Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital 01.01.2007 - 31.12.2008 Finansiert av NAV v.FARVE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Spesialisert rehabilitering
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
NAV’s rolle i forhold til rusarbeid
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Utfordringer i spesialisthelsetjenesten
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Rehabilitering i Frostating Status og videreføring Steinkjer 12. februar 2007.
LEVEKÅRSDIMENSJONEN I PASIENTFORLØPET
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
HVORDAN FÅ EFFEKT I SYKEFRAVÆRSARBEIDET?? v/Siren Vetnes Johannessen
Eldrid Hodneland Rasmussen
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Hvordan jobbe godt med IA!
SPESIALISERT REHABILITERING I
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
IPS Molde Individual Placement and Support
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Hva skal vi snakke om? IA arbeid Ny IA avtale og tidsaksen
Arbeid med bistand Rapportering.
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
Funksjonsvurdering og trygd
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
HØRSELSNETTVERKET – ET FORUM FOR SAMARBEID?. NAV, Side 2 SAMARBEID I DAG - hørselshemmede  Barn: Gode rutiner – på tvers av etater  Voksne:
INKLUDERENDE ARBEIDSLIV
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
”Gult kort” -bakgrunn, resultater og erfaringer
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
HANDLINGSPLAN FOR MENNESKER MED FUNKSJONSNEDSETTELSER Oslo kommunes handlingsplan for mennesker med funksjonsnedsettelser Prioriterte innsatsområder.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Arbeid er førstevalget
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Sosialtjenesten i Bergen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Sammenslåing av fylkeslagene i Mental Helse i Nord- og Sør-Trøndelag
Arbeidsrettede virkemidler
Nettverksmøte den
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Veien inn i ledelse ER LEDELSE NOE FOR DEG? ER DU DEN VI SER ETTER?
NTAF Etterutdanningskurs
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE

NAV, Side 2 MÅL:  Prosjektets hovedmål er å utvikle samarbeidstiltak i fylkene Møre og Romsdal, Sør- og Nord-Trøndelag, Nordland, Troms og Finmark for å rehabilitere pasienter ved Spinalenheten ved Klinikk for fysikalsk medisin og rehabilitering ved St.Olavs Hospital helt eller delvis tilbake til arbeidslivet  Målet er videre å få inkludert pasientene ved Spinalenheten i arbeidslivet, uansett grad, og vil i tillegg omfatte både hjelpemidler, boligtiltak og arbeidslivstiltak

NAV, Side 3 Delmål  Samordne tilbudet fra de ulike aktørene i hjelpeapparatet, slik at den enkelte pasient får en mest mulig rasjonell og tidlig igangsatt saksgang og et best mulig tilpasset tilbud med tanke på å bli selvhjulpen i heim, arbeid og fritid  Utvikle formelle samarbeidsformer mellom Klinikk for fysikalsk medisin og rehabilitering, kommunene og de andre aktuelle samarbeidsinstanser  Være døråpnere, koordinerende ledd i saksbehandlingen.

NAV, Side 4 Organisering  Kontor på Spinalenheten  Prosjektleder i ½ stilling  Prosjektmedarbeidere fra NAV Heimdal Trygd, Nav Heimdal Arbeid og fra NAV Hjelpemiddelsentral Sør- Trøndelag.  Styringsgruppe  Referansegruppe

NAV, Side 5 Oppgaver  Være tilgjengelige for nyskadde pasienter, kontrollpasienter og ansatte ved Spinalenheten.  Gi informasjon, opplæring og bidra til å løse konkrete saker  Være bindeledd til NAV lokalt  Avdekke og bringe lokale ulikheter i tolking av lovverk til NAV sentralt

NAV, Side 6 NAV sin rolle  Å komme tidlig nok på banen. Stimulerer vi funksjonshemmede til arbeidsdeltagelse?  ”i arbeid på tross av NAV”  Virkemiddeljungel – greier vi å presentere mulighetene? Deltid, uføretrygd på vent, tidsubestemt lønnstilskudd…..  Arbeidsgivere, kolleger

NAV, Side 7 Oppfølging fra NAV  Ta initiativ til kontakt  Ikke varig uføretrygd for tidlig i forløpet  NAVs obligatoriske 6-månedersmøte, Dialog 2 møte, der avklaring og identifisering av bistandsbehov skal avklares, blir ikke bestandig fulgt opp i forhold til funksjonshemmede  Oppfølging mot arbeidsgiver – informere om aktuelle virkemidler  Enhetlig tilbud fra NAV på tvers av linjer  Evt. vurdere alternativ arbeidsplass, utdanning, annet attføringsløp

NAV, Side 8 NAV-ansattes erfaringer  Har lært mye gjennom samarbeid med rehabiliteringsteamet i kommunen  Skulle gjerne hatt bedre funksjonsbeskrivelser  Brukerne blir spurt om sine drømmer – og de blir tatt på alvor!  Har opplevd at det er lett å få RMS i arbeid – arbeidsgivere etterspør kompetansen deres  Spesielt positive arbeidsgivere i større bedrifter  Har ikke erfaring med å bruke kombinasjonen lønn – trygd  Savner mer utfyllende info og konkrete tanker om arbeid fra St.Olav

NAV, Side 9 NAV-ansattes erfaringer  Skal ta i bruk arbeidsevnevurderingsmetodikken  Får best informasjon i samtale med personen selv.  Vurderer arbeid, men det er avhengig av graden av sykdom / skade  Viktig at arbeidsgiver blir informert om sine plikter og muligheter  Oppfølging fra NAV dreier seg i hovedsak om arbeid opg ytelser

NAV, Side 10 Videreføring  NAVs tilstedeværelse i Helseforetakene – et tilbud til langtidspasientene? Uavklart om finansiering.  Behov for å avklare økonomiske ytelser, livsopphold.  Behov for informasjon om virkemidler for å komme i arbeid – forhindre varig uføretrygd før rehabilitering er i gang og arbeidsevnevurdering er gjort.  Spesielt behov for kompetanse om ytelser på fagområdene Arbeid og Trygd. Kurs, workshops, faste samarbeidsmøter for kompetanseoverføring til sosionomtjenesten  NAV – HMS : Mange store, tidkrevende saker. Faste møter med klinikkene vil kunne forberede / følge konkrete saker, gjøre saksgang og oppfølging mer forutsigbar for pasientene, og spare tid. Kompetanseoverføring om fagområdet i helseforetakene kan føre til at man unngår hastesaker.

NAV, Side 11