Ung frivillighet Frivillig innsats blant ungdom og unge voksne under 30 år i Norge Åsta Dyrnes Nordø, UNI Rokkansenteret
Hvorfor studere ungdom og frivillighet? Rekruttering (Organisasjonenes perspektiv): Viktig deltakelsesreserve Formative år (Samfunnets perspektiv): Deltakelsesvaner etableres i ung alder Barometer (Forskernes perspektiv): Kilde til kunnskap om fremtidig deltakelsesmønster
Demokratisk skolering gjennom frivillighet Innad: Samhandling og læring gjennom deltakelse i frivillige organisasjoner Utad: Samfunnsmessig: Tillit og læring Politisk: Deltakelse i offentlige verv og andre politiske aktiviteter Normsett og atferdsmønster setter seg i løpet av noen få år Deltakelsesvaner etableres i bestemte livsfaser
Tre spørsmål Hvor mye deltar de unge (Individnivå) Hvor stort er tilbudet (Organisasjonsnivå) På hvilke måter fungerer barn og unges organisasjoner som demokratiske læringsarenaer? (Primært organisasjonsnivå )
Tilbudet krymper. B&U-organisasjoner som andel av alle organisasjoner
Oppsummering Deltakelse Forholdsvis lav og svakt fallende, men de aktive er mer aktive enn tidligere. De unge mennene forsvinner oftest Tilbud Klart svekket Demokratisk læringsarena? Intern orientering sterk, men svekket Færre medlemsmøter