Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Tema 2 LÆREPLANEN I BRUK
Mål for etterutdanningen Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Mål for etterutdanningen bruke læreplanverket i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring kjenne til gjøre og kunne anvende sentrale føringer for læreplanene i Kunnskapsløftet bruke kompetansemålene i arbeidet med å velge relevante arbeidsoppgaver utarbeide lokale planer for opplæringen samarbeide med elever og lærlinger i justering og tilpassing av de lokale planene
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Hva er nytt? Kompetansemål Felles struktur i alle planer Grunnleggende ferdigheter Lokal tilpassing av innhold Opplæring tilpasset den enkelte lærling Læreplanverket
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Læreplanverket Læreplanverket er forskrift med hjemmel i opplæringsloven og forpliktende for hele grunnopplæringen. Det består av: Læreplaner for fag Generell del av læreplanen Prinsipper for opplæringen Fag- og timefordeling for grunnskolen og videregående opplæring
Når brukes læreplanene? Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Når brukes læreplanene?
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Lokalt planarbeid
Interne planer for opplæringen Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Interne planer for opplæringen Tilpasset bedriftens virksomhet (oppgaver, tjenester, kunde- eller brukergrupper, kvalitetskrav osv.) Viser at det lærlingen eller lærekandidaten arbeider med dekker kompetansemålene i læreplanen Viser progresjon og framdrift Viser ansvar og organisering Gir rom for medvirkning
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Individuelle planer Interne planer må tilpasses forutsetninger, interesser og behov hos den enkelte. Individuelle læringsmål hjelper lærling og instruktør til å holde fokus både i planlegging, gjennomføring og vurdering av arbeidsoppgaver. Lærekandidater skal ha individuelle opplæringsplaner (IOP) som klart beskriver innhold og oppgaver de skal jobbe med for å nå de målene som er satt opp for dem.