Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim 06.06.2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Læringsmiljø Hadeland /11 – 2013/14 Felles skoleutviklingsprosjekt for Gran, Lunner og Jevnaker i samarbeid med Karrieresenteret OPUS Hadeland.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Pilotprosjektet så langt
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL)
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Pedagogisk utviklingsarbeid
Presentasjon av prosjekt med Veilederkorpset i NAK
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Barnevern – status pr Høsten 2009 Evaluering av daværende organisering av mottak og undersøkelse Mål for evalueringen: Å finne ny organiseringsmodell.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
LIVSLØPSPERSPEKTIV Tigris Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Prosjekt tidlig innsats
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
-ikke bare for zippylæreren…
Velkommen Folkemøte – skole
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Praksiseksempel fra Lørenskog
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
OVERGANG TIL UNGDOMSSKOLEN
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Velkommen til førskoledag
Sykefravær PSU 3.februar kvartal
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Prosjektplanen og rolleavklaringer
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Den gode skoleeier I Nes.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Skoleeiers styringsdialog
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Overgang for elever med spesielle behov
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
«Alle med» Skåredalen skole
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim

Historikk 2009: Svake resultater fra nasjonale prøver Evaluering av oppvekstsektoren. Ønske om ekstern evaluering. Høsten 2010: Evaluering fra «Ressurssenter for omstilling i kommunene» (RO) Våren 2011: Oppstart av utviklingsprosjekt «Utvikling av oppvekstsektoren i Eide kommune» Høsten 2011: Veilederkorpset inn i utviklingsprosjektet

Rådmannens grep Interesse og forankring Strukturelle endringer: Fagsjef oppvekst Endret fra pedagogisk rådgiver Fast medlem i strategisk ledergruppe Ny stillingsbeskrivelse og leder av ledermøte oppvekst Endret behandling av tilstandsrapporten Kompetanseplan Skolebasert vurdering. Refleksjon.

Behandling av Tilstandsrapporten 2012/13 1.Skisse utarbeidet av ledergruppe oppvekst 2.Dialogmøte «Dialog for læring» 3.Behandles i Eide formannskap 4.Godkjennes av Eide kommunestyre 20. juni. 5.Etterarbeid i komité for oppvekst og kultur 6.Etterarbeid i ledergruppe oppvekst

«Utvikling av oppvekstsektoren» Mål: «Elevene skal få et likeverdig og godt opplæringstilbud uavhengig av hvilken barnehage eller skole de tilhører.»

«Utvikling av oppvekstsektoren» StyringsgruppeFellesmøtet Prosjektgrupp e 1 Arbeidsgruppe 1 Prosjektgrupp e 2 Prosjektgrupp e 3

«Utvikling av oppvekstsektoren» Styrking av det ordinære: Sikre gode overganger Samhandlingskultur –tverrfaglighet PPT, Helsestasjon, Barnevern, Folkehelsekoordinator Ledelse for læring Vurdering for læring

«Utvikling av oppvekstsektoren» Foreldremedvirkning. Jevnlig drøfting med SU og FAU Politisk medvirkning Statusmøte med komité for oppvekst og kultur Dialogmøter Tema ordinær undervisning – spesialundervisning Tilstandsrapporten.

Skoleeiers syn på Veilederkorpset sitt bidrag: Veiledet skolelederne SWOT – om Eideskolen Forventingsanalyse - rolleavklaringer Rådmann Rektor Fagsjef

Arbeidsform Organisering av veiledergruppen Besøk i kommunene. Telefon- mailkontakt i perioden mellom veilederbesøkene.

Innholdet i veiledningen Skolene: Rammene gitt ut fra RO-rapporten. Veilede skolene ut i fra den enkelte skoles ønske om og behov for veiledning innenfor disse rammene / satsningsområdene. Har vært lagt stor vekt på skolelederrollen og veiledning i forhold til å identifisere behov og sette mål finne løsninger og planlegge tiltak implementering av tiltak evaluere

Innholdet i veiledningen Skoleeier: Rammene gitt ut fra RO-rapporten. - Rolle- og forventningsavklaring mellom nivåene innenfor skolesektoren - Gjøre hverandre gode – ”Godmappa” til Marit Breivik

For å oppnå resultater gjennom veiledning, er relasjonsbygging ”stikk-kontakten” for å få til refleksjon og handling!!

Eide barneskole 220 elever 30 ansatte 70 barn på SFO

Tiltak Innført ped.tid hver mandag Klassevandring Klasseledelse – «ledelse for læring» Kveldsmøte for lærere og assistenter Organisasjons- og ståstedsanalyse

Resultater Sykefraværet gått ned fra % (1.kvartal kvartal 2013) Medarbeiderundersøkelsen Gode resultater på nasjonale prøver i lesing.

Veien videre Lesing i alle fag. Kollegalæring Klassevandring fortsetter

Positive tanker om Veilederkorpset Positive tanker om Veilederkorpset

Kontaktinformasjon: Kim Atle Kvalvåg Fagsjef oppvekst Tlf: