsker om en forenklet struktur og et breit kunnskapsgrunnlag –Mellom næringenes ønsker om høyt kvalifisert arbeidskraft i sine enkelte produksjoner –Mellom skolenes ønsker om å kunne utvikle attraktive og realistiske tilbud

STRUKTUR I LANDBRUK OG I GARTNERNÆRING Dagens situasjon er et resultat av kompromisser…. –Norsk yrkesopplæring har som sin primære hensikt å utdanne arbeidstakere. –Den tradisjonelle bonden eller gartneren som selvstendig næringsdrivende passer ikke helt inn i en slik system-tenking –Det er liten forståelse for at ulike fagområder skal ha samme kompetanse

STRUKTUR I LANDBRUK OG I GARTNERNÆRING Strukturen er langt mer åpen en tidligere Krever bevisste tanker om profil i utdanningen ved den enkelte skole (nb….pass opp for hva barnet heter…) –Dette begynner allerede med valg av innhold i prosjekt til fordyping i vg-1 (6 timer) og tilsvarende i vg-2 (9 timer) Forutsetter samarbeid med næringene lokalt

STRUKTUR I LANDBRUK OG I GARTNERNÆRING Vg-3 Gartnernæring har ikke valgfrie fag. –Skolene må/kan utvikle forskjeller ved å vektlegge ”meta-kompetanse”, selv om kompetansene har samme læreplanbeskrivelser Vg-3 Landbruk har 4 valgfrie fag, hver på 5 timer. Elevene må velge 2 av disse. (disse er også valgbare for Studieforb. NA) –Økologisk landbruk 1 og 2, traktor og maskiner, økonomi og driftsledelse.

Kompetanse i landbruk og i gartnernæring Formuleringene i vg-3 planene skal være på et høyere nivå (taksonomi) enn tilsvarende vg-1 og vg-2. Det er ikke lagt opp til et bevisst skille mellom teori og praksis fra vg-2 til vg-3; læreplangruppen har lagt vekt på at eleven skal kunne…… –Det kan bety et betydelig innslag av praktiske metoder i opplæringen også på vg-3 Meta-kompetanse knyttet til valg av metode og aktivitet for å fremme læreplanens kompetansebeskrivelser

Kompetanse i landbruk og i gartnernæring Helheten i dette tilsier at framtidens agronomer har samme formelle kompetanse – bygd på læreplanens formuleringer Videre sier det at den individuelle kompetansen kan variere mye mellom enkeltpersoner, avhengig av innhold i PTF, metodiske tilnærminger i opplæringen, lokale valg og vektlegginger og valg av fag fra den valgfrie delen De samme betraktninger kan gjelde for gartnere

Formell læreplan – oppfattet læreplan Læreplanene som er vedtatt har ingen ”fasit” Læreplanene i naturbruk er laget med tanke på at det skal utvikles forskjeller med basis i samme kompetanseformuleringer Baserer seg på profesjonelle tolkinger i tolkingsfellesskap innad ved og mellom skoler

Pedagogenes credo…. Er den planlagte (og gjennomførte) aktiviteten egnet til å utvikle elevenes kompetanse i henhold til beskrivelsen i læreplanen? Når du kan svare ja på spørsmålet, er du innenfor rammene av pedagogisk profesjonalitet og læreplanens frihet:

Læreplan-seminar – gruppearbeid 1, den oppfattede læreplanen Utveksle erfaringer og oppfatninger så langt i arbeidet med læreplanene for vg-3 Drøfte tolkinger i grupper Løfte fram problemstillinger i plenum Få kommentarer fra plenum og læreplangruppen ( men; Nb, ikke fasit)

Konkret gruppearbeid – den oppfattede læreplanen Presentasjon innad i gruppen Gi de andre i gruppen en kort orientering om hvor dere står i læreplanarbeidet ved egen skole (runde 1.) Hvilke utfordringer ser dere i det videre arbeidet (runde 2.) Den person som kommer lengst fra nord, er gruppeleder. Den som kommer lengst fra vest, representerer gruppen i plenum Gruppen avgjør selv form og innhold på referat.