Pygmalion Av Ragnhild Wiik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Historiefaget i skolen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Aggression Replacement Training
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Se Verden – Se Livet.
Muntlige presentasjoner
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Cafédialog – elevmedvirkning
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
12 Reflekterende lesing.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Litterære virkemidler
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lesing og lesestrategier
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Problemløsning.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Framtid - Samspill - Skaperglede
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Den vanskelige samtalen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Pygmalion Av Ragnhild Wiik

motivere - movere – sette i bevegelse ”We know nothing about motivation. All we can do is to write books about it” Av Ragnhild Wiik

Ord Av Ragnhild Wiik

Hva vi har gjort og hvorfor Hva karakteriser studiemotiverte studenter kontra dem som ikke er det Hvilken sammenheng er det mellom studiemotivasjon og personlighet Hva karakteriserer kreative studenter, og henger kreativitet sammen med studiemotivasjon? Metode: Spørreskjema og multivariat dataanalyse Hvorfor: For at vi skal oppnå et bevisst, felles bilde av hvordan vi oppnår motiverte studenter. Av Ragnhild Wiik

NB! Dobbeltsidig kopiert Helt uenig / Veldig sjelden eller aldri   Helt enig / Veldig ofte eller alltid 1 2 3 4 5 6 7 Jeg liker å være student ved BI. Jeg går inn for å gjøre det godt på BI. Jeg ser fram til forelesningene. Jeg ser for meg hvilken type jobb jeg ønsker å ha etter at jeg er ferdig på BI. Jeg har mål for hva jeg vil oppnå på BI. Jeg får hjelp av administrasjonen til å sette opp mål. Jeg får hjelp av foreleserne til å sette opp mål. Jeg er veldig fornøyd med at jeg har valgt utdanning ved BI. Hver morgen er det slik at jeg ikke har lyst til å gå til BI. Jeg går inn for å få karakteren A i fagene. Jeg har ikke ambisjoner for hvilke karakterer jeg vil ha. Jeg har til nå fått rettferdige karakterer på BI. Jeg synes jeg gjør det godt på BI. Det jeg lærer på BI bidrar stadig til at jeg får et mer interessant liv. Av Ragnhild Wiik

Av Ragnhild Wiik

Tema under motivasjon Målfokus Mestringsopplevelse Jeg går inn for å få karakteren A i fagene. Jeg har mål for hva jeg vil oppnå på BI. Mestringsopplevelse Jeg synes jeg gjør det godt på BI. Jeg har følelsen av å ikke mestre ting på BI. Forhold til forelesere Forhold til administrasjon Forhold til medstudenter Lojalitet til BI Livsstil Personlighetsspørsmål Av Ragnhild Wiik

Motivasjonsindikator på basis av Hva den enkelte svarer på samtlige spørsmål I forhold til hva alle de andre svarer på samtlige spørsmål I forhold til en topp motivert person Av Ragnhild Wiik

Av Ragnhild Wiik SeFramFore LikStuBI GåInGodt LikStuBI GåInGodt   LikStuBI GåInGodt SeFramFore TypJobb 1MIUMo06 6 4 2MIUMo06 5 3 3MIUMo06 4MIUMo06 7 5MIUMo06 6MIUMo06 7MIUMo06 8MISBAno06 Les20min 4 6 7 3 MI (%) 62 46 45 52 61 48 42 82 SeFramFore LikStuBI GåInGodt Av Ragnhild Wiik

Høy Lav Av Ragnhild Wiik

Av Ragnhild Wiik

Av Ragnhild Wiik

Av Ragnhild Wiik

Av Ragnhild Wiik

Sammenligning av MI for ulike klasser Orgpsyk Met06 LiA EM05 EM06 Av Ragnhild Wiik

