Hva trenger brukerne av Arbeid med Bistand og hvordan skal vi sikre at den enkelte bruker får den oppfølging vedkommende trenger for å få og beholde en jobb? Innspill til diskusjonsgruppene fra Tore Rønnild
Først litt om det nye Vi ønsket to formidlingstiltak, men dette blir bra Målgruppe, ny definisjon Hvorfor minimumskrav? Arbeidsplan eller arbeidsgivers ansvar? Kopling til skolegang når i jobb VTA i næringslivet, en trussel mot formidling?
Noen viktige utviklingsspørsmål til bransjen vår AB-tenking som bidrag til holdningsendring –implementering av formidlingstenking Flyt i tiltak til brukers eller bedriftens beste Konsekvens Aetats volumproblem i forhold til bruk av riktig tiltak Tilrettelegger, selger eller veileder – spesialist eller generalist? Tilrettelegger som spydspiss mot næringslivet –økt marked og erfaringskonsekvens for hele organisasjonen –en del nederlag, personalpolicy?
Hva ønsker arbeidsgiver? Forskning viser at arbeidsgiver ser etter 4 forhold, 4 forhold alle kan bli bedre på: –adferd –serviceinnstilling –innovasjonsevne –læringsevne Jobb med disse!
Hva ønsker arbeidssøker Fungere – hvordan bygge opp? Trygghet – hvordan møte en utrygg verden? Tilhørighet og trivsel – i jobb og fritid
Litt metodikk Individuell oppfølging, samspill og forståelse - kvalitetssikres Best mulig matching Fjerne ”støy” – bruk av nettverk Funksjonsvurdering over tid Relasjon og produktivitet
Litt metodikk Oppfølging etter behov og selstendiggjøring søker/arbeidsgiver – men kvalitetssikres Hjelpemidler/tilpasningtak – gjøre terskel lav Trygghet søker/arbeidsgiver i avslutning Følg opp litt til!