Program for skulebibliotekutvikling – kva skjer? Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder Siri Ingvaldsen Hamar, 17. mars 2010
– 2013 Gjeld grunnskulen
3 ”Universitetet i Agder skal fungere som et ressurssenter for skoler og skoleeiere innenfor skolebibliotekfaglig kompetanse.”
4 5 område – UiA ansvar for 3 Styrkte leseferdigheiter Kompetanseutvikling Idésamling om informasjonskompetanse Gjennomgang av regelverk Kartlegging for å dokumentere måloppnåing i programmet og endringar i sektoren
5 UiA har ansvar for: Utvikle skulebibliotek som pedagogisk ressurs i leseopplæringa – utviklingsprosjekt i skulane
6 Utforme kompetanseutviklingsprogram for skulebibliotekarar og lærarar Utvikle nettbasert idésamling for informasjonskompetanse i grunnopplæringa
7 To stolpar Lesing og lesestimulering Informasjonskompetanse
8 Resultatmål – innan % av skulebibliotekansvarlege i grunnskulen skal ha utdanning innanfor skulebibliotek
Resultatmål – innan 2013 Auke i tal skular som aktivt nyttar skulebiblioteket i undervisninga og som har forankra skulebiblioteket i langsiktig plan for leseopplæringa 9
Resultatmål – innan 2013 Etablert modellar for systematisk bruk av skulebibliotek i opplæringa 10
11 Utdanningsdirektoratet om prosjektskulane: ”Skoleeiere/skoler som deltar i programmet, skal utvikle skolebiblioteket slik at det bidrar til å utvikle leseferdigheter, utjevne sosiale og digitale skiller og fremme personlig vekst hos den enkelte elev.”
12 Og vidare: Skulebiblioteket skal vere læringsarena i alle fag Skulen skal få auka kompetanse på bruk av skulebibliotek i undervisninga
13 Skulen skal få støtte til å integrere skulebiblioteket i leseopplæringa og i undervisning i informasjons- kompetanse
Utviklingsprosjekt i grunnskulen Korleis kan vi bruke skulebiblioteket til å støtte opp om skulen si satsing på leseopplæring og utvikling av informasjonskompetanse? Kva er skulebiblioteket si rolle i arbeidet for å nå måla i læreplanen? 14
Skulebibliotek = ? Fysisk og virtuelt rom Samlingar – samla ressursar på skulen, organisert i eit system for attfinning Elektroniske ressursar Utstyr (IKT og anna) Lokale (for samlingar, studieplassar, rettleiingsrom/undervisningsrom) Personalressurs for skulebibliotekoppgåver Plan for pedagogisk bruk
Folkebiblioteket kan og vere eit skulebibliotek!
Funksjonsnivå skulebibliotek 1) Biblioteket som lagerlokale 2) Sporadisk bruk av biblioteket 3) I strukturert planlegging 4) I pedagogisk utviklingsarbeid (Limberg 1990, Hoel, Rafste og Sætre 2008)
Biblioteket som lagerlokale I liten grad involvert i undervisninga Ikkje nedfelt i lokal læreplan Elevar og lærarar må finne fram på eiga hand
Sporadisk bruk av biblioteket Opplæring av elevane i nokon grad I bruk av og til i undervisninga og til lån av fritidslitteratur Ikkje nedfelt i lokal læreplan Bruk avhengig av den einskilde lærar
Biblioteket i strukturert planlegging Reiskap for læring Integrert i undervisninga I årsplanar Nytta i problemorientert undervisning Samarbeid lærar og skulebibliotekar
Biblioteket i pedagogisk utviklingsarbeid Integrert i lokale læreplanar på systemnivå – i strategiplan for læring og utvikling Ikkje opp til den einskilde lærar – forankra i organisasjonen Sterk støtte frå leiinga Skulebibliotekaren del av pedagogisk personale
Meirverdi Prosjekta må planleggast slik at biblioteket representerer ein reell MEIRVERDI Direkte nytte for undervisninga i faga Leseglede, leseferdigheiter, leseforståing Langsiktig arbeid for informasjonskompetanse
23 Kriterium for tildeling prosjektmidlar Kvaliteten på prosjekt og søknad: Klare mål Konkret framdriftsplan Skulebiblioteket godt forankra i skulen sitt pedagogiske arbeid Tydelig organisering av prosjektet Spesifisert budsjett Overføringsverdi
24 Geografisk spreiing Variasjon i type skular samla sett
25 34 prosjektskular Tildelt frå kr – avhengig av tal deltakarar i prosjektgruppa reiseutgifter kjøp av rettleiingstenester støtte til materiell
26 19 skular skular skular elevar på skulane 4 kommunar tilskot til 2 skular kvar 16 fylke representerte (minus Finnmark, Oppland, Oslo)
27 Midtvegsrapportane - utfordringar Tid Få til effektiv planlegging Få til markert oppstart av prosjektet Få gjennomslag for prosjektet i heile organisasjonen Få til auka bruk av bibliotek og informasjonskjelder i undervisninga i alle fag
