FYSIKKLAB DØGNET RUNDT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Program 08:45 – Grønne investeringer i industrien
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Vardø Videregående skole
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Kvalifisert for høyere utdanning
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Den autentiske læringsdialogen
Nytt fag/ nytt forskningsområde, v. Olav Aaker
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Bokpresentasjon Oslo.
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Seminarer statsvitenskap: Noen foreløpige observasjoner Bjørn Erik Rasch.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Sunnland Einar Stølevik
Slide 1 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug Slide 1 Introduksjon om prosjektarbeid i TDT4290 (SIF8080) Kundestyrt prosjekt oppstartmøte.
Lag leddsetninger med som
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
1 Infomøte 4.KomTek Studieretning Nett og tjenester 20. april 2010 kl
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Drama og teater ved Høgskolen I Vestfold
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
FUN-prosjektet (Fysikkutdanning i Norge) Carl Angell og Ellen K. Henriksen Skolelaboratoriet, Fysisk institutt, UiO Anders Isnes Institutt for lærerutdanning.
Veiledertreneren
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
FRM1030 Bioorganisk kjemi - innledning
- DÅS (den åpne skole) - Studieverksted - Fengselsundervisning - Kurs.
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Forkurs, TRES og Y-veien
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
ELI TEELITE © ELektronikk, Informatikk og TEknologi – ELITE © © A. Austeng.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Fysikk på Sandvika vgs Fredrik Gade. Fysikk? Fysikk handler om å observere beskrive prøve å forklare fenomener i naturen (hele universet)
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
U. Pihl videregående skole
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for teknologi
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Fysikkstudier ved Universitetet i Bergen
Kjerneelementer under arbeid
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

FYSIKKLAB DØGNET RUNDT Arne Auen Grimnes, NLH FYSIKKLAB DØGNET RUNDT Arne Auen Grimnes, NLH, Miljøfysikk kommer fra fysikkmiljøet på NLH. 17 personer 8+2 vitenskapl som utdanner sivilingeniører og cand.scienter i fysikk skal fortelle om et nytt undervisningslaboratorium og et litt anderledes laboratorieundekurs i fysikk som er bygget opp hos oss først bakgrunnen for å opprette en mytt kurs og en ny lab så om hvordan oppbyggingen foregikk og hensikten med arbeidet hvordan undervisningen foregår 1

NORGES LANDBRUKS HØGSKOLE Hva skal jeg bli når jeg blir stor? cand. agric. siv. ing. cand. scient. Fra NLH uteksamineres studenter med tre forskjellige grader: cand.argic. siv.ing cand.scient. (ny) Første kull med cand.scient.-studenter uteksamineres i år 1 2 1

Institutt for tekniske fag Sentrum for siv.ing.-studiene En siv.ing.-utdannelse med grønn profil Forståelese av og kunskap om: natur og miljøvern matvareproduksjonen fra jord til bord samspill mellom teknologi, biologi og økonomi prosesser i naturen Siv.ing. utdanne ved ITF Fysikkmiljøet på NLH holder til på Institutt for tekniske fag Funkiskvartallet er ikke fult så vakker som den foregående bygningen, men det er en god arbeidsplass for drøyt 10% av NLHs ansatte i alt ca 120 personer I tillegg sogner 3-400 studenter hit 4 5 4

Sivilingeniør Studie- planer 1. Natur- og miljøteknologi 2. Teknikk for biologisk produksjon 3. Bygnings- og bygdeplanlegging 4. Miljøfysikk (også cand.scient.) 5. Næringsmiddelmaskiner 6. Skogbrukets driftsteknikk 7. Trelastfag Ved etableringen av den nye cand.scient.-graden i 1993 ble Fysikkgruppen vesentlig utvidet (4 nye sttillinger på to år) og det ble etablert et et studium i miljøfysikk Miljøfysikkstudiet kan velges av både sivilingeniørstudenter og av cand.scient.-studenter 5 6 5

Fag de første to år Begynner- kursene i fysikk: 10 vekttall 1. semester: matematikk, informatikk, kjemi/biofag 2. semester: matematikk, informatikk, kjemi/biofag 3. semester: matematikk og fysikk 4. semester: matematikk og fysikk Fysikk 2. studieår: Fag de første to år Begynner- kursene i fysikk: 10 vekttall Miljøfysikkstudiet er et helt vanlig fysikkstudium slik det finnes på de andre universitetene og består av fysikk, matematikk, informatikk og andre realfag de første årene Det er først når studentene skal velge spesialisering mot hovedfag at fysikken anvendes på miljøfysiske problemstillinger Fysikken starter altså høsten i 2. studieår med Generell fysikk 1 og deretter generell fysikk II om våren. Parallellt med begger kursene går et 2-vekttalls laboratoriekurs knyttet direkte opp mot pensum i teorikursene. Det er dette laboratoriekurset vi skal se mer på nå. 2 3 2

