Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Elevmedbestemmelse erfaringer fra møte med elever Seminar for elevenes tillitsvalgte – 9. januar.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
8 Det politiske systemet i Norge
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Informasjonsplikt og uttalerett
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om helsetjenesten i kommunene
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Læringsmiljø Bunntekst.
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Opplæringsloven §9a “Elevenes arbeidsmiljølov”
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Klassekontakter Fire foreldrekontakter på hvert trinn. Det er ønskelig at alle gruppene er representert. To foreldrekontakter er fast i Fau og to er vara.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Utfordringer i samfunnet  Av gruppen uføretrygdet under 40 år har nærmere 60 % diagnosen psykiske lidelser  2009: Ca 20 % av befolkningen over 18 år.
Retten til et godt skolemiljø
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Velkommen til foreldremøte for 10. trinn
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Kommunens ansvar Helsestasjoner Skolehelsetjeneste Allmennlegetjenesten Pleie/omsorgstjeneste Miljørettet helsevern.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nye føringer – nye muligheter
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Velkommen til dag 4 Kompetanseprogrammet mobbing
Kveldsseminar Læringsmiljø
Verktøy og virkemidler for et bedre skolemiljø?
Velkommen til foreldremøte Høsten 2013
Mobbeombudet i Stavanger
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Trygt og godt skolemiljø
System for godt læringsmiljø
System for godt læringsmiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Elevenes rettigheter og plikter
Foreldremøte Tau skole
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg

Hva er formålet med et skolemiljøutvalg? øke deltakelsen fra elevene, foreldrene, skolen og de ansatte i arbeidet med skolemiljøet gi råd til skolen om skolemiljøet ikke fatte bindende vedtak be skolen sette inn tiltak for å bedre det fysiske og psykososiale miljøet Alle skoler har plikt til å ha et skolemiljøutvalg etter opplæringsloven kapittel 11.

Hvorfor delta i skolemiljøutvalget? Du får informasjon om alle forhold som har vesentlig betydning for skolemiljøet. Du får uttale deg, komme med forslag og stemme i saker som gjelder skolemiljø. Du deltar i planlegging og gjennomføringen av det systematiske arbeidet med helse, miljø og sikkerhet i skolen.

Hva kan utvalget påvirke og bidra med? godt fysisk miljø godt psykososialt miljø ordensreglement brukerundersøkelser be om tiltak for å bedre forhold ved skolen trivselstiltak

Hvem deltar i utvalget? Grunnskole elevene foreldrerådet skolens ansatte skolens ledelse kommunen Elevene og foreldrene skal tilsammen være i flertall. Videregående skole elevene skolens ansatte skolens ledelse fylkeskommunen Elevene skal være i flertall.

Godt fysisk skolemiljø Skolens inne- og utemiljø: lysforhold, støy, temperatur, hygiene, luft, utearealer, lekeapparater, tilgang til rent drikkevann, gode rammer rundt skolemåltidet m.m. Skolen skal kontrollere at miljøet er bra, og arbeide for å fremme elevenes helse, miljø og trygghet. Opplæringsloven § 9a-2 og § 9a-4 og forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v.

Godt psykososialt skolemiljø Et godt skolemiljø handler om hvordan ansatte og elever oppfører seg overfor hverandre på skolen. Skolemiljøet skal fremme helse, trivsel og læring. Skolen skal ha så gode rutiner at eventuelle krenkelser oppdages raskt, og tiltak som settes inn skal være egnede, lovlige og tilstrekkelige. Opplæringsloven § 9a-3 og § 9a- 4