Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL 29.04 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Presentasjon av Stjernø-utvalgets forslag
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Finansieringsmodellen 2002 – 2014 – 20?? OU-seminaret februar Dag K. Bjerketvedt 1 amanuensis HiT.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Fusjonsprosesser - hvorfor og hvordan - erfaringer fra HIOA og Innlandsuniversitetet Styreseminar Høgskolen i Telemark-Universitetet i Agder
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
Finansieringssystemet
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Stjernøutvalget Debattmøte Åse Løkeland rektor.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
1 Høyere utdanning – 20 år fram? NTL Ledersamling Peter Maassen.
Samarbeid og/ eller autonomi? - Stjernø-utvalget i et studentperspektiv Jens Maseng Bergen, Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Stjernøutvalgets innstilling NOU 2008:3 “ Sett under ett” Ny struktur i høyere utdanning.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Overordnet strategi SV-fakultetet
Universitetet i Stavanger Profil Merkeverdi Markedsposisjon Betyr det noe, og hvordan jobbe med det? Inge Jan Henjesand Leder forsknings- og innovasjonspolitikk.
Kartlegging av mobilitet
Utskrift av presentasjonen:

Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL

2 Overordnede utviklingstrekk Sterk satsing på høyere utdanning internasjonalt En rekke land bygger eliteuniversiteter, fusjonerer institusjoner og konsentrerer de faglige og økonomiske ressursene i større fagmiljøer Stadig høyere kompetansekrav i nærings- og arbeidslivet Skjerpet konkurranse om talentene Befolkningsmessig sentralisering Ny teknologi gir bedre muligheter for studiedeltakelse uavhengig av bosted

3 Norsk høyere utdanning: Strukturen ligget fast siden Høyskolereformen i 1994 Hernes sin strategi med å etablere nasjonale knutepunkter med spesielt ansvar for samarbeid og koordinering hadde brutt sammen Etter Mjøsutvalget: Et insentiv- og konkurransebasert finansieringssystem En ny universitetsdefinisjon (fire phd-utdanninger) – alenestående internasjonalt Lov om univ og høgskoler med felles formålsparagraf

Resultat Felles stillingsstruktur, gradsstruktur, kompetansekrav og kvalitetssikringssystemer 38 statlige institusjoner som konkurrerte om studenter, ansatte, forskningsmidler osv. Konkurransen bestemte utviklingen og retningen i høyere utdanning Politikken hadde abdisert – ingen nasjonal strategi for høyere utdanning 4

5 Arbeidsdelingen er brutt ned En eksplosiv økning i antall masterstudier i høgskolene – oftest med svært lave studenttall Rask økning i antall phd-studier ved høgskolene Kvalitetsreformen gjorde studiene ved universitetene mer like studiene ved høgskolene Nye universitet i Agder, Stavanger, Ås, I 2008:12 høgskoler hadde universitetsambisjoner

I 2020: 12 universiteter og halvparten av studentene i korte profesjonsutdanninger vil universitetsstudenter? Forskjellene mellom universitetene og høyskolene mindre og mindre Forskjellene i hver kategori økt – ved universitetene fins det utdanninger der det er mindre forskning enn på tilsvarende områder i høgskolene 6

7 Systemet fragmenterte forskerutdanningen ytterligere 18 institusjoner hadde rett til å tildele doktorgrad – og det ble stadig flere 16 doktorgradsutdanninger i høyskolene siden 2000 – ønsker om til Små miljøer og få uteksaminerte fra nye doktorgradsutdanninger = lavere kvalitet

8 Spinkle mastermiljøer Fra 2003: 60 nye masterstudier i høyskolene I 2004: Bare fire av de 21 masterstudiene som var etablert to år før, uteksaminerte mer enn 10 kandidater I gjennomsnitt 7 uteksaminerte samme år Samme utfordring for mange masterstudier i universitetene I masterprogrammer med mediantall 8,7 studenter

9 Økt konkurranse om studentene 2007: 57 studiesteder – 41 med mindre enn 2000 og 19 med mindre enn 1000 studenter 8 studiesteder hadde færre enn én primærsøker per studieplass og ytterligere 16 hadde 1,0-1,2 primærsøker per studieplass En større del av ungdommen bor i byer og foretrekker å studere i urbane miljøer Nedgang i ungdomskullene etter 2015 Små studiesteder, men store problemer?

