EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE
ANALYSE AV VERDISKAPNING Innfallsvinkler til strategi EKSTERN ANALYSE POSISJONERING, RESSURSANALYSE ANALYSE AV VERDISKAPNING
Bakgrunn Strategi: Prosess der bedriften tar valg med hensyn på å utvikle og forsterke konkurransefortrinn Bransjeanalyse poeng: Aktører innen hver bransje kan påvirke hvor mye en bedrift kan trekke ut av sine fortrinn
Bransjens konkurransekrefter Inntrengere Trussel fra potensielle inntrengere Eksisterende konkurrenter Rivalisering Leverandører Kunder Leverandørers forhandlings styrke Kjøperes forhandlingsstyrke Trussel fra potensielle substitutt Substitutt
Trinn i analysen Identifikasjon av sentrale aktører 1 Analyse av aktørers posisjon 2 Kritiske trusler/muligheter 3
Valg av bransje 1 Hva er bedriftens hovedprodukt/ hovedprodukter?
Identifikasjon av aktører 1 Hvem har muligheten til å bli nye konkurrenter? Viktigste leverandører? Hvem er bedriftens viktigste konkurrenter? Viktigste kunder? Hva kan erstatte vår bedrifts funksjon?
Analyse:Bransjens langsiktige lønnsomhet 2 Er dette en lønnsom bransje i dag? Tjener gjenomsnittsbedriften penger? Er hovedmarkedene i vekst? Vil dette være en lønnsom bransje over tid?
Trussel fra nye inntrengere Inngangsbarrierer: Stordriftsfordeler Produktdifferensiering Kapitalbehov Byttekostnader Distribusjonskanaler Kostnadsulemper Myndigheter
Trussel fra substitutt Substitusjon av funksjon Pris/Ytelse Byttekostnader Tilbøyelighet til å bytte Lønnsomhet i substitusjonsbransjen
Kundenes forhandlingsposisjon Kundekonsentrasjon Produktet utgjør stor del av kundens totale kostnader Produktet er standardisert Lave byttekostnader Kunden kan integrere bakover Produktet har liten betydning for kvaliteten av kjøperens varer eller tjenester Kunden har tilgang på full informasjon
Leverandørenes forhandlingsposisjon Konsentrasjon Mangel på substitutter Leverandøren kan integrere fremover Differensiert produkt Byttekostnader Bransjen er lite viktig for leverandøren
Konkurranseintensiteten Mange og like konkurrenter Lav bransjevekst Høye faste kostnader Strategisk satsning Utgangsbarrierer
Barrierer og lønnsomhet Utgangsbarrierer LAV HØY Inngangs-barrierer Lav, stabil avkastning Lav, risikofylt avkastning LAV Høy, stabil avkastning Høy, risikofylt avkastning HØY
Strategiske grupper Strategiske dimensjoner VG/Dag-bladet Dagens Næringsliv VG/Dag-bladet NSF Medlemsblad Aftenposten
Kritiske Trusler/Muligheter 3 Langsiktig lønnsomhet Sterke Substitutt Sterke kunder Sterke leverandører Sterke Inntrengere Sterke Konkurrenter Kritiske eksterne faktorer
Hvor godt passer denne analysen for verksteder og nettverk? Verksteder: Få skala fortrinn, Henvisnings- økonomi hvor konkurrenter også kan være kolleger, Konkurranse om fagfolk Nettverk: Vertikale og horisontale verdisystem. Horisontal forhandlingsmakt knyttet til “interconnect” og muligheter for alternativ “routing”. Konkurrenter kan være kunder og leverandører.
Oppsummering Lønnsomhet avhenger av: Langsiktig lønnsomhetspotensiale (Konkurransefortrinn) Posisjonering Strategi: Utvikle og forsterke konkurransefortrinn, men også organisere disse på en måte som gjør at bedriften høster verdien av dem.