28 Utfordringar ved avslutning av prosjekta Korleis evaluere prosjektet? Korleis få til varige endringar?
29 Ny utlysingsrunde Utlysing 11. januar Søknadsfrist: 15. mars Svar til skulane: kring 10. mai Tildelingssum: i overkant av 5 millionar
30 5 – 7 av skulane kan få ny løyving Ressursskular
31 Ressursbibliotek – til dømes: Organisering Særskilt satsing Prosjekt med utgangspunkt i skulen sin plan for lesing, gjerne samla for kommunen/interkommunalt samarbeid Bruk av spesielle metodar i leseopplæring og utvikling av informasjonskompetanse
Kompetanseutvikling Kurs for prosjektskulane Studietilbod ved UiA 32
Kurs for prosjektskulane To samlingar – rektor, lærarar og skulebibliotekansvarlege Vekt på bruk av bibliotek i leseopplæring og utvikling av informasjonskompetanse Oppfølging på Classfronter Erfaringsutveksling – skulane lærer av kvarandre! 33
Studietilbod ved UiA Skulebibliotekkunnskap 1 Skulebibliotekkunnskap 2 – barne- og ungdomslitteratur Skulebibliotekkunnskap 3 – informasjonskompetanse og leseutvikling – påbyggingsstudium Kvart fag 30 stp – nettbasert med samlingar – deltidsstudium over 2 semester 34
Bachelorprogram under planlegging Skb 1 og 2 eller tilsvarande for å ta Skb 3 – til saman utgjer desse fordjupingseininga i ein bachelorgrad 35
36 Informasjonskompetanse og leseutvikling Bibliotekfagleg tradisjon Pedagogisk tradisjon Informasjons- kompetanse Lese- kompetanse
Andre studietilbod innan bibliotekpedagogikk Sjå Nasjonalt nettverk for skulebibliotek og læremiddel: arbeider med å utvikle studieplan for kurs i vurdering og bruk av kjelder – 5 stp – kan verte tilbod ved lærarutdanningsinstitusjonane 37
38 Idésamling om informasjonskompetanse "Å utvikle en nettbasert idésamling for informasjonskompetanse med systematisk progresjon fra 1. trinn i grunnskolen til og med videregående opplæring. Det skal gis eksempler fra flere fag. Oppdraget innbefatter også et selvstendig ansvar for å utvikle en digital løsning på nettressursen og en digital presentasjon."
Kva skal vi satse på? Eksempelsamling? Portal? Interaktive program? Prosjekt? Modellbibliotek/ressursskular? 39
Arbeid over 2 år Oppstartseminar 12. mars UiA 40
41
Erfaringar frå bibliotekprosjekt i skulen Bibliotekprosjekt = auka merksemd om behov for ressursar til skulebibliotek, men avgjerande å halde oppe fokus på BRUK I UNDERVISNING OG LÆRINGSARBEID Godt resultat avhengig av samarbeid rektor, lærarar og skulebibliotekansvarleg Vidareføring i skulen – må inn i planane!
Samarbeid, samarbeid, samarbeid… Forankre bibliotektenesta i skulen – skuleleiinga, lærarane, skulebibliotekansvarleg, elevane