Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Historikk 2009: Svake resultater fra nasjonale prøver Evaluering av oppvekstsektoren. Ønske om ekstern evaluering. Høsten 2010: Evaluering fra «Ressurssenter for omstilling i kommunene» (RO) Våren 2011: Oppstart av utviklingsprosjekt «Utvikling av oppvekstsektoren i Eide kommune» Høsten 2011: Veilederkorpset inn i utviklingsprosjektet
Rådmannens grep Interesse og forankring Strukturelle endringer: Fagsjef oppvekst Endret fra pedagogisk rådgiver Fast medlem i strategisk ledergruppe Ny stillingsbeskrivelse og leder av ledermøte oppvekst Endret behandling av tilstandsrapporten Kompetanseplan Skolebasert vurdering. Refleksjon.
Behandling av Tilstandsrapporten 2012/13 1.Skisse utarbeidet av ledergruppe oppvekst 2.Dialogmøte «Dialog for læring» 3.Behandles i Eide formannskap 4.Godkjennes av Eide kommunestyre 20. juni. 5.Etterarbeid i komité for oppvekst og kultur 6.Etterarbeid i ledergruppe oppvekst
«Utvikling av oppvekstsektoren» Mål: «Elevene skal få et likeverdig og godt opplæringstilbud uavhengig av hvilken barnehage eller skole de tilhører.»
«Utvikling av oppvekstsektoren» StyringsgruppeFellesmøtet Prosjektgrupp e 1 Arbeidsgruppe 1 Prosjektgrupp e 2 Prosjektgrupp e 3
«Utvikling av oppvekstsektoren» Styrking av det ordinære: Sikre gode overganger Samhandlingskultur –tverrfaglighet PPT, Helsestasjon, Barnevern, Folkehelsekoordinator Ledelse for læring Vurdering for læring
«Utvikling av oppvekstsektoren» Foreldremedvirkning. Jevnlig drøfting med SU og FAU Politisk medvirkning Statusmøte med komité for oppvekst og kultur Dialogmøter Tema ordinær undervisning – spesialundervisning Tilstandsrapporten.
Skoleeiers syn på Veilederkorpset sitt bidrag: Veiledet skolelederne SWOT – om Eideskolen Forventingsanalyse - rolleavklaringer Rådmann Rektor Fagsjef
Arbeidsform Organisering av veiledergruppen Besøk i kommunene. Telefon- mailkontakt i perioden mellom veilederbesøkene.
Innholdet i veiledningen Skolene: Rammene gitt ut fra RO-rapporten. Veilede skolene ut i fra den enkelte skoles ønske om og behov for veiledning innenfor disse rammene / satsningsområdene. Har vært lagt stor vekt på skolelederrollen og veiledning i forhold til å identifisere behov og sette mål finne løsninger og planlegge tiltak implementering av tiltak evaluere
Innholdet i veiledningen Skoleeier: Rammene gitt ut fra RO-rapporten. - Rolle- og forventningsavklaring mellom nivåene innenfor skolesektoren - Gjøre hverandre gode – ”Godmappa” til Marit Breivik
For å oppnå resultater gjennom veiledning, er relasjonsbygging ”stikk-kontakten” for å få til refleksjon og handling!!
Eide barneskole 220 elever 30 ansatte 70 barn på SFO
Tiltak Innført ped.tid hver mandag Klassevandring Klasseledelse – «ledelse for læring» Kveldsmøte for lærere og assistenter Organisasjons- og ståstedsanalyse
Resultater Sykefraværet gått ned fra % (1.kvartal kvartal 2013) Medarbeiderundersøkelsen Gode resultater på nasjonale prøver i lesing.
Veien videre Lesing i alle fag. Kollegalæring Klassevandring fortsetter
Positive tanker om Veilederkorpset Positive tanker om Veilederkorpset
Kontaktinformasjon: Kim Atle Kvalvåg Fagsjef oppvekst Tlf: