Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
Hovedkasserer i LO Ellen Stensrud LOs regnskap
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Strategi 2012 – 2015 Oslo T-banedrift AS
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
Nytt østfoldsykehus.
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Kompetansekartlegging
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Hva må den nye meldingen om landbruks- og matpolitikken inneholde? den 6. oktober 2011 Statsråd Lars Peder Brekk.
Kollektiv- og drosjetrafikken i Oppland
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Samferdselskomiteén Oppland
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Tiltak for å øke antall kollektivreisende Samferdselskomitéen Stine Fredriksen
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
Nord-Trøndelag fylkeskommunes ansvar og eierskap forvalter 3,1 milliarder kroner og har ansatte eier Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE), tar.
Veien videre 16 pilotkommuner og 1 ressurskommune Visjon om at pilotkommuner for UU gir lokalsamfunn med god tilgjengelighet, likeverd, deltaking og valgfrihet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Skarv PUD og BP I Nordland
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Satsing på utbygging av fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag Statssekretær Ellen B. Pedersen Bodø 14. mai 2009.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Møte for samkjøringsambassadører 12. september 2012.
NTS-KONSERNET Resultatpresentasjon pr 3. kvartal november 2011 kl 0800.
Erfaringsutveksling fra fylkespolitikken - Innledning ved Lars Salvesen Drøfting.
Christian Grorud
NORSK ATTFØRINGSFORUM
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
LR-Akademi Grunnlag markedsføringsplan LR-Akademi LRs forretningsmodell.
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Refleksjoner fra havbruksnæringen
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Sykehuset Innlandet – økonomisk situasjon
STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Agenda Kollektivtrafikk i Nord-Trøndelag Kollektivtrafikk i Stjørdal og Meråker kommune Konkurranse kollektivtrafikk på veg i Stjørdal og Meråker kommune.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Transporttjenesten for forflytningshemmede – i gamle spor eller på ny vei ?
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
Liten virksomhet – stor gevinst
Dialogkonfernse Ruter
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Kommunemøter RPBA - om RTP
Utvikling av kollektivtilbudet gjennom markedsarbeid og merkevara FRAM
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Kollektivtrafikkforeningen
Utskrift av presentasjonen:

Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter

En dag på jobben

Enkelt for alle å reise kollektivt

Bakgrunn for Øke bruken av kollektivtilbudet som er etablert. Det er et sammenfallende mål for alle som arbeider med og er opptatt av kollektivtrafikk og gode felles løsninger i samfunnet. Sette felles utviklingsmål for alle involverte; sjåfører, politikere, ledere i selskapene og ansatte i Opplandstrafikk. Gjennom felles mål og samarbeid skal aktørene bidra til å best mulig organisering og drift av bussrutetilbudet. Realisere markedsplan om flere og mer fornøyde kunder.

Visjon og mål Et attraktivt og konkurransedyktig Oppland (Regional planstrategi ) Enkelt for alle å reise kollektivt enkelt å forstå enkelt å bruke lett tilgjengelig (Forslag til Strategisk kollektivplan 2011 – 2015) Framtidsrettet og brukervennlig kollektivtransport God og effektiv skoleskyss Universell utforming (pilotfylke og pilotkommuner) Miljø – utslipp av klimagasser (Regional handlingsplan 2012)

Nøkkeltall Ansatte ca 600 Busser ca 300 Inntekter fra privatreisende mill kr Bruttokontrakter 46 mill kr Nettokontrakter 21 mill kr Brutto driftskostnader 434 mill kr Antall privatreiser 2011 Bybuss Lokal- og regionruter Lang- og ekspressruter Totalt

Mål for prosjektet 5% økning i antall reiser og inntekter Øke antall reiser og inntekter fra privatreiser i 2011 med reiser og 3,1 millioner kroner. Motivere alle som organiserer og arbeider med kollektivtrafikken til å øke reiser og omsetning o En passasjer i tillegg til de 20 som er på bussen o Fem kr i tillegg til de 100 vi tjener i dag Effektivisering av skoleskyssen ved synliggjøring av inntekter for grunnskoleelever og videregående elever

Tiltak

1.Driftsklart billettsystem og (busser) 110 nye betalingsterminaler (EMV) Reviderte brukermanualer – repetisjon og opplæring 2.Rekruttering og opplæring av sjåfører Kontakt med videregående opplæring Kurs i universell utforming 3.Ruteplanlegging Kjøre riktig trasèer – tidspunkt – riktig logistikk Omdisponering av produksjon ved rutetabellendringer 4.Takstpolitikk (revisjon av takst og regelhåndbok) Skolekort må begrenses / minimumsbeløp for påfylling Tette hull for gratispassasjerer 5.Mer og bedre markedsføring (bybuss og turistruter) 6.Informasjon Kommunikasjon med flerkulturelt råd 7.Arrangement / belønning for sjåfører

Deltakende selskaper og fagorganisasjoner

Prosjektgruppe Kristoffer KvameDisponentJVB Kjell Arne EngeskaugAvdelingssjef OpplandNettbuss Øst AS Magne LindviksmoenAvdelingleiar Aust Nettbuss Nordfjord – Ottadalen Rune FlisnesTrafikkleder LillehammerBoreal Transport Sør Ole Jonny StavenLeder YTF Innlandet Yrkestrafikkforbundet Georg SvendstadTillitsvalgt Norsk transportarbeiderforbund Randi SkaaraaenNestlederOpplandstrafikk Tommy ForsethDriftssjefOpplandstrafikk Geir HestetræetMarkedsjefOpplandstrafikk Bjørn Rune HolmenIKT-sjefOpplandstrafikk Eirik StrandLederOpplandstrafikk

1. Innledning og bakgrunn 2.Visjon og overordnede mål 3.Mål for 5+ prosjektet 4.Samarbeid og Tiltak 5.Organisering 6.Berørte kontrakter 7.Nullpunkt for Måling 8.Avtaleperiode 9.Fordeling av inntekter deles i 4 like store deler 10.Tvister

Fordeling av økte inntekter Det settes resultatmål og føres regnskap for hvert selskap Inntektsveksten deles på interessentene En del til sjåførene som påvirker resultatet med direkte kontakt med kundene En del til selskapene som organiserer driften og holder driftsklart materiell med motiverte og opplærte sjåfører En del til Opplandstrafikk som markedsfører og tilrettelegger opplæring og drift En del til fond for videreutvikling av fremtidsrettet og brukervennlig kollektivtransport. Forutsetning for utbetaling er at antall reiser øker tilsvarende eller mer. Prosjektet er planlagt å vare i 3 år.

Målet for 2012 er 3% Flere og mer fornøyde kunder! Målet for inntekter og reiser for 2012 er satt til en økning på 3 %. Grunnlaget for målet er justert i forhold til endringer i rutetilbudet, i tillegg reguleres inntektene i forhold til prisstigning. (Prognose 2012)