Utvalget for høyere utdanning10 Prosentvis vekst i antall åringer Figuren er basert på ”midlere” verdier på forutsetninger: ”Den mest sannsynlig utviklingen”.

Hva gjør svake søkere og små fagmiljøer med studiekvaliteten? 11

12 Utvalgets utgangspunkt: Et nytt universitetsbegrep var etablert Utvikling mot stadig mer heterogene institusjoner og flere små forskningsmiljøer Institusjonene skjermet sin autonomi, var lite opptatt av det nasjonale systemet og av samarbeid Økt omstillingspress – særlig etter 2015 Det fantes ingen nasjonal strategi for høyere utdanning på politisk nivå

13 Hovedgrep: Mer samarbeid og styring Et styringsnivå mellom Hernes (nasjonal plan) og Mjøs (fragmentering og konkurranse) Større institusjoner med ansvar for en samlet plan for arbeidsdeling, prioritering, forskerutdanning, mastergrader, EVU og kvalitetssikring Nasjonal innflytelse på arbeidsdelingen mellom institusjonene Struktur, akkreditering, finansiering og ledelse skal bygge opp under dette

14 Utvalget drøftet bl.a. Skjerpe kravene til doktorgrad og universitetsstatus? Fusjoner mellom høyskolene? Krav til å bli universitet: 1 doktorgrad og størrelse? Et norsk eliteuniversitet? Andre insentiver for høyskolene? Fusjoner, konsortier, nettverk mellom universitet og høyskoler?

15 Utvalgets forslag En prosess- og differensieringsmodell 38 institusjoner reduseres til 8-10 – enkelte små studiesteder vurderes nedlagt Institusjonene foreslår selv hvilke andre institusjoner de skal slås sammen med før det fattes nasjonale vedtak De nye institusjonene utvikler sin profil og sine prioriteringer i dialog med departementet, etter råd fra et nytt organ med internasjonale eksperter

16 Universitetsdefinisjonen Universitetsbegrepet er under endring i andre land og i Norge Det finnes ingen begrunnelse for en særnorsk definisjon av universitet ”Et universitet er en institusjon som har forsker- utdanning” – dvs. minst én doktorutdanning Strengere krav til omfang og stabilitet Størrelseskrav: minst 5000 studenter

17 Et nasjonalt grep for å styrke doktorgradsutdanningen All forskerutdanning skal skje gjennom forskerskoler eller liknende opplegg Nye doktorgradsutdanninger i høyskolene bør baseres på tverrinstitusjonelt samarbeid

18 Utviklingsprogram for de korte profesjonsutdanningene Den nye loven krevde at forskningsbasering, men uten nye ressurser Pågår kompetansehevning, men sent og utilstrekkelig Et nasjonalt kompetanseutviklingsprogram for de korte profesjonsutdanningene på 50 – 100 mill. kroner i 5 år

Analysen gjelder i hovedsak fortsatt Et hierarkisk og ikke et binært system Enda større forskjeller universitetene i mellom, men mindre forskjeller mellom universiteter og høgskoler Sterk befolkningsmessig sentralisering Små fagmiljøer på høyere nivå også i humaniora Fem høgskoler er blitt universitet eller del av et – hybride institusjoner? 19

Utviklingen etter 2008 Bred tilslutning til utvalgets analyse, men ikke til forslagene Frivillighetslinje, men nå uttømt Sterkere krav til størrelse har dempet høgskolenes universitetsambisjoner Integrasjonsprosessen i Nord-Norge kan bli fullført HiOA og HBV kan bli universitet Høgskolene i Telemark, Bergen og innlandet har ambisjoner, men greier det ikke alene 20

H/FrP-regjeringa Mulige strategier: 1.Strupe fragmentering – krav til størrelse på master 2.Større institusjoner a)Punktstrategi (Harstad, Narvik, Nesna) b)Dansk vei – be institusjonene velge partnere c)Radikal landsomfattende løsning 21