KOMPETANSE INNLEGG, 26.01.07 FYLKESDELPLAN FOR BIBLIOTEK.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Best sammen for reiselivet i Agder og Telemark
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Navn, Tittel, Workshop helse og omsorg KONGSVINGER KOMMUNE.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Mangfold og fellesskap
Etikk og brukermedvirkning
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Vurdering av lærerkompetanse
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Læring i komplekse systemer UHR
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Oppsummering av FOU - prosjekt
Fagnettverk for helsearbeidere innenfor demensomsorgen
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Viktige styringssignaler for folkehelsearbeidet - Involvering og innovasjonsledelse Monica Fleisje, Akershus fylkeskommune.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Hva skal ledes i menigheten? Noen refleksjoner om hva som særpreger menighet til forskjell fra andre institusjoner og organisasjoner Ledelse.
Kommunen som arbeidsgiver
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Livet som leder! En viktig forutsetning for organisatorisk læring er at det finnes arenaer hvor ledere kommer sammen og tillater seg en åpen utveksling.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Inkluderende læringsmiljø og pedagogisk refleksjon
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Skolevandring.
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Skoleledelse og skoleutvikling
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Oppsummering av FOU - prosjekt
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Rekruttering Fremtidens sykepleiere
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Oppsummering av FOU - prosjekt
Pedagogisk dokumentasjon
Arbeidsgivarpolitikk for framtida
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
TVERRFAGLIG SAMARBEID
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
LÆRERES YRKESKULTUR OG YRKESKUNNSKAP
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

KOMPETANSE INNLEGG, FYLKESDELPLAN FOR BIBLIOTEK

KOMPETANSE = KUNNSKAP, HANDLING OG SAMHANDLING Evne til å møte komplekse krav, situasjoner og utfordringer Skikkethet, innsikt Fullgod forutsetning for å gjøre noe (og gjøre det!) Evne til kritisk refleksjon over praksis

STRATEGISKE PERSPEKTIV PÅ BIBLIOTEK- KOMPETANSE – I RELASJON TIL NASJONALE OG REGIONALPOLITISKE MÅL Fornye og endre biblioteket som samfunnsinstitusjon (maktperspektiv) Utvikle bibliotekets tjenester og innhold (faglig perspektiv) Profesjonalisere bibliotekpersonalet (individ- og profesjonsperspektiv)

BIBLIOTEKET OG BIBLIOTEKARENS MAKTBASER Legalitetsbase Delegasjoner og myndighet Lovforanking Personalressurser Budsjett Legitimitetsbase Personlig makt Kompetanse og kvalifikasjoner Tillit og oppslutning

Fra avmakt – til makt i Hordalandsbiblioteket Systematisk og dynamisk styrking av bibliotekene og bibliotekarenes maktbaser Kartlegging og definisjon av kompetansebehov – sett i relasjon til nasjonale og regionalpolitiske mål Kompetanseutviklingsprogram i samarbeid med arbeidsgivere, fagorganisasjoner og utdanningstilbydere Etter- og videreutdanning, FOU- virksomhet Kunnskapsdeling, lærende nettverk og veiledning, kunnskapsbasert praksis