BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Pedagogisk analyse.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
STATISTISK GENERALISERING
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Kvalitativ metode i markedsforskning
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
INDEKSER OG FORDELINGER
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
OBSERVASJON AV AKTØRER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 5
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Utfordringer og prioriteringer for et nytt utdanningsforskningsprogram – 2018 Hans Bonesrønning Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
FORSKNINGSMETODE Foreleser: Rakel K.R.Næss
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 18 Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Samfunnsvitenskapelige metoder Beskrivende studier Beskrivende studier avdekker og belyser faktiske forhold i samfunnet Etnografiske beskrivelser, basert på kvalitative studier, er ofte utformet som fortellinger og organiseres gjerne med utgangspunkt i ulike konfigurative dimensjoner, metaforer eller andre analytiske grep Beskrivende kvantitative studier gir analytiske oversikter over fordelinger, sammenhenger eller strukturelle mønstre. Slike oversikter kan også omfatte sammenlikninger og endringer Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Samfunnsvitenskapelige metoder Forklarende studier Forklarende studier omfatter systematiske analyser med sikte på å utvikle eller utprøve ulike muligheter for forklaring av de samfunnsforholdene som studeres Vi skiller mellom ulike typer av samfunnsvitenskapelige forklaringer Forklarende studier dreier seg ofte om å utvikle og teste hypoteser om årsakssammenhenger Årsaksforhold forutsetter stokastiske sammenhenger som ikke er spuriøse, samt en bestemt rekkefølge og nærhet i tid Kvalitative analyser er velegnet til å utvikle årsakshypoteser. Gjennom jakt på avvikende tilfeller og teoretisk generalisering spesifiseres hypotesen stadig mer Kvantitative analyser er velegnet til å teste årsakshypoteser. Testene kan baseres på multivariate kausalanalyser eller eksperimentelle opplegg Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Samfunnsvitenskapelige metoder Forstående studier Forstående studier er hovedsakelig basert på kvalitative data Slike studier utvikler en helhetlig forståelse av de forholdene som studeres, og belyser hvilken mening eller betydning som knytter seg til handlinger og hendelser i samfunnet Fenomenologiske og hermeneutiske studier utvikler forståelse av hvilken mening som knytter seg ulike handlinger, med utgangspunkt i aktørens intensjoner og aktørens egen forståelse av sine handlinger Sammenliknet med fenomenologiske studier er hermeneutiske studier opptatt av et bredere spekter av tema og legger større vekt på forskerens for-forståelse og forskerens helhetsforståelse Kontekstuell fortolkning tar sikte på helhetlig forståelse av ulike forhold i samfunnet. Slik fortolkning kan for eksempel omfatte "tykke" beskrivelser Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder