Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Styrearbeid i Norwegian
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Elementer i en forretningsplan
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Stjørdal Rotary-klubb
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Sesjon 5: Implementering av strategi
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Anvendelse av verktøyene
Posisjonering Kapittel 10.
Planlegging og strategi
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Jarl Reitan, SINTEF / Carl Peter Åser, HÅG
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Hvordan forsterke merkevaren?
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Organisering av IKT området
SWOT-analyse.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
KJØTTCOMPAGNIET.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Markedsføring.
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
Nye retningslinjer internfakturering
Segmentering og posisjonering
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Selge et produkt eller en tjeneste
Strategisk markedsføring
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI Retning, Metode Evaluering Implementering

SWOT TRUSLER SVAKE SIDER MULIGHETER STERKE SIDER VALG

Generiske strategier STRATEGISK FORDEL OPPLEVD KVALITET LAV KOST Kostnadsledelse Differensiering HELE MARKEDET UTVALGTE SEGMENT F O K U S

Kostnadsleder Konkurrerer på pris For å tjene penger: Må ha lavere kostnader enn konkurrentene Hvordan kan kostnadslederskap forbedre bedriftens posisjon overfor andre aktører i bransjen?

KOSTNADSDRIVERE Skala Lærekurven Gunstig tilgang på innsatsfaktorer Reduksjon i kostnader per produsert enhet Unngå kostnadsøkninger Lærekurven Gunstig tilgang på innsatsfaktorer Valg og koordinering av aktiviteter Teknologi

Ledelsesfokus Ofte oppstrøms. Arbeidsdeling/spesialisering: F.eks innkjøp, lagerhold, omløp Arbeidsdeling/spesialisering: Tett oppfølging og effektivisering Grensesnitt kostnader/ytelse: Hvor lav kan kvalitet være før kunden velger å betale mer? Produktspekter, kundespekter, geografisk spekter?

Differensiering Konkurrerer på unikhet slik at kundene er villige til å betale en høyere pris Hvordan kan differensiering forbedre bedriftens posisjon overfor andre aktører i bransjen?

DIFFERENSIERINGS DRIVERE Egenskaper ved produktet/service Timing Lokalisering Produkt-mix Rykte/Image Koblinger internt og eksternt

Ledelsesfokus Fokus er ofte nedstrøms: På merkevarer, reklame, design, service og kvalitet Hvor skapes opplevd kvalitet, og hvilke ressurser og prosesser understøtter den? Forhold pris/ytelse: Hvor høy kan pris være før kunde velger billigere produkt? Forhold andre typer differensiatorer, nisjebedrifter Produktspekter, kundespekter, geografisk spekter?

Fokusstrategi Rettes inn mot en bestemt kjøpergruppe, enkelte produkter, et geografisk område Møter disse spesielle gruppenes krav bedre enn konkurrentene enten når det gjelder pris eller unikhet Kostnads eller unikhetsdrivere Hvordan kan en fokusstrategi forbedre bedriftens posisjon?

Ledelsesfokus Kostnads eller unikhetsfokus Fokus på vekst/stabilitet i segment Aktivitieter og ressurser rettes inn mot kjernebehov i segment Forhold pris/ytelse, forhold til differensiatorer, kostnadsledere

Sammenheng mellom strategier I hvilken grad bør man rendyrke en strategi? Hva skjer om man blander strategier? Porter: “Stuck in the middle” Andre: Situasjonen er ikke så klar

I en del markeder: Vekst kommer fra innovasjon VG/Dag-bladet Aftenposten UKEBLADER Hva skal til for å oppløse/endre strategiske grupper og møte andre behov?

Første etablerer fortrinn Merkebevissthet Okkupere en posisjon og tilgang til ressurser Byttekostnader Distribusjonsfortrinn Lærekurve Definere standard Tidlig profitt

Første etablerer ulemper Pionerkostnader Markedsusikkerhet Endring i kundebehov Lav-kost imitasjon

FLEKSIBILITET VISJON/ ORGANISASJONSKULTUR RUTINER/ PROSESSER Hvilke er fleksible? RESSURSER

EVALUERING AV VALG KONSISTENS: - MULIGHET: I hvilken grad passer den valgte strategien inn med trender i våre omgivelser? Får vi utnyttet vår kjernekompetanse med denne strategien? Hvor langvarige vil våre fortrinn kunne være? - MULIGHET: Er det mulig for oss som selskap å gjennomføre denne strategien? Har vi ressurser og tid? Har vi autoritet?

EVALUERING AV VALG forts. AKSEPT: Vil denne strategien bli akseptert hos våre stakeholders? Eiere , Ansatte, Ledere, Leverandører, Konkurrenter, Kunder Myndigheter RISIKO/FLEKSIBILITET: Hvilken risiko løper vi med denne strategien?

Strategiske Valg Fattes på bakgrunn av intern/ekstern analyse For å oppnå strategisk fordel: POSISJONERING (Finne en posisjon i markedet med muligheter for varige fortrinn) Før valg implementeres: Viktig med nøye evaluering