Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN seksjonsledende sykepleier Eli Wang og avdelingsleder Liv-Inger Ernstsen, operasjonsavdelingen UNN 31. oktober 2006
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN Bakgrunn for oppstart: Organisering UNNs assistentgruppe Rekrutteringsvansker Stort sykefravær Svekket yrkesstolthet Svekket motivasjon og identitet Ønske om kompetanseheving og formell kompetanse Begrenset fleksibilitet i staben
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN Før oppstart: Introduksjon for nyansatte Internundervisning Intern opplæring
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN Tiltak: Kontaktet Opus Mulighet for eget fagbrev? Videreutdanning for renholdsoperatører? Læreplangruppe Oppstart fagbrev
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN Pilotklasse 1: Oppstart mars 2003 13 studenter Deltidsstudie Eksamen avlagt desember 2004
Videreutdanning i spesialrenhold Pilotklasse 1 Læreplanen: 5 moduler Praksis og teori i alle modulene Veiledere
Videreutdanning i spesialrenhold Pilotklasse 1 1.Mikrobiologi, hygiene og renhold: Mikrobiologi Sykehushygiene Spesialrenhold Fysisk utforming relatert til hygiene Ventilasjon Kvalitetssikring Renholdsledelse 4 uker teori, 4 uker praksis
Videreutdanning i spesialrenhold Pilotklasse 1 2.Kommunikasjon: Kjennskap til spesialavdeling og pasient Kommunikasjon med pasient, pårørende, kolleger og andre yrkesgrupper Menneskesyn, etikk og holdninger Lover og forskrifter 3 uker teori, 4 uker praksis
Videreutdanning i spesialrenhold Pilotklasse 1 3.Sterilisering: Sterilforsyning Steriliseringsmetoder Steriliseringskontroll Pakkemateriale Håndtering og lagring av sterilt utstyr Lagerhold 2 uker teori, 4 uker praksis
Videreutdanning i spesialrenhold Pilotklasse 1 4.Utstyr og instrumenter: Anestesiformer Anestesiutstyr Kirurgiske instrumenter Materiallære Renhold og kontroll av utstyr og instrumenter 4 uker teori, 10 uker praksis 5.Tverrfaglig fordypningsoppgave: Eksamensmodul. Fordypningsoppgave med utgangspunkt i videreutdanningens mål Muntlig eksaminasjon 3 uker
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN Gjennomføring: Stor glød og positivitet! Studietid deltakelse teoriundervisning studiedager/lesedager Praksis – egen og andre avdelinger student - arbeidstaker Veiledningskompetanse faglig pedagogisk
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN Effekter - faglige: Økt bevissthet generelt at renhold eget fag Økt breddekompetanse Økt innsikt i og forståelse for andre yrkesgrupper, arbeids- og ansvarsområder Økt pasientfokus Klar fagidentitet Bedre renhold! nye og bedre prosedyrer kunnskap og kompetanse - vurderinger
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN Effekter – arbeidsmiljø: Økt trygghet, sikkerhet - mestring, fagidentitet, yrkesstolthet Bedre kommunikasjon om og for pasienten Aktive og engasjerte medarbeidere – assistentenes kompetanse synlig – de er ressurspersoner Deler kunnskap – gen. kompetanseheving – sosiale effekter
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN Effekter – driftsmessige: Økt fleksibilitet i personalgruppa Bedre vedlikehold av utstyr og instrument – god økonomi! Engasjert personale Redusert sykefravær (gen. og spes.)
Videreutdanning i spesialrenhold Pilotklasse 2 Bakgrunn: Ønsket en større utprøving Utprøving i andre deler av helsevesenet Er det behov for en slik utdanning? Søkermengde? Praktisk gjennomføring
Videreutdanning i spesialrenhold Pilotklasse II Gjennomføring: Interesse/søkere Informasjonsmøter Tilrettelegging fra arbeidsgiver Økonomi for studentene Kjøreplan for utdanningsforløpet
Videreutdanning i spesialrenhold Pilotklasse II Læreplanen: Revidert Tilpasset kommunehelsetjenesten 4 moduler, teori og praksis i alle modulene Oppstart Ferdig til påske 2007
Videreutdanning i spesialrenhold Pilotklasse II Modul 1, Hygiene og mikrobiologi Modul 2, Sterilisering Modul 3, Instrumenter og utstyr Modul 4, eksamensmodulen
Videreutdanning i spesialrenhold Pilotklasse II Sykehjemspraksis Renhold Utstyr og instrumenter Erfaringer så langt Evaluering fra sykehjem
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN Framover: Viktig og nødvendig utdanning Renhold eget fag – ikke sykepleie el. tannpleie el. … Annet spesialutdannet personale – egne/andre oppgaver Veiledningskompetanse Litteratur!