Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria, 12.01.07.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Møteplass for etisk refleksjon
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Kommunen og samhandling - utfordringer
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Samhandling - sett med sykehusets øyne
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Temasamling Irene Sørås Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av spesialitetsstruktur og -innhold Oppsummering fra.
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
En presentasjon av LMI. LMIs oppgave  LMI skal være den naturlige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grunderselskaper.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
LEGEFORENINGENS TILLITSVALGTAPPARAT
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
IS Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av legers spesialitetsstruktur og -innhold Hans Petter Aarseth Programdirektør.
”Litt bedre i dag enn i går”
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
... og bedre skal det bli, og slik gjør vi det!
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Forbedringskunnskap i PKO… er det viktig?
Hva slags kunnskap trenger vi i allmennmedisin?
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Ny strategiplan mot hiv
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Samhandling Ambulerende team - Åpen omsorg Holmen
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Post-FUGE v/UiB Nina Langeland, dekan MOF Dag Rune Olsen, dekan MNF.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i helse- og sosialsektoren.
Trond Jære Samfunnsengasjert innbygger – hobbypolitiker – pasient. Innlegget er tanker og meninger på fritt grunnlag, ment som et innspill til dere.
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Endringer i masterprogrammene ved Helsam
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,

Fagmedisinske foreninger- Formål og oppgaver (fra lovene 3.6.3)  De fagmedisinske foreninger skal danne grunnlaget for det medisinske, faglige arbeidet i Legeforeningen.  I tillegg til egne faglige og vitenskapelige oppgaver skal de fagmedisinske foreningene samlet bidra til at Legeforeningens arbeid med legeutdanningen er av høy kvalitet og  - at det fag- og helsepolitiske arbeid baseres på oppdatert medisinsk kunnskap og på størst mulig konsensus om faglige prioriteringer.

Hovedoppgaver (Landsstyrevedtak 2005 og lovene)  Vurdere/påvirke medisinsk grunnutdanning i forhold til utvikling i faget  Spesialistutdanning - innhold, kvalitet, nivå  Etterutdanning/kursvirksomhet  Fagutvikling – forskning, internasjonal kontakt  Organisering i og utenfor sykehus, lokalisering og utbygging av faget, samhandling  Arbeid for hensiktsmessig funksjonsfordeling.

Hovedoppgaver (Landsstyrevedtak 2005 og lovene – forts.) Spesielle momenter fra Landsstyrevedtak 2005:  Nasjonale registre  Kvalitetsindikatorer og -utvikling innen faget  Samarbeid/grenseoppgang mellom fagområder  Faglige prioriteringer  Informasjonsvirksomhet

 Målet må være å ivareta autonomien – og samtidig skape fellesskap og felles identitet.

Hva mener Legeforeningen med denne fagligheten ???  Medisinsk faglighet bygger på ferdigheter, erfaringer, holdninger og etisk bevissthet som den enkelte lege tilegner seg gjennom praktisering av faget.  3 sentrale elementer som kjennetegner medisinsk faglighet  profesjonsetikk  medisinsk faglig kunnskap og kompetanse  legens personlige ferdigheter

Tre sentrale elementer ved faglighet  Faglighet og kompetanse må være i kontinuerlig forbedring  Profesjonell kunnskap og forbedrings- kunnskap må gå hånd i hånd (jf gjennombruddsprosjektene)  Ledelse med fokus på faglighet  Legeforeningen setter behovet for fagledelse på dagsorden nå

fagkunnskap ferdigheter profesjonsetikk Forbedring av diagnostikk og behandling Profesjonell kunnskap

system variasjon endringspsykologi erfaringsbasert læring Forbedring av prosesser og systemer Forbedringskunnskap

Profesjonell kunnskap fagkunnskap ferdigheter profesjonsetikk Forbedringskunnskap system variasjon endringspsykologi erfaringsbasert læring Forbedring av diagnostikk og behandling Forbedring av prosesser og systemer + (etter Batalden & Stoltz) Profesjonell kunnskap og forbedrings- kunnskap må gå hånd i hånd KONTINUERLIG FORBEDRING – bedre pasientbehandling

Behov for medisinsk faglig ledelse  Ledelse av helseforetak må ikke bare baseres på økonomi  God økonomihåndtering gir grunnlag for effektiv drift  Men ledelse av helseforetakene må også tuftes på faglige vurderinger og åpne og reelle prioriteringer !

Omsetting av faget Til helsetjeneste : Medisinsk kunnskap som i samhandling med pasienten omsettes til tjenester av verdi for pasienten. Til helsepolitikk : Helsepolitikk er å omsette faget til politikkens verden

Legeforeningens omsetting av faget – til helsepolitiske utgangspunkt  Faglighet, omsorg, ansvar, handlekraft  Særlig ansvar for å påpeke utfordringer og å komme med forslag til forbedringer  Medvirke til at medisinsk faglige beslutninger blir en viktig premiss for politiske beslutninger på alle forvaltningsnivå  Medansvar og dialog  Kontinuerlig forbedring og kvalitetsheving  Forskning - kunnskap og kompetanse må vedlikeholdes og fornyes  Ledelse av faget

Strukturelle reformer må følges av en innholdsreform basert på faglighet  Etterspør en innholdsreform  søkelys på det faglige innholdet i tjenesten  For stort fokus på ”bunnlinja”, økonomisk balanse og ”lønnsomme pasienter”  For mye oppmerksomhet mot støtteprosesser og i for lite mot kjernevirksomhet  Møte med pasienten er helsetjenestens hovedoppgave  Det er i dette møtet verdiskapningen skjer

Faglighet og kompetanse i kontinuerlig forbedring  Moderne sykehus er avanserte kunnskapsbedrifter  Kunnskap foreldes raskere og raskere  Kunnskap og kompetanse må vedlikeholdes og fornyes  Mer midler og økt prioritet – langt under OECD-gjennomsnitt  Kontinuerlig forbedring og kvalitetsheving  Kunnskap må omsettes til praksis

Utvikling 2007  Full gjennomgang av spesialistutdanningen i  Utvikling av Medisinsk portal  Samarbeid mellom Tidsskriftet, nettsidene fagmedisinske foreninger og medisinsk fagavdeling.  En arena for formidling  Et brukerstøtteverktøy

Utvikling 2007 forts.  Utvikling av ”Min side”  Utvikling av enhet for service tjenester - tilbud 2008  Økonomistøtte  Regnskapsstøtte  Arkivstøtte  Sekretærstøtte / kurstjenester  Merkantile tjenester avh. av behov  Utvikling av samhandlingsarenaer /møteplasser til legeforeningens sekretariat og mellom de fagmedisinske foreningene