Informasjon fra Glåmdal sekretariat IKS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
SALTEN KONTROLLUTVALGSERVICE
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Eierstrategi og andre forhold knyttet til kommunale selskap
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
Pris og kvalitet på revisjonen - Erfaringer fra regnskapsrevisjon
Informasjon fra Glåmdal revisjon IKS Vinger hotell
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Kommunene som aktive eiere
Advokat Øyvind Renslo, KS
Den ideelle kommunesammenslåing
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
HTV konferanse Program: –Status samhandlingsreformen – sett fra KS’ perspektiv” v/Therese Sivertsen er rådgiver i KS Helsesatsing region vest.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
Formelt interkommunalt samarbeid
Agenda: Innledning – overordnet organisering
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Hvorfor kommuner? SOBK- opplæring Gardermoen Torstein Amdal og Dag Christiansen, rådgivere omstillingsenheten Fagforbundet.
Verving Fagforbundet Buskerud
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Eierskap og Eierstyring.
Internkontroll i norske kommuner
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Idrettsrådets ansvar og rolle
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Hvorfor organisasjon? Hvorfor har dere engasjert dere?
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
KONTROLL/TILSYN/REVISJON v/sekr.leder Toril Hallsjø og rådgiver Odd Gunnar Høie 1.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Velkommen til strategimøte
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Samling for FFU 26. oktober
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Tilsyn, tips og varsling
Presentasjon på KS-nettverk
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Kontroll og tilsyn i ny kommune…
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon fra Glåmdal sekretariat IKS Dialogmøte 15.2.13 Sekretariatsleder Torgun M. Bakken

Kontrollutvalget og kontrollorganenes plass i systemet Bestiller fra. Tilsyn med. Sekretariatet Denne modellen viser KU sin plass og funksjon i den kommunale styringsmodellen. Revisjonen

Det øverste tilsyn med den kommunale forvaltningen Rådmannen Aktør Oppgave Kommunestyret Koml § 76 Det øverste tilsyn med den kommunale forvaltningen Rådmannen Koml § 23 Saker forsvarlig utredet Vedtak blir iverksatt Adm. i samsvar med lov, forskrift, instruks Adm. gjenstand for betryggende kontroll Kontrollutvalget Koml § 77 Det løpende tilsynet med den kommunale forvaltningen. Bl.a. påse at det utføres: regnskapsrevisjon forvaltningsrevisjon selskapskontroll Sekretariatet KU F § 20 Saker til KU forsvarlig utredet Vedtak fattet av KU blir iverksatt Revisjonen Koml § 78 Utføre og rapportere RR og FR iht god kommunal revisjonsskikk Vi tar en liten oppsummering av aktører og oppgaver til slutt.

Kommunal egenkontroll Korrupsjon i kommunene? Nytt fokus. Egenkontroll? KS Styrking av egenkontroll 85 anbefalinger TILRÅDING 73: KOMMUNESTYRA MÅ SETJE AV TILSTREKKELEGE RESSURSAR TIL KONTROLLUTVALET SITT ARBEID, MELLOM ANNA TIL REKNESKAPSREVISJON, FORVALTNINGSREVISJON OG SELSKAPSKONTROLL. TILRÅDING 76: KOMMUNESTYRA MÅ FORSTÅ OG TA ANSVARET FOR Å LEGGJE TIL RETTE FOR EIN VELFUNGERANDE EIGENKONTROLL. DETTE HANDLAR ÒG OM TILSTREKKELEGE LØYVINGAR.

Glåmdal sekretariat IKS Et lovpålagt organ – dvs. kontrollutvalget skal ha et eget sekretariat (koml. § 77 nr. 10). Forskrift om kontrollutvalg § 20: Kommunestyret skal sørge for at kontrollutvalget har sekretariatsbistand som til enhver tid tilfredsstiller utvalgets behov. Sekretariatet er kontrollutvalgets utøvende organ. Sekretariatet skal være uavhengig av kommunens administrasjon og kan heller ikke utføre revisjon.

Organisering Styret: Representantskapet: Styreleder: Ivar Arnesen. Nestleder: Per O. Stenslet. Styremedlem: Berit Lund. Representantskapet: KU-lederne er medlemmer. Nestlederne i KU er varamedlemmer.

Representantskapet Rolle Navn Eierkommune Leder Elida Asp Eidskog kommune Varamedlem Kjell Ivar Pettesson Nestleder Richard Adams Nord-Odal kommune Marius Skogstad Medlem Odd Holen Grue kommune Per Arne Dahl Per Johnny Voldseth Kongsvinger kommune Rolf Krok Geir Spigseth Sør-Odal kommune Hans Otto Glomsås Ann Kristin S. Myrer Åse Svendsen Margareta F. Venberget Åsnes kommune Lars Petter Heggelund

Sekretariatet er medlem av Norges Kommunerevisorforbund (NKRF) – Etiske retningslinjer for medlemmene Det er grunnleggende for NKRFs medlemmer å forstå og respektere de demokratiske prosessene og særegenheten ved den kommunale forvaltningen.

Sammenligninger Spørreundersøkelse blant sekretariater i landet her. Sendte ut 36 skjemaer (inkludert oss selv ) og har fått svar fra 30 (inkludert oss selv). Svarprosent 83,3 %. Svarene dekker 280 av landets kommuner/fylkeskommuner.

