Eirik Strand Leder for Opplandstrafikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Læring på arbeidsplassen
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Kollektiv- og drosjetrafikken i Oppland
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Tiltak for å øke antall kollektivreisende Samferdselskomitéen Stine Fredriksen
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Christian Grorud
Tillegg til plansjer Midt-Norge. Hvorfor kan vi ikke øke prisen på storfe mer? - men har økt med 30% siden 2006! (kpi økt med 11,5 %) Litt biff – mye.
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Transportvedtekt oppdateres:
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold ” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold (Tjøme,
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Mulighetenes Oppland ”Kollektivtransport i distriktene” Lillehammernettet Del II Geir Kristiansen – Fagenhet Samferdsel Oppland fylkeskommune.
Transporttjenesten for forflytningshemmede – i gamle spor eller på ny vei ?
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
”Kollektivtransport i distriktene” Lillehammernettet Del II
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utskrift av presentasjonen:

Eirik Strand Leder for Opplandstrafikk Møte i samferdselskomiteen 30. mai 2012 NTP – Nasjonal transportplan 2014-2023 Kollektivtrafikken i Oppland Eirik Strand Leder for Opplandstrafikk

Orientering i komitémøte 28.11.11. Assisterende leder i Opplandstrafikk Randi Skaaraaen orienterte blant annet om fagenhetens ansvarsområder; som er: ● Kollektivtransport, inkl. service – og bestillingsruter ● Skoleskyss ● Tilrettelagt transport for forflytningshemmede ● Transportløyver Randi Skaaraaen’s tilbakemelding Er det mulig å få ekspressbuss mellom Gjøvik og Hamar? Hva gjør vi (dvs. gjør vi nok?) for å øke antall reisende? Kan det foretas en brukerundersøkelse også på linje 151 (både Marianne og Reidun bruker den)? Kan Innlandskortet bli gjeldende også på Gjøvikbanen? Ruter har visst nok fått til et samarbeid. Hvordan fungerer løyvetildelingen for drosje nå? De ønsker kanskje en sak om dette på et senere møte, men var ikke klare på hva de egentlig ønsket. Seminar hvor rutebilselskapene blir invitert.

Temaer i dag NTP Finansiering av kollektivtrafikken Finansiering av økt kollektivtrafikk/-tilbud(belønningsordning/KID) Kostnadsvekst i skoleskyssen Billettpriser/kundevekst Fylkesutvalget fattet 22.5.12 enstemmig vedtak: Fylkesutvalget vedtar nye billettpriser fra 1. august 2012. Komité for samferdsel bes om å vurdere tiltak som kan bidra til økning av antall kollektivreisende. Nytt sone- og takstsystem fra sommeren 2013 Rutetilpasninger Rutiner for endringer i rutetilbudet

Administrativ organisering Fylkesrådmann Videregående opplæring Opplandstrafikk Drift Marked IKT Tannhelsetjenesten Regionalenheten Strategisk samferdsel + 10 andre fagenheter

NTP Transportetatenes forslag Transportetatene forslår følgende tiltak som kan få betydning for fylkeskommunens samferdselstilbud:   Tilskuddsordning for sykling i by og tettsteder Tiltak for gående trekkes inn i en utvidet BRA-ordning Økte statlige overføringer for bedre kollektivtransport Fylkeskommunen får i oppgave å utpeke stamruter for kollektivknutepunkt, og ansvaret for å koordinere videre arbeid med knutepunktene. Fylkeskommunens ansvar for bypakker, arealplanlegging, mer effektiv planlegging og oppfølging av transportpolitiske mål understrekes.

Fylkeskommunenes uttalelse til NTP Hedmark og Oppland slutter seg til Østlandssamarbeidets uttalelse til NTP (jf. saksframleggets kap, ) Kollektivtrafikk ”Mjøsbyen” med 219 000 innbyggere må bli en del av den statlige belønningsordningen og få økte ressurser til kollektivsatsing. Det bør vurderes å etablere bypakker for mellomstore byer. Fylkestinget krever at det må økte statlige midler til for å styrke kollektivtilbudet i byer og distrikter. Fylkestinget understreker betydningen av at det settes økt fokus på arbeidet med universell utforming av alle ledd i transportkjeden, slik at målet om økt tilgjengeligheten til transportmateriell, holdeplasser og kollektivknutepunkt nås i 2025. Fylkeskommunene bør få en sterkere innflytelse på kjøp av persontransporttjenester på tog.

NTP Fylkesrådmannens vurdering Det er to hovedutfordringer for kollektivtrafikken i innlandsfylkene Hedmark og Oppland, et økt kostnadspress på grunn av økte skoleskyssutgifter - mer skolesentralisering og etablering av friskoler samt bruk av drosje ved særskilte behov for eksempel delt omsorg er årsakene til kostnadsveksten det er en utfordring å holde markedsandeler målt i personkilometer. Antall reiser øker også i Oppland, men det er de korte reisene. Personkilometer har i forslag til NTP i stor grad blitt endret til antall kollektivreiser som målebegrep. Dette kobles videre til tilskuddsnivå pr reise og 10 kroner blir nevnt som et beløp. Fokuset tas med denne begrepsbruken bort fra de lengre reisene og det reelle transportarbeidet. Kollektivtilbudet i spredt bebygde blir på denne måten ”ubevisst” nedprioritert.

Skoleskyss og pasienttransport Kommunenes betaling for skoleskyssen dekker i dag mindre del av kostnadene enn tidligere. Dersom fylkeskommunene ikke får inngått særskilte avtaler med kommunene om betaling er alternativet å øke de generelle satsene. Dette medfører mindre privatreisende på bussene. På den annen side er tilgangen på privatbiler en økende særlig for den eldre generasjon som tidligere var en stor kundegruppe. Eldre har i dag stort sett sertifikat og kjører egen bil. Dette svekker spesielt grunnlaget for busstilbud i distriktene.   En god mulighet for utvikling av kollektivtrafikk i våre fylker er et bedre samvirke med helseforetakene, noe vi har og har hatt gode forsøksordninger på, men utfordringene er ulike styringsmodeller, konflikt mellom anskaffelsesregelverk og yrkestransportlov og – forskrifter.  

Mjøsbyen Fylkeskommunene vil støtte transportetatenes anbefalinger om økte statlige overføringer for bedre kollektivtransport samtidig som kriteriene for fordeling av rammetilskuddet gjennomgås. Hedmark og Oppland arbeider tett sammen om utvikling av kollektivtransport. Vi har i utvikling av til rutetilbudet utredet et konsept for et kollektivt taktnett i Mjøsregionen. Konseptet legger vekt på utvikling av kollektivtrafikken på tvers av fylkesgrensa. Alle busslinjene i regionen legges opp slik at busslinjene møtes på knutepunkt der de reisende kan bytte mellom alle linjer uten lange ventetider. Byenes skysstasjoner utgjør knutepunktene. Konseptet følger opp fylkeskommunenes intensjon om å satse på jernbanen Lillehammer- Hamar – Oslo. Det er et godt eksempel på et prosjekt som for å komme i gang krever gode samarbeid lokalt samtidig som det støttes av statlige midler.

Forskrift- og regelendringer Når det gjelder bedre og tydeligere styring mener vi at det er behov lov- og forskriftsendringer eller forenklinger Mer helhetlig statlig styring av samferdsel, kommuner, fylkeskommuner og helse vil kunne legge til rette for effektivere offentlig betalt eller delbetalt kollektivtransport.  

Tiltak for økning i antall kollektivreisende Prosess Kunnskaper om hva som virker Rutetilbud Informasjon Markedsføring Priser og rabatter Tillit og forutsigbarhet (kvalitet) Diskusjon med ulike aktører Tiltak Nytt sone- og takstsystem fra sommeren 2013

Flere og mer fornøyde kunder Bred enighet om behov for mer kollektivtransport. Bransjen fremmer forslag til hvordan satsingen kan realiseres. Målrettet og langsiktig samarbeid mellom bransjen og myndighetene nødvendig. Foto: Marit Grøttheim

Flere reiser, økt kvalitet og mer effektiv kollektivtransport gjennom: Enklere kollektivtransport Økt kompetanse Mest og best mulig kollektivtrafikk for pengene Langsiktig planlegging og tilrettelegging Helhetlig virkemiddelbruk 

