Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Advertisements

SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
B EDRIFTEN SOM LÆRESTED. Norsk fagopplæring – et tilbakeblikk • Tradisjoner langt tilbake • Læringloven og lærlingskolen • Lov om fagopplæring • Reform.
Grete Haaland Sund HiAk,
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
VURDERING.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Skolebasert vurdering
Planhierarkiet i skolen
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Landsorganisasjonen i Norge
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Sist gang snakket vi om……
Individuell vurdering
Lærekandidatordningen
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Ledelse av læringsprosessen
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Arbeid med overordnet del
Nå er de revidert!.
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Tema 2 LÆREPLANEN I BRUK    

Mål for etterutdanningen Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Mål for etterutdanningen bruke læreplanverket i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring kjenne til gjøre og kunne anvende sentrale føringer for læreplanene i Kunnskapsløftet bruke kompetansemålene i arbeidet med å velge relevante arbeidsoppgaver utarbeide lokale planer for opplæringen samarbeide med elever og lærlinger i justering og tilpassing av de lokale planene

Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Hva er nytt? Kompetansemål Felles struktur i alle planer Grunnleggende ferdigheter Lokal tilpassing av innhold Opplæring tilpasset den enkelte lærling Læreplanverket

Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Læreplanverket Læreplanverket er forskrift med hjemmel i opplæringsloven og forpliktende for hele grunnopplæringen. Det består av: Læreplaner for fag Generell del av læreplanen Prinsipper for opplæringen Fag- og timefordeling for grunnskolen og videregående opplæring

Når brukes læreplanene? Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Når brukes læreplanene?

Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Lokalt planarbeid

Interne planer for opplæringen Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Interne planer for opplæringen Tilpasset bedriftens virksomhet (oppgaver, tjenester, kunde- eller brukergrupper, kvalitetskrav osv.) Viser at det lærlingen eller lærekandidaten arbeider med dekker kompetansemålene i læreplanen Viser progresjon og framdrift Viser ansvar og organisering Gir rom for medvirkning

Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Individuelle planer Interne planer må tilpasses forutsetninger, interesser og behov hos den enkelte. Individuelle læringsmål hjelper lærling og instruktør til å holde fokus både i planlegging, gjennomføring og vurdering av arbeidsoppgaver. Lærekandidater skal ha individuelle opplæringsplaner (IOP) som klart beskriver innhold og oppgaver de skal jobbe med for å nå de målene som er satt opp for dem.