Organisering Interkommunalt selskap. Hvordan er ”resten av landet” organisert (private ikke inkludert)? Verdi Interkommunalt selskap 43,3 % Interkomm. samarb. (koml.§27) (eget rettssubjekt) 20,0 % Interkomm. samarb. (koml.§27) (ikke eget rettssubjekt) 16,7 % Vertskommunesamarbeid (koml. §28c) 0,0 % Ansatt under kontrollutvalget Annet 3,3 % Vet ikke Glåmdal sekretariat IKS er et interkommunalt selskap.

Kompetanse Merknader til forskrift om kontrollutvalg § 20: Et kompetent sekretariat er en viktig forutsetning for at kontrollutvalget skal fungere godt og utøve sine oppgaver på en tilfredsstillende måte. Sekretariatet for kommunens kontrollutvalg må ha tilgang på en bredt sammensatt kompetanse. Kontrollutvalgets fagkompetanse er i sekretariatet. Sekretariatet er ”byråkraten” – akkurat som rådmannen - i forhold til kommunestyret.

Kompetanse i Glåmdal sekretariat IKS Daglig leder: Diplomert internrevisor (Dipl. IR) (fra BI) Jobbet i kommunal revisjon fra1979-2005 (inkludert revisjonssjef i 3 ½ år) (jobbet i Glåmdal revisjon IKS i 23 år) Snart MPA (Master Public Administration) Leder av NKRFs selskapskontroll- og kontrollutvalgskomité i 7 år, dvs. vært med på å etablere/utvikle selve faget. Konsulent i 80 % stilling. Førskolelærer Jobbet i Glåmdal sekretariat IKS siden høsten 2011. Deltatt på mange kurs og konferanser – viktig opplæring.

Utvikling ”Sekretariatet må bestå av minst 2 personer”. Saken om etablering av eget sekretariatet for kontrollutvalget i 2004/2005 – utarbeidet av bl.a. Svein Hanssen. ”Sekretariatet må bestå av minst 2 personer”. Etter 7 ½ år har vi fortsatt ikke nådd dette. Hvor mye ressurser skal sekretariatet ha? 1 stilling, 1,5 stillinger, 1,7 stillinger, 1,8 stillinger, 2 stillinger? Sårbarhet/beholde kompetent medarbeider Oppgaver

Hva gjør sekretariatene? Alt dette er lovpålagte oppgaver: 1 Saksbehandling/saksutredning 100,0 % 2 Overordnet analyse, forvaltningsrevisjon 36,7 % 3 Plan for forvaltningsrevisjon 63,3 % 4 Overordnet analyse, selskapskontroll 43,3 % 5 Plan for selskapskontroll 70,0 % 6 Eierskapskontroller 33,3 % 7 Kontrollutvalgets uttalelse til årsregnskapet 96,7 % 8 Diverse undersøkelser for kontrollutvalget 96,7 % Glåmdal sekretariat IKS gjør alle de oppgavene. Sekretariatet har arkivplikten for alle 7 kontrollutvalgene. Vi har også eget fysisk arkiv for alle kontrollutvalgene Det med arkiv har jeg ikke spurt om, men jeg vet at ikke alle har orden på dette. Og de har i hvert fall ikke ”godkjent” fysisk arkiv.

Saksbehandling Glåmdal sekretariat IKS har forberedt/utredet/saksbehandlet 330 saker i de 7 kontrollutvalgene i 2012 (totalt 374 saker, men vi holder ”Eventueltsakene” utenfor). Hvert enkelt kontrollutvalg er viktig. Kontrollutvalgene synlige på kommunenes hjemmesider. Har sekretariatet egen hjemmeside? 1 Ja 46,7 % 2 Nei 23,3 % 3 Ligger under kommunens hjemmeside 13,3 % 4 Under etablering 16,7 %

Økonomi Blir noen av sekretariatets utgifter dekket av vertskommunen? Ja 26,7 % Nei 46,7 % Ikke aktuelt 26,7 % Vet ikke 0,0 %

Noen konkrete sammenligninger Enhet Antall K/FK Antall årsverk Budsjett 2012 Budsjett pr. K/FK OA 13 3 2 600 000 200 000 oa 15 4 4 220 000 281 333 1 1 334 000 800 000 5 2 1 800 000 360 000 6 898 571 149 762 Oa – (obs dekking) 24 5,5 4 700 000 195 833 Glåmdal sekretariat IKS 7 1,7 1 530 000 218 571 Hvor store er kommunene? Hvilke oppgaver utfører de forskjellige sekretariatene? Blir noen av utgiftene dekket av vertskommunen? Følges bestemmelsene om arkiv?

Kan man stole på KOSTRA? ”Blir alle utgifter til kontroll og tilsyn ført på funksjon 110 i din kommune?” Ja 36,7 % Nei 6,7 % Vet ikke 56,7 % Hvorfor er det så mange som ikke vet? Hva er funksjon 110?Budsjett 2013.docx Ta eksempel funksjon 339

Konkurranseutsetting? Kan ikke legge inn anbud. Følger for selskapsavtalen. Følger for kontrollutvalget. Er det noe å tjene på det? OBS transaksjonskostnader. Kompetanse i regionen.

Framover…. Dialog med eierne. Dialog mellom eierne og eiernes representanter i representantskapet. Forutsigbarhet

Takk for oppmerksomheten!