Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard 03.06.2009 1 Eirill Bø, Institutt for strategi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Pilotprosjektet, forebyggende veiledning satt i system
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Springbrett til kunnskap Pedagogisk bruk av tester.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Presentasjon av nytt bestillingssystem for Kurs i utdanningsprogram.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
”Kvalitetsreformen” Eksamen •Eksamen er i stor grad styrende for studenters studieatferd. sluttevaluering •Den tradisjonelle prøveformen i mange.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
1 SIB 5003 BM2 Miljø og ressursteknikk Undervisningsopplegg for våren 2003 Professor Helge Brattebø (fagkoordinator) Institutt for vann og miljøteknikk.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen1 STR 2400 Strategi Kursopplegg Fred Wenstøp.
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Orientering om In104 Aslak Tveito Institutt for Informatikk Universitetet i Oslo
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
ANSA Association of Norwegian Students Abroad Make Norway a better place – study abroad!
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
1 Infomøte 4.KomTek Studieretning Nett og tjenester 20. april 2010 kl
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Digital eksamen på grunnkurs i kjemi: erfaringer, muligheter og begrensninger Professor Carl Henrik Gørbitz, MNF, UiO.
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
2005 Informasjonsmøte torsdag Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Windows 2000 nettverk med Active Directory Arbeidssted: IBM, Trondheim Oppgavestiller: Roy Ingebrigtsen Veileder: Jostein Lund Oppgave 48E: Gro Eikeland,
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Utviklet av pedagoger i
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 TAN= 1 eksamen VG2 BUA/HES= 1 tverrfaglig eksamen + kan trekkes ut til en eksamen.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Studieweb 10. desember 2015 Studier: planer 2016.
Hovedprosjekt Fagnr: ITF stp. Vår 3.klasse
Undervisnings- og vurderingsformer
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Seminarundervisning EXFAC03
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Informasjonsmøte om VEILEDNING
STR 2400 Strategi Kursopplegg
Formativ evaluering BI Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

Hvorfor? Skape engasjement i klassen og motivere studentene til å interessere seg for faget Kvalitetsreformens intensjon: - mer studentaktive læringsformer - mer tilbakemelding underveis i studiet Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

Bruk av Blackboard 1. Aktivere studentene via tester 2. Veilede studentene i bachelor-arbeidet Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

Aktivere studentene via tester Gjelder grunnkurs logistikk, 6 studiepoeng Kurset går på alle studiesteder Antall studenter varierer fra store klasser på 200 til mindre klasser på Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

Blackboards oppgaveverktøy Mange ulike spørsmålstyper for automatiserte tester Eks. multiple choice, fill in the blanks, ordering, matching, hot spot Opprette spørsmål i base – trekke ut spørsmål til bruk i ulike tester Gjenbrukbare læringsressurser – automatisert retting! Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

Hva har vi gjort? Laget 10 spørsmål fra hvert kapittel i læreboka Timeforeleserne fikk tildelt kapitler Testene ble satt opp i Fagforum logistikk og videre kopiert ut i hvert kurs Foreleserne måtte selv aktivere testene Testene er ikke som eksamen, mer ”pugg”- orientert Demo Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

Hvordan gjennomføre testene? Skoletest –Rett etter forelesning, resultat i gradebook –Tidsstyrt kun ett forsøk –Diplom og premie til beste elev Hjemmetest, åpnes etter at skoletesten er lukket –Trening til eksamen Fra hvert kapittel Random 25 spørsmål Ubegrenset antall testforsøk Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

Veilede studentene i bachelor- arbeidet Spesialisering logistikkledelse, 30 studiepoeng tredje studieår Gjennomføres i Oslo, Drammen og Bergen Til sammen 120 studenter Alle skal levere en bachelor-oppgave 11.juni –Etablere grupper –Levere problemstilling tidlig høst –Evaluere problemstilling –Levere forprosjekt før jul (safe assignment) –Evaluere forprosjekt –Se gradebook Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

Formativ vurdering Ikke karakter Tilbakemelding underveis Mulighet for å forbedre problemstillingen Alle får et godt utgangspunkt for oppgaven Mindre arbeid for faglærer, alternativ mail, telefon, veiledningstimer etc… Samlet oversikt over alle oppgavene til videre veiledning ”Tvinges” til å settes i gang med oppgaven ved kursstart, innleveringsprosenten til slutt har økt Ikke noe krav til studentene, men… Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

Har vi med dette innfridd noen av kvalitetsreformens intensjoner? Kvalitetsreformens intensjon: Mer studentaktive læringsformer Mer tilbakemelding underveis i studiet Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk