Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En unik mulighet Refleksjoner om kunnskaps-Norge i en dynamisk tid Ole Petter Ottersen Styreleder i UHR 1.
Advertisements

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
System for kompetansekrav NRHS – møte
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
INREMO – seminar II Status pr. mars 2012 •Webside er opprettet – inremo.no •Etablert struktur med Forskningsrådet  De forventer innspill i tre runder.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
BI Norwegian Business School Kvoteplasser i Øst SIU seminar 9 mars 2012.
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Dynamikk i norsk høyere utdanning sett i et internasjonalt perspektiv Peter Maassen NOKUT-Konferansen 2008 Hamar, 29 April 2008.
Institusjoner Nasjonale universiteter (40 i 2009) Delstatsuniversiteter (234 i 2009) Deemed to be universities (128 i 2009) Institutes of national importance.
Oppfølging av samarbeidsavtaler med India innen Forskning og utdanning
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
Kunstledelse Større og modigere enn noen gang Dr. oecon Grete Wennes Førsteamanuensis TØH/HiST.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Kommentarer med et internasjonalt perspektiv
UH sektoren i internasjonalt perspektiv
Utfordringer for sektoren Noen viktige tema sett fra UHR
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Horisont 2020 Tor Ivar Eikaas, Kunnskapskontoret / Forskningsrådet
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
NTNU in International University Rankings 2017
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Utskrift av presentasjonen:

Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye

Muligheter Solid økonomi Mer grunnbevilgning Mer grunnforskning Bolognaprosessen Skattefunn Organisering Allianser

Veivalg Loven av autonomi Stjernø Handlingsrom Drift mot universitetsstatus Finansieringsmodell Internasjonal konkurranse

UHR prøver å påvirke ved Innspill til statsbudsjett 2010: Studieplasser Innspill til budsjett 2011: –Forskning – RBO »FRIPRO »Stipendiater/postdoc »Fondet –Utdanning –kompetansekrav i yrker

UHRs strategi UHRs representantskap har i vedtektene slått fast at UHRs hovedoppgaver er: å bidra til å utvikle og fremme høyere utdanning, forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid, og formidling å fremme koordinering og arbeidsdeling innenfor UH-sektoren og i forhold til andre nasjonale aktører å skape møteplasser mellom UH-sektoren i Norge og nasjonale myndigheter og nasjonale og internasjonale forsknings- og utdanningsmiljø. Innenfor rammene av disse oppgavene har UHR satt følgende mål for perioden : å bli en enda sterkere faglig og politisk drivkraft i utviklingen av samspillet mellom UH-institusjonene og andre samfunnsaktører å oppnå større gjennomslagskraft for verdien av kunnskap og kompetanse, og for universiteters og høyskolers interesser å gi effektive tjenester av høy kvalitet til medlemsinstitusjonene

”Framsynsanalyse” Næringslivets og samfunnets behov for kompetanse Teknologisk utvikling Forskning, forskningens betydning, forskningsresultater Diversitet – struktur – profil Globale utfordringer Norges (spesielle) rolle i verden Budsjettutfordringer Rekruttering av studenter og personale

UHR Norwegian Association for Higher Education Institutions Executive Board Secretariat National Conference for Fac of Art Fac of Social Sciences Fac of Natural Sciences Fac of Law Fac of Dentistry Fac of Medicine National Council for Health and Social Work Edu Techer Education Engineering Education Business-Administrative Edu Professional Council for Psychology Education Pharmacy Education Industrial Design Education Architecture Administrative Committee Research Committee Study Programme Committee Scientific pub Committee for Libraries Committee for Museums Publication Committee Gender in Research Negotiation Committee + 38 National Committees on subjects Degree harmo Committee

Noen kommentarer Lokaliseringsdebatt – kvalitetsdebatt Masterutdanning ved høgskolene New Public Management Handlingsrom Incentiver Midlertidige tilsettinger Internasjonale rangeringer

EU2020 Innovation union Youth on the move Digital agenda Et resurseffektivt Europa Sustainable growth/inclusive growth New skills on the job Arbeid for fattigdomsbekjempelse