Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
NTAF Etterutdanningskurs
Hørselsundersøkelse 2014 NTAF Etterutdanningskurs 18. november 2014 Hartvig Munthe-Kaas, prosjektdirektør LFH
2
LFH Hørselsundersøkelse 2014
Formidling av høreapparater i Norge Min agenda LFH Hørselsundersøkelse 2014 Kilder for undersøkelsen Historisk utvikling (2010 – 2013) Gjennomsnittlig dekningsgrad av høreapparat Gjennomsnittlig fordeling mellom hørselssentral og avtalespesialist Fylkesvis variasjon (2013) Dekningsgrad av høreapparat Fordeling mellom hørselssentraler og avtalespesialister Antall personer per audiograf Andel personer over 70 år En mer strømlinjeformet hørselsomsorg For lang utprøvingstid for høreapparater
3
Kilder LFHs hørselsundersøkelse SSB
Anonym undersøkelse, basert på data fra leverandørene Leverandørene oppga fakturerte høreapparat i perioden 2010 – 2013 Leverandører som deltok i undersøkelsen: GN ReSound, Oticon, Phonak, Medisan, Siemens og Starkey SSB Befolkningsstatistikk
4
Historisk utvikling (2010 – 2013)
LFH Hørselsundersøkelse 2014 Formidling av høreapparater i Norge Historisk utvikling (2010 – 2013)
5
Gjennomsnittlig dekningsgrad av høreapparat
6
Gjennomsnittlig fordeling mellom hørselssentral og avtalespesialist
7
Store fylkesvise variasjoner (2013)
LFH Hørselsundersøkelse 2014 Formidling av høreapparater i Norge Store fylkesvise variasjoner (2013)
8
Fylkesvis fordeling av dekningsgrad på høreapparater (2013) Rød linje representerer landssnittet
9
Fordeling mellom hørselssentraler og avtalespesialister (2013) Mørkeblå = hørselssentral og lyseblå = avtalespesialist
10
Antall audiografer per fylke (2014)
Oslo 34 Sogn og Fjordane 5 Akershus 20 Møre & Romsdal 16 Østfold 10 Oppland 12 Vestfold Hedmark Buskerud 14 Sør-Trøndelag 30 Telemark 13 Nord-Trøndelag 11 Aust-Agder 8 Nordland Vest-Agder 9 Troms Rogaland Finnmark 2 Hordaland 17 Sum 263
11
Antall personer per audiograf i fylkene (2014)
12
Behov for en mer strømlinjeformet hørselsomsorg
Dagens høreapparatformilding: Uklar rolledeling for høreapparatformidingen: Brukere får ikke den hjelpen de har rett til og det tar for lang tid fra vedtak om tildeling til bruker mottar høreapparat Behov for en mer strømlinjeformet hørselsomsorg, basert på dagens ordning, med enkelte justeringer
13
En mer strømlinjeformet hørselsomsorg
Det etableres en mer strømlinjeformet hørselsomsorg, basert på dagens ordning, med enkelte justeringer: Helseforetakene har ansvaret for den medisinske behandlingen (som i dag) Helseforetakene og avtalespesialister foretar utprøving og tilpasning (som i dag) Det innføres nasjonalt pakkeforløp for personer med hørselstap (maksimaltid for utprøving av høreapparat) NAV (Trygdebudsjettet) er finansieringskilde for alle høreapparater med tilbehør NAV Hjelpemiddelsentraler han ansvaret for lagerhold og lageroppfølging for høreapparater med tilbehør Det etableres flere distribusjonspunkter høreapparater (avtalespesialist hjemler) Avtalespesialist får ansvaret for første konsultasjon/utreding. Deretter overføres ansvaret til audiograf. Audiografer gis utvidede fullmakter og gis mulighet å foreskrive høreapparater med tilbehør. (Oppmyking av kravet om at avtalespesialist må være i direkte i dialog med pasient ved hver konsultasjon hos audiograf)
14
Utprøvingslager for HØREAPPARATER
Ordning startet 1. juli 2012 Leverandører finansierer lager av høreapparater hos ca 100 utleveringssteder Utprøvingslager dekker lagerhold på klinikk + apparater til utprøving for bruker i en ikke avgrenset tidsperiode Leverandør fakturerer NAV etter endt utprøvingstid etter å ha mottatt tildelingsskjema
15
Status lager 2013 37 565 apparater på utprøvingslager pr 01.01.14
58% av tildelte (fakturerte) apparater i 2013 Lager tilsvarende ca. 7 måneders omsetning Verdi på ca NOK ,-
16
UTPRØVINGSLAGRE Utfordringer for leverandører
Utprøving av høreapparat tar i mange tilfeller unødvendig lang tid Meget stort lager i forhold til hva man har forventet ved inngåelse av avtalen Svært lang tid før man får betaling for apparatene Meget tidkrevende å følge opp Reell fare for konkurs for leverandører
17
Utfordringer for Helseforetak /formidlere
Stor ressursbruk på oppfølging av lager og apparater som er i omløp Økonomisk ansvar for apparater som blir borte Suboptimalisering ved at fokus er å tilfredsstille ventelistegarantien
18
Prøvetid på høreapparat
19
UTPRØVINGSLAGER HØREAPPARATER Oppsummering
Over 60% av høreapparatbrukerne har en prøvetid på 2 måneder eller mer før tildeling Over halvparten av audiografen mener den nye ordningen med konsignasjonslager fungerer dårligere enn den gamle ordningen, og kun 20% sier den har blitt bedre
20
Hva er LFH? Bransjeorganisasjonen for helse- og velferdsteknologi i Norge (etablert 1945) Medlemsbedriftene produserer, distribuerer, og selger medisinsk utstyr, forbruksmateriell, og hjelpemidler til personer med funksjonsnedsettelser Ca. 110 medlemsbedrifter - leverer produkter og tjenester til både helseforetak, NAV, kommuner, samt det private helsemarkedet i Norge Samlet omsetter medlemmene for nær 9 mrd. kroner i Norge, 90% av samlet omsetning i medisinsk industri i Norge 2 500 ansatte i Norge LFH - en sentral aktør i videreutvikling av velferden i det norske samfunnet
21
Primær-helsetjenesten (kommunene)
LFH Markeder Helseforetak (sykehusene) Primær-helsetjenesten (kommunene) Hjelpemidler (NAV)
22
Takk for oppmerksomheten!
Hartvig Munthe-Kaas, Prosjektdirektør LFH Mobil:
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.