Av Ragnhild Wiik

Personlighet Femfaktormodellen Av Ragnhild Wiik Ekstrovert Jeg elsker å snakke med folk. Omgjengelighet (H) Jeg er hjelpsom overfor andre studenter. Nevrotisisme (H) Jeg gruer meg til eksamener. Åpenhet (H) Jeg liker å gjøre nye ting. Planlegging (H) Jeg er nøye med å notere ned det jeg skal være med på. Planlegging (L) Jeg kommer for sent til forelesning. Nevrotisisme (L) Jeg tror jeg får den jobben… Åpenhet (L) Jeg foretrekker det jeg er vant med. Omgjengelighet (L) Jeg blir sur/irritert når jeg ikke får det som jeg vil når vi har gruppearbeid. Introvert Jeg liker å være alene. Av Ragnhild Wiik

Av Ragnhild Wiik

Av Ragnhild Wiik

Genial eller gal Av Ragnhild Wiik

Å være kreativ Å løse problemer Å se for seg flere løsninger på et problem (kjernen i kreativitet i følge Joy Paul Guilford, 1950-tallet) Å trekke sammen mulighetene til en løsning Mental prosess som fører til originale løsninger, teorier og produkter (Lou Tice) Betyr at vi kombinerer eksisterende kunnskap på nye måter, ser sammenhenger og trekker konklusjoner som ingen tidligere har tenkt på, selv om alle nødvendige opplysninger har vært tilgjengelige for mange (Arthur Koestler). Kreativitet dreier seg om å skape nye og nyttige ideeer mens innovasjon i hovedsak er å ta nye ideer i bruk (Gro Ellen Mathisen, UiS) Av Ragnhild Wiik

Av Ragnhild Wiik Bisosiasjon Jeg går inn for å lære meg mange ulike fag. Jeg har jeg god innsikt i hva de andre studieretningene på BI går ut på. Jeg har faglige samtaler med studenter på andre studieretninger. Jeg er medlem i en eller flere frivillige organisasjoner. Jeg får ofte ideer av det andre sier, skriver eller gjør. Latent hemning Jeg legger merke til det når mine medstudenter kommer i nye klær. Jeg hører godt når andre studenter snakker sammen under forelesningene. Etter at jeg har bestemt meg for noe, tenker jeg ikke mer på saken. Jeg er hjelpsom overfor andre studenter. Jeg blir sur/irritert når jeg ikke får det som jeg vil når vi har gruppearbeid. Jeg mener/vet at min IQ er høyere enn gjennomsnittet i befolkningen. Mål Jeg ser for meg hvilken type jobb jeg ønsker å ha etter at jeg er ferdig på BI. Jeg har mål for hva jeg vil oppnå på BI. Jeg når målene mine. Stå-på-holdning Jeg er nøye på å gjennomføre det jeg har tenkt å gjøre. Jeg er utholdende når det gjelder å oppnå det jeg vil. Jeg står på for å gjennomføre ting selv om jeg synes det er krevende. Jeg gjør lite for å få idéene mine gjennomført. Jeg går ut på tur selv om været er stygt. Opplevd kreativitet Jeg får ofte nye ideer. Jeg hører ofte at jeg skiller meg ut. Jeg liker å gjøre nye ting. Jeg holder meg stort sett til kjente og utprøvde måter å gjøre ting på. Jeg er interessert i kunst. Jeg ser på meg selv som en kreativ person. Jeg får ofte tilbakemelding fra andre om at jeg er kreativ. Av Ragnhild Wiik

Av Ragnhild Wiik

Linking Motivasjon: Sett, fagsnakkende og målfokusert kontra Usynlig, festende og målløs Personlighet: Utadvendt, åpen og strukturert kontra Innadvendt, engstelig og forseintkommende Kreativitet: Åpen, fagsnakkende og målrettet kontra lukket og forkjærlighet for det kjente Av Ragnhild Wiik

Hvordan overfører vi følgende til praksis: Se meg Lær meg å sette bevisste mål Forklar meg hvilken nytte jeg har av å lære mange fag Av Ragnhild Wiik

Av Ragnhild Wiik