Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE
NAV, Side 2 MÅL: Prosjektets hovedmål er å utvikle samarbeidstiltak i fylkene Møre og Romsdal, Sør- og Nord-Trøndelag, Nordland, Troms og Finmark for å rehabilitere pasienter ved Spinalenheten ved Klinikk for fysikalsk medisin og rehabilitering ved St.Olavs Hospital helt eller delvis tilbake til arbeidslivet Målet er videre å få inkludert pasientene ved Spinalenheten i arbeidslivet, uansett grad, og vil i tillegg omfatte både hjelpemidler, boligtiltak og arbeidslivstiltak
NAV, Side 3 Delmål Samordne tilbudet fra de ulike aktørene i hjelpeapparatet, slik at den enkelte pasient får en mest mulig rasjonell og tidlig igangsatt saksgang og et best mulig tilpasset tilbud med tanke på å bli selvhjulpen i heim, arbeid og fritid Utvikle formelle samarbeidsformer mellom Klinikk for fysikalsk medisin og rehabilitering, kommunene og de andre aktuelle samarbeidsinstanser Være døråpnere, koordinerende ledd i saksbehandlingen.
NAV, Side 4 Organisering Kontor på Spinalenheten Prosjektleder i ½ stilling Prosjektmedarbeidere fra NAV Heimdal Trygd, Nav Heimdal Arbeid og fra NAV Hjelpemiddelsentral Sør- Trøndelag. Styringsgruppe Referansegruppe
NAV, Side 5 Oppgaver Være tilgjengelige for nyskadde pasienter, kontrollpasienter og ansatte ved Spinalenheten. Gi informasjon, opplæring og bidra til å løse konkrete saker Være bindeledd til NAV lokalt Avdekke og bringe lokale ulikheter i tolking av lovverk til NAV sentralt
NAV, Side 6 NAV sin rolle Å komme tidlig nok på banen. Stimulerer vi funksjonshemmede til arbeidsdeltagelse? ”i arbeid på tross av NAV” Virkemiddeljungel – greier vi å presentere mulighetene? Deltid, uføretrygd på vent, tidsubestemt lønnstilskudd….. Arbeidsgivere, kolleger
NAV, Side 7 Oppfølging fra NAV Ta initiativ til kontakt Ikke varig uføretrygd for tidlig i forløpet NAVs obligatoriske 6-månedersmøte, Dialog 2 møte, der avklaring og identifisering av bistandsbehov skal avklares, blir ikke bestandig fulgt opp i forhold til funksjonshemmede Oppfølging mot arbeidsgiver – informere om aktuelle virkemidler Enhetlig tilbud fra NAV på tvers av linjer Evt. vurdere alternativ arbeidsplass, utdanning, annet attføringsløp
NAV, Side 8 NAV-ansattes erfaringer Har lært mye gjennom samarbeid med rehabiliteringsteamet i kommunen Skulle gjerne hatt bedre funksjonsbeskrivelser Brukerne blir spurt om sine drømmer – og de blir tatt på alvor! Har opplevd at det er lett å få RMS i arbeid – arbeidsgivere etterspør kompetansen deres Spesielt positive arbeidsgivere i større bedrifter Har ikke erfaring med å bruke kombinasjonen lønn – trygd Savner mer utfyllende info og konkrete tanker om arbeid fra St.Olav
NAV, Side 9 NAV-ansattes erfaringer Skal ta i bruk arbeidsevnevurderingsmetodikken Får best informasjon i samtale med personen selv. Vurderer arbeid, men det er avhengig av graden av sykdom / skade Viktig at arbeidsgiver blir informert om sine plikter og muligheter Oppfølging fra NAV dreier seg i hovedsak om arbeid opg ytelser
NAV, Side 10 Videreføring NAVs tilstedeværelse i Helseforetakene – et tilbud til langtidspasientene? Uavklart om finansiering. Behov for å avklare økonomiske ytelser, livsopphold. Behov for informasjon om virkemidler for å komme i arbeid – forhindre varig uføretrygd før rehabilitering er i gang og arbeidsevnevurdering er gjort. Spesielt behov for kompetanse om ytelser på fagområdene Arbeid og Trygd. Kurs, workshops, faste samarbeidsmøter for kompetanseoverføring til sosionomtjenesten NAV – HMS : Mange store, tidkrevende saker. Faste møter med klinikkene vil kunne forberede / følge konkrete saker, gjøre saksgang og oppfølging mer forutsigbar for pasientene, og spare tid. Kompetanseoverføring om fagområdet i helseforetakene kan føre til at man unngår hastesaker.
NAV, Side 11