Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Advertisements

Erfaringer fra internrevisjon
Hvorfor, hvordan og for hvem?
Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
En stor og viktig del av helseforetakenes internkontrollsystem
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Hva er Fretex ?.
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Innherred samkommune 1 Dokumentsenteret Orientering samkommunestyre 15. mai 2008 Eva K. Lian Ove Haugrud.
Innherred samkommune 1 Rusprosjektet på Innherred Et samarbeid mellom Levanger og Verdal kommune v/Grethe Lindseth
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Internkontroll i kommuner
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
samkommune.no Samkommunestyremøte – Ola Stene 1 Innherred samkommune Nye oppgaver i 2005? Orientering til Samkommunestyret
Hva var utgangspunktet?
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Prosjekt sterilforsyning Helse Nord
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor oppvekst  Det vil (kontinuerlig) komme til flere arbeidsområder under ”Ikke påbegynt”.  Oversikten.
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL Berit Hakkebo 26. juni 2008.
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Meldingsløftet i Hitra Kommune
E-melding HALD-kommunene
Informasjonsplikt og uttalerett
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar - Kommunestyret, enhetsledere, hovedtillitsvalgte m.fl Innledning ved rådmann Ola Stene Utfordringer.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet Orientering/drøfting om økonomiplanen – Ola Stene Rammer 2008 – regnskap 2007.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Plikt til internkontroll Per Gammelsæther Ikks AS / RO
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
viQew Norge AS | Kjøita 25 | 4630 Kristiansand.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Internkontroll i norske kommuner
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.

USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Elektronisk saksbehandling og arkiv
HACCP i ASKO Hvilke utfordringer har vi som vareleverandør ?
OM KVALITETSPROSJEKTET
Håndtering av avviksmeldinger
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Økonomiplan 2009 – 2012 Presentasjon av rådmannens forslag
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
KVALITETSKOMMUNEPROGRAMMET DELPROSJEKT BARNEHAGE ”Kvalitetsutvikling i barnehager i Molde med fokus på pedagogisk ledelse”
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Kvalitetskommunen Porsgrunn Delprosjekt 6 Kvalitet i omsorg Silje Brügger Budal, utviklingsavdelingen Porsgrunn kommune.
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Lederutvikling hos USIT
EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Dialogkonferanse Behovene
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Utskrift av presentasjonen:

Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008

Innføring av et helhetlig, digitalt kvalitetssystem Skal bl.a. bidra til… å sikre god nok tjenester gjennom god dokumentasjon og aktiv avviksbehandling økt trygghet for ansatte og brukere ved at tjenesteutøvelsen samsvarer med myndighetskrav, vedtak, standarder og prosedyrer at avvik faktisk blir meldt og behandles på riktig måte Tiltak: Innføring av KvalitetsLosen som kvalitetssystem fra 2008 Arbeidsgrupper og prosesskartlegginger innenfor alle tjenesteområder Kulturbygging: motivere og stimulere til at avvik blir meldt og behandlet på riktig måte Måling: Kjennskap til, og bruk av avvikssystemet i 2008, 2009 og 2010.

? Kvalitetshjulet: Planlegge Utføre Korrigere  ”Brannslukking” Revisjon ? Utføre Kontrollere Klager/brukerdialog Utføre Målinger / undersøkelser Avvik Tilbake

Hva er et kvalitetssystem? Et hjelpemiddel for å sikre at daglige arbeidsoppgaver blir utført styrt forbedret .. i henhold til Krav i lov og forskrift Kommunens og enhetenes målsettinger og planer Kommunens og enhetenes standarder, rutiner og prosedyrer Dialog med brukere/brukerrepresentanter Et ledelsesverktøy for styring og utvikling av daglig drift

Status per i dag i våre kommuner Mye synsing - lite fakta og dokumentasjon For dårlig sammenheng mellom levering av tjenestene og øverste ledd i org. For mange ”privatpraktiserende kommunearbeidere” Mer å hente i dialogen med innbyggere/brukere Pålegg fra tilsynsmyndighetene m.m.

Organisering og framdrift Utviklingsavtale med KvalitetsLosen AS er signert (april 08) Prosjektleder er engasjert i to år fra 1. juni 08 Innfasing: Oppvekst Internfunksjoner (øk, org., dok.sent, it, m.m.) Helse, pleie- og omsorg Teknisk Andre Detaljering av organiseringen blir gjort i løpet av sommeren

Kurs/opplæring Starter høsten 2008, men vi må bruke lang tid… Kurs i prosesskartlegging (ledere og utvalgte medarbeidere) Innsamling, bearbeiding og utarbeiding av prosedyrer (arbeidsgrupper) Opplæring av lokale administratorer Avviksmelding og avvikshåndtering (alle) Viktige datoer, høsten 08: 3. - 4. september (prosesskurs) 15. - 16. september (opplæring i kvalitetsdokumentasjon) 17. september (opplæring i avvik/tiltak) 27. – 28. oktober (prosesskurs)