Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Advertisements

Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Fylkeskommunal boligpolitikk?
Planstrategiverksted 25. januar 2012, Lillehammer
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Bruk av ulike plantyper og utredninger
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Innsigelsesinstituttet
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Begrensninger og muligheter
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Christian Grorud
Aktørenes roller i planprosessene
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
Ny klima og energistrategi i Troms
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
xxx 1.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Østfold i utvikling Fylkesordfører Ole Haabeth, Moss 28. januar 1.
Regionale forskningsfond
Oppfølging av fylkesplan Østfold mot 2050 Arealregnskap Nedre Glomma regionen
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Arealregnskap som oppfølging av fylkesplanen  En metode for å fordele den regionale arealpotten i fylkesplanen mellom kommunen i regionen  En metode.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Forventninger til kommunal planstrategi Tim Christian Moseng Dato Sortland Skulpturlandskap Nordland – Meløy Foto: Aina Sprauten.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Kommunal planstrategi
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Kommunal planlegging.
Fagernes Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Samhandling for effektive planprosesser
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bærekraftig samfunnsutvikling
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
SPR for SBATP og jordvern Sissel Tørud, Landbruksavdelingen
Bærekraftig samfunnsutvikling
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Arealregnskap, fortettingspotensial og arealfordeling Nedre Glomma
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
Kvar skal handel og kjøpesenter bli plassert i byane og bygdene våre?
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Rullering av Regional transportplan
Utskrift av presentasjonen:

Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011

Forvaltningsreformen og ny Pbl gir fylkeskommunen en tydeligere rolle som planmyndighet Fylkeskommunen har nå hovedansvaret for å samordne virksomheten i fylket gjennom de regionale planene Fylkeskommunen fikk nye virkemidler, bl.a. regionale planbestemmelser Regionale planer blir viktige klimavirkemidler Planene vil danne et felles grunnlag for regionen, slik at man kan oppnå større forutsigbarhet fra det offentlige Planene kan gi større forståelse av arealkonflikter og samordne mål og virkemidler

Fra Ot. Prp. nr 10 ( ) om gjennomføring av forvaltningsreformen: ”Cicero anslår at omtrent 20 prosent av de nasjonale utslippene av klimagasser er knyttet til kommunale aktiviteter og aktivitet på områder kommunene kan påvirke gjennom sine virkemidler”

Arealforbruk per innbygger Tettsteder og tetthet, nøkkeltall 2007 (Asplan Viak):

Transporteffektivitet Å utvikle arealene slik at transportbehovet blir minst mulig Å utvikle gode, funksjonelle byer og tettsteder med høy arealutnyttelse

Oppfølging av Osloregionens areal- og transportstrategi Fra Osloregionens areal- og transportstrategi: ”…Det må derfor utvikles et samordnet areal- og transportsystem, der innbyggerne bor tettere og reiser mer kollektivt enn i dag. En slik utvikling vil være et viktig bidrag i en mer bærekraftig retning…”

Arealstrategi for Nedre Glomma – et kartutsnitt

Sterke føringer for arealbruk er et avgjørende virkemiddel for å oppnå målene i fylkesplanens samfunnsdel. Langsiktige grenser for by- og tettstedsutvikling, romslig med arealer innenfor, men med strenge retningslinjer som styrer arealbruken innenfor grensene. Det kreves fortetting –for å bygge opp om eksisterende senterstruktur og kollektivtrafikk –av jordvern- og landskapshensyn –for å redusere transportomfang og klimautslipp –Fordi mer kompakte byer med god funksjonalitet vil bidra til bedre folkehelse.

 Langsiktig grense og rekkefølgebestemmelse fastsettes endelig gjennom første kommuneplanprosess - sikrer lokalt handlingsrom  Krav om samarbeid innad i hver delregion – for å sikre regionalt perspektiv Erfaringer og utfordringer: -Varierende erfaring med samarbeid -Ulikt utgangspunkt for kommunene i gjeldende kommuneplaner -Gjennomføringsevne -Kommuneplaner etter 2009: Innsigelser, bytte av arealer og utsettelse av prosessen

Den nye fylkesplanen er et viktig verktøy for å nå målene om en bærekraftig utvikling i Østfold

Fylkesplanens arealstrategi vil gi et trendbrudd for arealbruken i Østfold og gi høy transporteffektivitet, lavt arealforbruk og lave klimagassutslipp. Fordi:

Fylkesplanen er utarbeidet gjennom en omfattende medvirkningsprosess som har skapt stort engasjement og forankring av mål og strategier. Fordi:

Fylkesplanen vil bli et effektivt samordningsverktøy for bærekraftig utvikling, dersom den følges opp og forplikter alle sentrale aktører, særlig staten, kommunene og fylkeskommunen selv. Fordi: