Støttende undervisning (Læreren som støttestillas) Overgang fra avhengighet til uavhengighet
4 stadier på vei gjennom den proksimale sone Assistanse gitt av mer kyndige. Foresatte Lærere, trenere, eksperter Jamaldringer Selvhjelp Internalisering, automatisering, fossilisering Tilbake i samme sløyfe
Læreren som modell Angår opptreden som kan imiteres. Lavteknologiske samfunn preges av dette. Arbeid innen primærnæringer Lærlingeordninger Modellæring står sentralt i nyere teorier innen den sosiale konstruktivismen.
Belønning og straff Alt mulig er brukt gjennom tidene: Ros og oppmuntring Gaver eller utdeling av privilegier Symbolske belønninger Reprimander Innen undervisning bør positive virkemidler vektlegges
Tilbakemelding Det mest effektive virkemiddelet for å bygge opp evne til selvregulering. Forutsetter standarder. Mange former for tilbakemelding foregår ubemerket. I interaktiv læring skjer en masse tilbakemelding automatisk.
Instruksjon Den vanligste læringsmetoden. Er effektiv bare når den kombineres med de andre faktorene som er nevnt i denne sekvensen. I tradisjonell undervisning brukes vanligvis for å instruere måter å opptre på for å gi oppgaver Lærerens stemme kan overføres til indre tale hos elevene.
Utspørring Gode spørsmål kan skape tankevirksomhet hos elever. Vi må skille mellom spørsmål som hjelper eleven og spørsmål som stilles for å teste eller vurdere. Spørsmål som ber om informasjon fremmer ikke læring.
Oppbygging av kognitive strukturer Strukturer som forklarer. For eksempel forklaring på hva som skjer i et fysisk eksperiment. Hovedtemaet i en roman. Strukturer for kognitive prosesser. For eksempel regler for å samle fakta til en argumentasjon. Støtte for hukommelse.