EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Styrearbeid i Norwegian
Strategi 3 KONSERNSTRATEGI
Anvendelse av verktøyene
Stjørdal Rotary-klubb
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Brasil. Utvikling i jord- og hagebruk
Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Leverandører Ansatte Alle interessentene har sikret sin “betaling” gjennom.
Elektronisk forretningsdrift
Analyseverktøy for valg av markeder
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Agenda Ekstern Analyse.
Anvendelse av verktøyene
Planlegging og strategi
Forretningskonsept og forretningsplaner
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
SWOT-analyse.
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Forretningsplan.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
PROGRAMMERING FOR VERDISKAPING PÅ KUNDENS PREMISSER se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 2.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
[Firmanavn] Forretningsplan.
[Firmanavn] Forretningsplan.
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
8. desember 2018 Verdsettelse –
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kraljic matrise.
Selge et produkt eller en tjeneste
Analyser – eksterne for valgt kategori
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Strategisk markedsføring
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE

ANALYSE AV VERDISKAPNING Innfallsvinkler til strategi EKSTERN ANALYSE POSISJONERING, RESSURSANALYSE ANALYSE AV VERDISKAPNING

Bakgrunn Strategi: Prosess der bedriften tar valg med hensyn på å utvikle og forsterke konkurransefortrinn Bransjeanalyse poeng: Aktører innen hver bransje kan påvirke hvor mye en bedrift kan trekke ut av sine fortrinn

Bransjens konkurransekrefter Inntrengere Trussel fra potensielle inntrengere Eksisterende konkurrenter Rivalisering Leverandører Kunder Leverandørers forhandlings styrke Kjøperes forhandlingsstyrke Trussel fra potensielle substitutt Substitutt

Trinn i analysen Identifikasjon av sentrale aktører 1 Analyse av aktørers posisjon 2 Kritiske trusler/muligheter 3

Valg av bransje 1 Hva er bedriftens hovedprodukt/ hovedprodukter?

Identifikasjon av aktører 1 Hvem har muligheten til å bli nye konkurrenter? Viktigste leverandører? Hvem er bedriftens viktigste konkurrenter? Viktigste kunder? Hva kan erstatte vår bedrifts funksjon?

Analyse:Bransjens langsiktige lønnsomhet 2 Er dette en lønnsom bransje i dag? Tjener gjenomsnittsbedriften penger? Er hovedmarkedene i vekst? Vil dette være en lønnsom bransje over tid?

Trussel fra nye inntrengere Inngangsbarrierer: Stordriftsfordeler Produktdifferensiering Kapitalbehov Byttekostnader Distribusjonskanaler Kostnadsulemper Myndigheter

Trussel fra substitutt Substitusjon av funksjon Pris/Ytelse Byttekostnader Tilbøyelighet til å bytte Lønnsomhet i substitusjonsbransjen

Kundenes forhandlingsposisjon Kundekonsentrasjon Produktet utgjør stor del av kundens totale kostnader Produktet er standardisert Lave byttekostnader Kunden kan integrere bakover Produktet har liten betydning for kvaliteten av kjøperens varer eller tjenester Kunden har tilgang på full informasjon

Leverandørenes forhandlingsposisjon Konsentrasjon Mangel på substitutter Leverandøren kan integrere fremover Differensiert produkt Byttekostnader Bransjen er lite viktig for leverandøren

Konkurranseintensiteten Mange og like konkurrenter Lav bransjevekst Høye faste kostnader Strategisk satsning Utgangsbarrierer

Barrierer og lønnsomhet Utgangsbarrierer LAV HØY Inngangs-barrierer Lav, stabil avkastning Lav, risikofylt avkastning LAV Høy, stabil avkastning Høy, risikofylt avkastning HØY

Strategiske grupper Strategiske dimensjoner VG/Dag-bladet Dagens Næringsliv VG/Dag-bladet NSF Medlemsblad Aftenposten

Kritiske Trusler/Muligheter 3 Langsiktig lønnsomhet Sterke Substitutt Sterke kunder Sterke leverandører Sterke Inntrengere Sterke Konkurrenter Kritiske eksterne faktorer

Hvor godt passer denne analysen for verksteder og nettverk? Verksteder: Få skala fortrinn, Henvisnings- økonomi hvor konkurrenter også kan være kolleger, Konkurranse om fagfolk Nettverk: Vertikale og horisontale verdisystem. Horisontal forhandlingsmakt knyttet til “interconnect” og muligheter for alternativ “routing”. Konkurrenter kan være kunder og leverandører.

Oppsummering Lønnsomhet avhenger av: Langsiktig lønnsomhetspotensiale (Konkurransefortrinn) Posisjonering Strategi: Utvikle og forsterke konkurransefortrinn, men også organisere disse på en måte som gjør at bedriften høster verdien av dem.