Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Advertisements

Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Alfhild - leder Østlandet
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Karriereplanlegging Viktige temaer:
Et bilde av en offentlig leder..
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
NAV Elverum Thor Arne Olsen
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Strategi for rekruttering i kommunene Hva kan kommunene og KS gjøre? Strategikonferanse Finnmark 2009 Liv Overaae, Spesialrådgiver KS.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Kompetansekartlegging 2009 Ole Øystein Larsen
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Strategi for rekruttering til kommunene – hva kan kommunene og KS gjøre ? Strategikonferanse Hordaland 2009 Bente Stenberg-Nilsen, Fagsjef KS.
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Informasjonsarbeid og kompetanseutvikling. Informasjonsarbeid og kompetanseheving Hvordan bygge opp kompetanse innad i egen organisasjon i kommunen? Aktivt.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Samarbeid fagskole høgskole
Opplæringskontoret for fiskerifagene
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Planlegge og prioritere tiltak
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Birger Førre, Førre Trevarefabrikk Hvordan sikre god kvalitet på opplæring i bedrift?
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Norsk mal: Startside alt.1 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Sogn og Fjordane næringsforum Avdelingsdirektør Bjørn Barvik Førde 5.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
NETTBASERT UNDERVISNING Tenk gjennom noen utviklingstrekk som er mulig/ønskelig.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kompetanse for mangfold
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Bedriftene i Hedmark rapporterer om mangel på arbeidskraft tilsvarende:
Internasjopnalisering
Fagforbundet Vest-Agder
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Utskrift av presentasjonen:

Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene? Foredrag 1. desember 2004 Lise A. Dahl Karlsen, organisasjonssjef, Fjord Seafood Norway AS

Noen generelle betraktninger / mine påstander : Kompetanse er en viktig konkurransefaktor fordi: Næringen møter sterk konkurranse, nasjonalt så vel som internasjonalt Våre folk må kunne sine ting – har ikke råd til noe annet…………. Oppdrettsnæringen er en ung næring, høy utviklingstakt og store strukturendringer Vi må følge med, tenke nytt, effektivisere og skape læring i organisasjonen for ekspertisen kanskje det er oss? Tilgangen til innsatsfaktorer i form av råvarer, arbeidskraft og kapital er ikke i seg selv nok til å være ledende – vi må være kompetente også………. Rekruttering: Viktig at ungdommen blir kjent med næringen og tør å satse på oss Viktig å satse på og få med flere jenter Hente inn ansatte med annen kompetanse fra annen næring/sektor Nye medarbeidere er fornyende, skjerpende og utfordrende for organisasjonen

Hva betyr å være kompetent? Det er ikke ensbetydende med å ha høy kompetanse, men at en har anvendelig og verdifull kompetanse i forhold til de krav dagens og fremtidige oppgaver stiller Formell definisjon (Linda Lai) : ”Samlede kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger som gjør det mulig å utføre aktuelle funksjoner og oppgaver i tråd med definerte krav og mål.” ”Rett person på rett plass”

Noen kjernespørsmål for bedriften? Hvilken kompetanse trenger vi for å nå våre mål og utvikle bedriften? Kompetansekrav Hvilken kompetanse har vi i dag og vet vi egentlig hva vi har? Kompetansebeholdning Hvilken kompetanse mangler vi i bedriften? Kompetansebehov Hvordan skaffer vi oss denne kompetansen? Tiltak for å heve kompetansen –2 måter enten opplæring av egne folk eller nyrekruttering.

Utdrag fra vår kompetansepolicy: For å nå våre overordnede mål er det viktig at medarbeiderene innehar den nødvendige kompetanse til å utføre det arbeidet de settes til på en mest mulig optimal måte. At våre medarbeidere har forskjellig yrkesbakgrunn, utdanning og annen kompetanse vitner om positivt mangfold. For å utnytte dette mangfoldet er det grunnleggende at vi har oversikt over den enkeltes kompetanse. Likeledes er det viktig å nedfelle virksomhetens kompetansebehov for de nærmeste årene, slik at vi på grunnlag av dette tilbyr målrettet kompetanseheving til de ansatte. Det bidrar til å videreutvikle vår organisasjon samt at den enkelte ansatte får bedre muligheter til personlig utvikling. Alt basert på felles ansvar og innsats.

Fjord Seafood Skolen Skal inneholde alle våre undervisnings- og opplæringstilbud Introduksjonskurs for nyansatte Lovpålagt opplæring Fagutdanning Lederutvikling Spesialmoduler - Dataopplæring for driftsledere, - Høgskolekurs Samarbeid med Høgskolen i Bodø: Perioden 2001 – 2003: 343 studenter Desentralisert skreddersydd høgskoleopplæring tilpasset bedriftens behov Ulike vektallskurs, IKT, akvakultur, biologi/fiskehelse, HMS, ledelse, akvakulturforretningsengelsk, organisasjonsutvikling.

Kompetansekartleggingsprosjektet – Hvem kan hva? Definering av kompetansekravene i tilknytning til den enkelte stilling. Vi definerer hvilken kompetanse vi trenger for å utføre våre oppgaver og på hvilket nivå. 2. Kartlegging av eksisterende kompetanse Vi kartlegger hvilken kompetanse den enkelte ansatte har generelt og hva den kan i forhold til jobben. 3. Opplysningene dokumenteres og registreres inn i vårt Personaldatasystem. 4. Vi henter ut kompetansegapet og dermed hva vi mangler av kompetanse. 5. I medarbeidersamtalene – går leder og medarbeider igjennom den enkeltes kompetanse og ser på behovet, ønsket og mulighetene for påfyll den kommende perioden. 6. Vi setter oss mål for kompetansehevingstiltak for den kommende periode. Alt fra medarbeiders, til avdelings, til selskapsnivå.

Rekruttering Samarbeider med Val vgs Tar inn lærlinger Lokalsamfunnspolicy Prøver å skape en arbeidsplass folk ønsker å bli en del av

Veien videre…………….. Løpende kompetansefokus Videreutvikle modulene i Fjord Seafood skolen Dekke kompetansegap Flere fagarbeidere Intern utveksling av ansatte Intern markedsføring og motivasjon E-lærings-tilbud Fjord Seafood skolen – internasjonaliseres