Fra demonstrasjonshall for landbruksmaskiner til FYSIKKLABORATORIUM Jeg starter med begynnelsen Opbyggingen av dette fysikklaboratoriet har bokstavilg talt vært en oppbygging. Det hele startet med en tom verkstedhall bygget for for demonstrasjon av lanbruksmaskiner penger 200.000 + 250.000 og frie hender Prossessen har tatt 3 år: 1 planleggin innredning utstyrsinnkjøp prøving av opplegg 2 revisjon av opplegg mer utstyr 3 finpuss og manualproduksjon Prøvesitting av benk Vi ser at den pneumatiske løftebukken er støpt igjen og den første tavlen er kommet på plass 3 3 4

Fysikkundervisningslaboratorium II Areal 100m2. Takhøyde 5m 12 arbeidsplasser (6 fleksible arbeidsbord 180x90cm til hvert parti på 2 studenter) Utstyr til 30 laboratorieøvelser Demonstrasjonsutstyr 60 hyllemeter i vitrineskap 11m åpne hyller 7 m arbeidsbenk Avtrekksskap Avtrekksbenk med 4 plasser Resultatet er blitt en lys og høyloftet lab beregnet på fleksibel bruk Omfattende skap og hylleplass

Demonstrasjonsutstyr i andre fysikkurs Demonstrasjoner har vært i bakhodet ved innkjøp av utstyr en del av pengene er også brukt til rent demoutstyr. Dette kan delvis forsvares med at studentene i en øvelse skal lage og gjennomføre en fysikkdemonsterasjon

Mette filosoferer over hvordan termodynamikk kan forklare at en glasstruts drikker vann

Fasiliteter på fysikklab'en PCer med tekstbehandling regneark/statistikkpakke ca 20 CDrom fysikkprogram ca 30 CDplater med klassisk Minibibliotek med lærebøker veilednings- og løsningshefter støttelitteratur ordbøker og oppslagsbøker 15-20 tidsskrifter Salong med sovesofa kaffetrakter og vannkoker kjøleskap fysikkleketøy Skrivebord med kontorutstyr Garderobe Labsykkel til bruk på campusen Utlånsordning for fysikkutstyr Tilgang hele døgnet for fysikk-studentene - egen nøkkel I tillegg er lab'en utstyrt med en del ekstra fasilliteter

Tidsskrifter på Fysikklab'en Apollon UiB-magasinet Universitetsavisa Gemini Tromsøflaket Fra Fysikkens Verden Donald Duck Gen-i-alt Pro sus Teknisk Ukeblad Folkevett Caddet Renewable Energy Journal VE-informasjon Solaris Sun at Work in Europe Sun World Solar Energy Det skal ikke legges skjul på at det er Donald som er det mest populære tidsskriftet - hos studentene. Donald er ikke like populært på regnskapskontoret som under stor tvil betaler abonnementet over instituttets buddsjett

“Utvalget av øvelser skal gjenspeile kursets klare målsetning om å illustrere fysikkemner fra TFY15 og TFY16. Vår målsetning er at du skal: lære fysikk - bli fortrolig med og glad i faget lære elementært utstyr å kjenne lære å kommunisere muntlig om fysikk ved hjelp av seminarer, diskusjoner og egne demonstra-sjoner lære å kommunisere skriftlig om fysikk i form av oppgavebesvarelser og laboratoriejournaler lære å samarbeide om å løse fysikkproblemer ha det morsomt !!”

Kriterier for emnevalg og opp-bygging av øvelsene Styrke begrepsdannelsen for sentrale begrep og størrelser Styrke begrepsdannelsen for vanskelige begrep og størrelser Bruke matematikk som fysikkredskap i praksis Anvende eksempler fra miljørelaterte emner Emner egnet for diskussjon og samtale Fascinerende og morsomme fenomener Kriterier for emnevalg og opp-bygging av øvelsene Styrke begrepsdannelsen for sentrale begrep og størrelser - energi, PVT Styrke begrepsdannelsen for vanskelige begrep og størrelser rotasjons kinematikk Bruke matematikk som fysikkredskap i praksis adiabatisk prosess, statikk Anvende eksempler fra miljørelaterte emner varmepumpe, stirlingmotor, fotovoltaisk effekt, solenergimåling Emner egnet for diskussjon og samtale varmepumpe, energi, demonstrasjon Fascinerende fenomener gyroskop, demonstrasjoner

Laboratorieøvelser Introduksjon Måling av energi ? Statikk Høst Vår Introduksjon Måling av energi ? Statikk Utferd med overnatting Sentripetalkraft Rotasjonsdynamikk Spinn Harmoniske svingninger Tilstandslikningen Adiabatisk prosess Stirlingmotor Varmepumpe Julefysikk Optikk Nyttårsfysikk Måling av likestrøm Måling av vekselstrøm Svingekretser Halleffekt Michelson interferometri Fotovoltaisk effekt Kundts rør Datalogger Mikrobølge-optikk Sollysmålinger Fysikkolympiade Prosjektoppgave Hva har så hensikten med dette arbeidet vært: Å skape et god læringsmiljø for fysikkstudentene. Det er de som skal lære. 6 partier har samme øvelse 3 å… 4 og 4 går sammen 6 partie har samme øvelse 3 av 8 i rotasjon

