Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FORSKNINGSMETODE Foreleser: Rakel K.R.Næss

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FORSKNINGSMETODE Foreleser: Rakel K.R.Næss"— Utskrift av presentasjonen:

1 FORSKNINGSMETODE Foreleser: Rakel K.R.Næss
Kilder: Johannessen, A. Og Tufte , P.A.(2002): Introduksjon til samfunnsvitenskaplig metode. Bjørndal, C. (2002): Det vurderende øyet. Repstad, P. (1988): Institusjonssosiologi . Kvale, S.(1997) ” Det kvalitative forskningsintervju”. Notater fra Rønnaug Sørensen, høgskolelektor HVE.

2 KVANTITATIV METODE Innebærer store mengder tall som sier noe om egenskaper hos en større populasjon. Resultatet blir brede og generaliserbare funn. Framstillingen er gjerne statistisk (Borg og Gall, 1989) Ser gjerne etter gjennomsnitt Systematisk og representativt Forsker er tilskuer

3 KVALITATIV METODE Snarere enn tall er virkemiddelet ord
Opptatt av å gi helhetlige beskrivelser Forskeren ”et instrument” -sentral rolle Velger gjerne ”nøkkelinformanter”, ute etter ”fyldige svar” Kontekst viktig Fortolkende metode. Hermeneutiske sirkelen

4 KVALITATIV TILNÆRMING
Går i dybden Nærhet til det som studeres Forsker i kontakt med subjektene Innsamling av data: gjerne dybde intervju, mengde ikke så avgjørende Dataanalyse: Fortolkning, det særegne, evt. det avvikende Ord og ordenes betydning

5 KVANTITATIV TILNÆRMING
Gir mer ”overfladisk” informasjon Avstand til det som studeres Forsker kan fungere uavhengig, uten kontakt Innsamling av data: gjerne spørreskjema, mengde viktig Dataanalyse: opptelling, representativitet, gjennomsnittlig, statistikk Tall og måling av variabler

6 STATISTIKK Tall, ofte oppfattet som ”nøytrale” og korrekte opplysninger om de faktiske forhold Offisielle statistikker er en viktig kilde til faktiske opplysninger om samfunnsforhold, både i nåtid og fortid Statistikk er med på å definere virkeligheten

7 Reliabilitet og Validitet (Johannessen og Tufte, 2002)
Reliabilitet ( reliability) Hvor pålitelige data er. Kan gjentas ved å gjenta samme undersøkelse , eller la flere forskere vurdere dataene. Validitet ( Validity) Hvor godt, eller relevant data representerer det fenomenet som skal undersøkes

8 METODE Metode: greske methodos, betyr: å følge en bestemt vei mot et mål (Johannessen og Tufte, 2002) Metode triangulering: Bruke flere metoder for å belyse et fenomen Kan gjøre undersøkelsen mer pålitelig/ reliabel

9 Vurdering i L-97 ”Jamleg individuell vurdering utan karakter er ein del av den daglege opplæringa, og skal og vere med i faste planlagte samtalar mellom lærar,elev og foreldra/dei føresette. I ei slik vurdering skal ein leggje vekt både på individuelle føresetnader, arbeidsprosessar og arbeidsresultat, med utgangspunkt i måla i læreplanen”. (L-97:79)

10 Observasjon Kan brukes til å se på samhandlingen mellom barna, mellom barn og voksne og mellom personalet. Observasjon kan bidra til at de voksne lettere oppdager barn som trenger særlig hjelp. Observasjon-din virkelighet.La gjerne flere observere og i flere situasjoner Hvordan formidler vi det vi har observert innad og utad av bhg? – Kommunikasjon

11 Observasjon-faremomenter
( Bjørndal, 2002): Glorie-effekten Førsteintrykket -preger den videre observasjon Sisteinntrykket- huskes best ”Vår virkelighet”

12 INTERVJUET: Med faste eller åpne spørsmål
Mye på et lite område kalles dybdeintervju Fordel: vi kan kontrollere om informanten har forstått spørsmålene Velge: om spørsmål gis på forhånd eller ikke

13 Kvales syv stadier ved en intervjuundersøkelse (S. Kvale, 97)
1. Tematisering 2. Planlegging 3. Intervjuing 4. Transkribering 5. Analysering 6. Verifisering 7. Rapportering

14 Hvordan sikre seg et godt intervju
Er spørsmålene knyttet til temaet og problemstillingen? Er spørsmålene klare og utvetydige Er spørsmålene ledende? Spør du om noe som informant ikke har kvalifikasjoner til å svare på? Er spørsmålene for intime? Er spørsmålene ladet dvs at de utrykker forventninger om et bestemt svar? (Rønnaug Sørensen, 04)

15 Hvordan sikre seg et godt intervju
Du må tåle tausheten Still oppfølgingsspørsmål Kjør alltid et prøveintervju Bruk gjerne båndopptaker men avklar dette med informant Skriv ned umiddelbare tanker og kommentarer som dukker opp rette etter intervjuet. Send gjerne sammendrag av intervjuet til informant , kan da utdype og oppklare evet. missforståelser.

16 ETIKK Innhente tillatelse-informere informantene
Ikke bruke info vi ikke har spurt om kan publiseres Anonymisering Vår kommunikasjon Holdninger, kunnskaper, teori, veiledning, ”utilstrekkelighet” Fins det en sannhet?

17 Vurdering Å vurdere er å gi utrykk for om noe er godt eller dårlig.
All vurdering inneholder makt Vurdering er prioritering av noe Vi selv er en del av virkeligheten vi studerer. Problematisk?


Laste ned ppt "FORSKNINGSMETODE Foreleser: Rakel K.R.Næss"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google