Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Kompetansekartlegging
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Norges Beste Barnehage
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
Foresight Norge Regional foresight – en nøkkel til innovasjon? PF Nettverk for Fremtidstenkning Oslo, 4. mars 2008 Innledning v/Jan Dietz.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
”En likestilt barnehage” -
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
Høgskolen i Bergen’s arbeid for læring og deltakelse av språklige minoriteter i barnehager og skoler Innlegg ved førstelektor Ida M. Knudsen på Fylkesmannens.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
”Kompetanseheving og utdanningsmuligheter for tospråklige lærere” Eidene 21. september 2010 Gro Svolsbru.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Forskning på læremidler og flerkulturelt perspektiv Tønsberg Norunn Askeland og Dagrun Skjelbred.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Kompetanse for mangfold
Mandat og rammeverk for evalueringen
Evaluering av norsk utdanningsforskning
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER Bakgrunn Organisering Nettstedet Mål og tiltak Undervisning Publikasjoner Nettverk Eksterne oppdrag

Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER Bakgrunn 1980 - Innvandrerpedagogikk (to personer) ca. 1995 - Flerfaglig gruppe (fem – seks personer) 2000 - Innsatsområde (ti – tolv personer) 2004 - Innsatsområde på ny (over femten personer)

Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER Organisering 18 medlemmer fra fagområdene pedagogikk (7), norsk (5),KRL(4), engelsk (1) og samfunnsfag (1) Ledergruppe på tre personer (+ en økonomiansvarlig)

Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER Nettstedet

Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER Mål opprettholde og styrke en nasjonal spisskompetanse innenfor etablerte forskningsfelt, men også å utvikle forskning på nye områder konsolidere, videreutvikle og utvide et miljø for tverrfaglig forskning innenfor feltet utvikle nye etter- og videreutdanningstilbud organisert og finansiert som oppdragsundervisning, nye studietilbud på bachelornivå i samarbeid med andre fagseksjoner ved HH og nye studietilbud på høyere grads nivå i samarbeid med andre institusjoner.

Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER PROSJEKTER Thor Ola Engen: Bidrag til et forskningsprogram om skogsfinsk kultur og den regionale innlandskulturen i Skandinavia på oppdrag fra Hedmark fylkeskommune og i samarbeid med Norges forskningsråd. Thor Ola Engen, Lars Anders Kulbrandstad og Sidsel Lied: Lærerutdanningens rolle i en flerkulturell nasjonsbygging Lise Iversen Kulbrandstad: Språkopplæring i den flerkulturelle skolen Lars Anders Kulbrandstad: Kulturmøte og språklig bevissthet Sidsel Lied: Elever i møte med fortellinger fra ulike religioner og livssyn

Sigrun Sand: Hvordan 4-åringene fra prosjekt gamle Oslo greier seg språklig i skolen". Finansiert av Læringssenteret/UFD. Tove Skoug: Tospråklige assistenter i barnehage; - hvem - hva – hvordan, - og hvorfor? En forstudie. Joar Aasen: Pedagogisk filosofi – en eksemplarisk historie. Arbeidstittel – lærebok for allmenn- og førskolelærerutdanningen

Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER STIPENDIATSTILLINGER Erna Gjernes: ”Hvordan bruker minoritetsspråklige elever og elever med norsk bakgrunn i grunnskolen litterære tekster i sitt identitetsarbeid?” Gunn Vedøy: ”Realisering av opplæring for minoritetselever i grunnskolen” Gunhild Randen: "Kartlegging av minoritetsspråklige 6-åringers språkferdigheter” Norskseksjonen: ”Arbeid med litteratur i barnehagen i flerkulturelt perspektiv” Pedagogikkseksjonen: Feltet flerkulturell nasjonsbygging

Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER KONFERANSER - Kulturell identitet og regional utvikling”, Hamar 9.-11. januar 2002 Minoritetselevers skoleprestasjoner”, Hamar 16.-18. september 2002 ”How to close the gap?” Om minoritetselevers skoleprestasjoner - i samarbeid med Oslo kommune, skoleetaten (juni 2004) - Flerkulturell nasjonsbygging (høsten 2004) - Om somaliere som innvandrergruppe i Innlandet (høsten 2004) Den første forskerkonferansen om norsk som andrespråk (høsten 2004) 1905 – 2005: fra det monokulturelle til det flerkulturelle? (høsten 2005)

Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER Undervisning PR. I DAG: flerkulturell pedagogikk (30 studiepoeng) omfattende kursvirksomhet, bl.a. i samarbeid med Oslo kommune, Eidsvoll kommune og fylkesmannen i Oppland UNDER OPPSTART: involvering i tre interne bachelorgrader bachelorstudium i tospråklig fagopplæring ECMA – European Counsellor for Multucultural Affairs – for lærere og skoleledere (30 studiepoeng) norsk språk og kultur for utenlandske studenter (60 studiepoeng)

UNDER PLANLEGGING: mastergrad i inkludering europeisk mastergrad i ”Inclusive education” nettbasert studium i flerkulturell pedagogikk

Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER Publikasjoner

Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER Nettverk Nordisk forening for pedagogisk forskning Nordisk nettverk for andrespråksforskning SONE (Sosiolingvistisk nettverk) ECMA (internasjonalt nettverk i veiledning i flerkulturelle spørsmål) EUMIE (internasjonalt nettverk i inkluderende opplæring) ALA (internasjonal forening for språkbevissthetsforskning)

Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER Eksterne oppdrag Departementer (evalueringer, fagplanarbeid m.m.) Universitetet i Bergen (II-er stilling, nettbasert studium) Oslo kommune (opplæring, rådgivning) Hedmark fylkeskommune (utredninger o.a.) ….

Takk! Kiitos! Gracias! Thank you! Danke!  Flerfaglig gruppe for   MINORITETSSTUDIER Kiitos! Giittus! Gracias! Cám ón! Thank you! Danke! Takk! Köszönöm! Efkaristo! Merci! Asante!