Ramme for gjennom-føring Før lab: Oppgaveløsning i kollokvier (2-4 studenter) 2-4 timer. Kollokvieoppgavene har direkte tilknytning til teori, utledninger og regning som skal gjennomføres i øvelsen På lab: Gjennomgang av kollokvieoppgavene ved student. Veileder deltar i kritikk og diskussjon om fremgangsmåte sammen med de andre studentene Kort fellesforelesning/gjennomgang ved veileder Eksperiment / Øvelse Kontinuerlig journalføring Etter lab: Ingen ting Ramme for gjennom-føring Vanligvis vil hver laboratorieøvelse bli gjennomført etter et mønster som gjør at alle er forberedt på oppgavene som skal utføres. Studentgruppene skal løse et sett oppgaver før hver laboratorieøvelse. Disse oppgavene skal studentene selv gjennomgå og drøfte på tavlen i et seminar, før selve laboratoriearbeidet starter.

Beregne plassering av flaske, glass og peanøtt-skål på serveringsbrett slik at brettet balanserer på en Ø=1cm sylinder Lærer noe om tyngdepunkt Trene i å regne med vektorstørrelser Problemløsning samarbeid og samtale etterpå beregne veltevinkler for homogene sylindre

Utferd til Kjeller og overnatting på Solobservatoriet på Harestua Reaktoren hos Institutt for Energiteknikk NILU Solobservatoriet litt astronomi se på pågående målekampanjer og snakke med / høre på forskerne lage og spise mat sammen (treretters middag) forberede og holde foredrag for hverandre. emne knyttet til astonomi, eller til miljøfysikkemner uv-ozon-radioaktiv stråling-

HVERT FOREDRAG ER PÅ 15 MINUTTER PLUSS 5 MINUTTER TIL SPØRSMÅL Student- foredrag Solobserva-toriet på Harestua 25.9. 1996 17:00 SPEILKIKKERTEN stud.ing. Kristin Jenssen og stud.ing. Hege Christin Aamodt 17:20 BIOENERGI stud.ing. Knut Finstad og stud.ing. Audun Øvrum 17:40 ER LITT STRÅLING SUNT ?? stud.scient. Einar Sogstad og stud.scient. Alf Sebastian Lackner 18:00 PAUSE 18:20 OZONLAG OG UV-STRÅLING stud.ing. Arnstein Norheim og stud.ing. Ingar Øygarden 18:40 NORDLYS stud.ing. Elin Bøhler og stud.scient. Kjetil Haugen HVERT FOREDRAG ER PÅ 15 MINUTTER PLUSS 5 MINUTTER TIL SPØRSMÅL Velger selv emner blant en lang forslagsliste eller helt på egenhånd får to uker på å samle stoff og å skrive manus og transparenter

Stirlingmotor - stirlingsyklus Miljøfysikkemner i varmelæren Kollokvieoppgave før varmepumpe: Les teorien om varmetransportkrets. Se på kjøleskapet ditt og identifiser hovedkomponentene Lag en beskrivelse på 1-2 A4-sider om hvordan kjøleskapet virker. Veileder trykker opp beskrivelsen Varmepumpe

Michelson-interfero-metri Mikrobølge-optikk

Halleffekt Datalogging med program- merbar logger og energimeter

Demonstrasjon

VG 16.4.97 Prosjektoppgave (og mediaflopp)

Lab’en Et sted å være og et sted å lære Auditorium eller møterom Lunchrom

Lab'en Et sted å være og et sted å lære Regneøvelse med hjelpelærer Kollokvierom

Lab'en Et sted å være og et sted å lære PC-stue Hvilerom

Lab'en Et sted å være og et sted å lære Fysikklaboratorium Selskapslokale

ERFARINGER Studentene gir meget positiv fagkritikk og sier at de lærer mye og motiveres for å lese teorikursene. Undervisningen kan ikke bli elementær nok i elektromagnetisme og varmelære Studentene blir godt kjent med hverandre. Lab'en er en viktig miljøfaktor og trivselsfaktor Lab'en er godt kjent i studentmiljøet og virker som internreruttering Det er svært populært å låne utstyr til demonstrasjo-ner og morrofysikk med hjem til visning for studie-kammerater, venner og familie. Lab'en er i bruk hele døgnet

Læremestre: Bjørn Berre, NLH Kjell Aarsnes, UiB Arvid Erdal, UiB Kjartan Olavsson, UiB Berit Kjelstad, NTNU Kaar Stegavik, NTNU Thorarinn Stefansson, NTNU Poul Thomsen, Aarhus Erik Andersen, Aarhus Amanuensis Grimnes (øverst) under uttesting av ny laboratorieøvelse om miljøvennlige transportmidler

Døgnåpen lab to og to arbeider fast sammen - kjønnskilte partier vekt på å muntlig og skriftlig kommunikasjonsevne gjennom diskusjon og journalføring før rapportskriving teori og beregninger er gjennomgått før øvelesn tett tilknytning til teorikurs og samarbeid med foreleserne minst mulig sirkulasjonsordning på utstyr slik at flest mulig arbeider med den samme oppgaven samtidig. Innkjøp av demoutstyr og morrofysikkutstyr Ikke måleteknikk