Erfaringer med leseopplæring for voksne

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
LOGOPEDTJENESTER I NORD- TRØNDELAG
2 Leseferdigheter og lesevaner
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Initiativ fra Norsk Bibliotekforening og LO Oppfølging av Bibliotekmeldinga og Språkmeldinga = HELHETLIG LESEPOLITIKK? Kulturdepartementet ”avsender”;
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
Kandidater til styret i UNG
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Et menneskeligere internett Susanna Laurin
LESER SØKER BOK LESEÅRET Samarbeid med 220 bibliotek BOK TIL ALLE-NETTVERKET AV BIBLIOTEK I NORGE:
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Dagsaktuell undervisning
Kompetansekartlegging
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
STASJONSUNDERVISNING
Har du en bok som passer til meg, eller
Velkommen til klasse- foreldrene
Basiskompetanse i arbeidslivet
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
LESER SØKER BOK LESER SØKER BOKS LESEÅRSPROSJEKT.
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Biblioteksentralens medietilbud
Karriereveiledning som virkemiddel?.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Signatur 3.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Lyshovden Oppveksttun!
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
- DÅS (den åpne skole) - Studieverksted - Fengselsundervisning - Kurs.
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Presentasjon av bosettingsarbeidet i Rælingen Narges Pourzia avdelingsleder Eli Bolkesjø Sønmør flyktningkonsulent Flyktninge- og inkluderingstjenesten.
Notodden voksenopplæring og Migranorsk Hvem er vi? Vi er en kommunal virksomhet som driver med ulike former for voksenopplæring. Vi har lokaler i Nopro-bygget,
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Les meg- Litteraturformidling Ragnhild My Ragnhild Malfang Født i 75 Samboer Mor til 3 på 21, 19, og 1 Har jobbet i skolebibliotek, som barne- og.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Hvilke plattformer bruker dere?
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Vil du bli språkhjelper?
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med leseopplæring for voksne Gry Høgberg og Kjersti Røe Glåmdal interkommunale voksenopplæring (GIV) Lesekompetanse og digital kompetanse Kongsvinger bibliotek 22. mai 2012

Erfaringer med lese- og skriveopplæring for voksne Kort om GIV og vår erfaringsbakgrunn Hvem er målgruppa? Erfaringer fra lese- og skriveopplæring Vårt samarbeid med biblioteket Hva kan biblioteket gjøre for de som leser lite?

Hvordan står det til med nordmenns leseferdigheter? Undersøkelser i OECD land, IALL, ALL, PIRL Bare slått av svenskene Svakere resultater for barn og ungdom Nordiske land svært leseintensive samfunn 350 000 i den voksne befolkning leser svakere enn arbeidslivets krav VOX – BKA-programmet (kilde: lesesenteret i Stavanger)

Litt om Glåmdal interkommunale voksenopplæring Oppdragsbasert opplæring for offentlige og private virksomheter Norskopplæring for innvandrere – leseopplæring for analfabeter Spesialpedagogisk opplæring Spesielt satsingsområde – opplæring i basiskompetanser (VOX) Lesing Skriving Data Matematikk

Lese- og skriveopplæring ved GIV Åpne lese- og skrivekurs 50 timers lese- og skrivekurs for voksne i arbeid, Vox 26 ukers basiskompetansekurs for arbeidssøkere, NAV og Vox Bransjerettet lese- og skrivekurs, Bramiljø Drop-outs fra videregående Norskopplæring for innvandrere

Hvem er målgruppa? Mennesker i arbeid Mennesker uten arbeid Sykmeldte Innvandrere uten skolebakgrunn fra hjemlandet Personer med liten formell kompetanse De med en godt bevart hemmelighet…..

Lese- og skrivevansker …..et vanskelig tema for mange voksne

Våre erfaringer med lese- og skrivekurs Utfordrende å rekruttere til lese- og skrivekurs Mange har langt dårligere ferdigheter enn de tror Ser utfordringen – motstand mot å ta tak Ulike utfordringer: De som trenger oppfriskning De som har dysleksi De som har andre diagnoser, ADHD, ADD Konsentrasjon Psykisk – fysisk stress

Våre erfaringer forts…. Deltagernes leseerfaringer ved kursstart Blar igjennom avisa, sosiale medier Leser ikke tekst på TV (120 ord pr min) Bruker i liten grad biblioteket – låner kanskje til barna Foretrekker film framfor bøker Mest motiverte for skrivetrening og oppgaver– det er synlig! Trenger hjelp og veiledning for å bli bedre lesere Leseteknikker – studieteknikk Spesialpedagogisk leseinnlæring og -teknikker Utfordring -> Basiskompetanse tar tid, krav til egeninnsats og utholdenhet

Våre erfaringer fortsetter… Ungdom og voksne ulike grupperinger Voksne: levd liv – opplevd behov utålmodige - vil videre indre motivasjon Ungdom: Mangler erfaringer – ser ikke nytten Tror de greier seg uten hjelp – bare å ta seg sammen!

Lesetrening Hvordan vekke interesse for lesing? Fokus på tekster som oppleves relevante – sakprosa, fagtekster, tekster knyttet til arbeidsoppgaver og hverdagsliv Tekster knyttet til hobby og fritidsinteresser Kartlegge med datatester – synliggjøring av ferdighetene Kombinerer data med lese- og skrivetrening Inngang til lesing Sosiale medier

Lesetrening forts…….. Kurs over lengre tid – åpner for skjønnlitteratur og lengre tekster Lettlestbøker Historiske bøker, krim Leselysten eksploderer - ferdighetene forbedres!

Hva skjer med deltagerne under og etter kurs? Overfører egne kunnskaper om innlæring på barna Forkorter leksetid Blir åpne om sine utfordringer – ber om og tar i mot hjelp! Våger å realisere mål og drømmer (utdanning, verv, jobb) Forbedret leseteknikk= øker selvfølelse og forståelse – forandrer et menneskes identitet

Vårt samarbeid med biblioteket Gjøre mennesker som leser lite kjent med biblioteket - lavterskeltilbud Delta på arrangementer i bibliotekets regi En arena utenfor voksenopplæringa Gjøre tilpasset litteratur lett tilgjengelig – biblioteket kommer til oss Samarbeid om innkjøp av lettlest litteratur - hvilke lesegrupper har vi? Biblioteket en kilde til kunnskap – språk, kultur Vekke leselyst!

Hva kan bibliotekene gjøre? Bidra til alminneliggjøring av lesevansker Informere og reklamere – kampanjer! Kompetanse på bruk av elektroniske lesehjelpemidler Ha tilgang til lettlestlitteratur og lydbøker – synliggjør dem! Kontakt tilbydere som driver lese- og skriveopplæring – samarbeid om informasjon, kurstilbud og arrangementer Markedsfør leseombudordninger – samarbeid med andre aktører Gjør dere kjent med Vox sitt arbeid og hjemmeside www.vox.no I presentasjoner: Bruk lite tekst, god forstørring og illustrasjoner