Felles utviklingsprogram for flere og mer fornøyde kunder Prosjekt 1: En kundedrevet bransje Prosjekt 2: Møteplasser for kompetanseutvikling og dialog Prosjekt 3: Informasjon og billettering Prosjekt 4: Miljøprogram Prosjekt 5: Insitamentsordninger og dynamiske kontrakter Prosjekt 6: Måltall og effektivitet Prosjekt 7: Framkommelighet Prosjekt 8: Bussindeks Prosjekt 9: Gode eksempler Prosjekt 10: Felles intensjonsavtale mellom myndigheter og bransjen Oppfølgingen blir en miks av arbeid på «nasjonalt», regionalt og lokalt nivå. Viktig at medlemmene har eierskap og deltar. Del av vårt handlingsprogram. Vi er i dialog med NHO Transport om samarbeidet. Her kan noe av innholdet fra møtet 22. mars formidles.

Viktigst ved bussreisen - Gjøvik Brukerundersøkelsen på bybussen på Gjøvik viser at Gjøvikenserne er mest opptatt av bussens punktlighet, og deretter sjøførens kjørestil og temperatur i bussen. Viktigheten med frekvens er overraskende lavt, 5 %

Tilfredshet med bussreisen - Gjøvik Gjøvikenserne er mest fornøyd med skilting og enkel av og påstigning, og minst fornøyd med frekvens og punktlighet. Og punktlighet så vi på forrige plansje var vurdert som viktig, så det må vi jobbe med. Dessverre er tilfredsheten på lavere enn i fjor. Ny transportør fra årsskiftet, nye busser.

Ny pris- og sonestruktur fra 2013 Historisk Soner: Først gang 1995, erstattet kilometer takst. Nye krav Krav om elektronisk billettering Møte myndighetens krav om reduksjon av soner, OFK har fått tildelt maks 116 soner i det nye sonesystemet Prosjektet Reduksjon fra: 473 soner til: 75 soner Gjennomføre prosjektet med minst mulig risiko for inntektsbortfall Forenkling av sonesystemet Lett og oversiktlig takstsystem Flere og mer fornøyde buss brukere Enklere å markedsføre produkter og priser

Ny pris- og sonestruktur fra 2013 Fordeler Øke antall kollektivreiser og inntekter Enklere og mer fleksibelt å bruke bussen Flere og mer fornøyde buss brukere Positivt omdømme og en sterk merkevare (omdømmebygging) Øke andel kortbrukere Enklere å markedsføre produkter og priser Lette hverdagen for sjåfører Lett og oversiktlig sone og takstsystem

Krav fra myndighetene Fra 473 soner til maks 116

Nye krav De reisende ønsker en forenkling politikerne i Oslo og Akershus/Ruter har gått i front for å innføre færre soner. Den reisende betaler nå maks 5 soner i disse to fylkene. Oslo er en sone.

Billetter og reisekort i Vestfold Vestfold har et sonetakstsystem som omfatter 28 takstsoner og fire takster. Med gjennomgående enkeltbillett betaler du aldri mer enn takst 4. Med Vestfoldkort kan du reise ubegrenset i hele Vestfold for en fast alderstilpasset pris.

Buskerud I Buskerud ble det i februar 2009 innført et sonesystem med ca 66 soner. Uansett hvor langt man reiser innenfor sonen betaler man samme pris. Sonesystemet inneholder 12 takstnivåer. Hvis du i dag kjøper enkeltbillett eller verdikort, kan du gjøre det som tidligere. Alle med periodekort som er i bruk fortsetter til perioden er brukt opp (ta gjerne vare på kvitteringen). Når periodekortet fornyes, oppdateres det etter de nye sonene.  Billetten gir rett til bussbytte og returreise innenfor de(-n) betalte sonen(-e) innen en time. Kilde: www.vkt.no/Billetterogreisekort/Buskerud.aspx

Samarbeid med Hedmark trafikk FKF Formelt sammarbeid,§27 i kommuneloven. Samarbeidet gjelder Ruter/skolekjøring Billetteringsystemet/sanntid/nettbutikk (FARA) Planlegging- og trafikkstyringssystem for bestillingstrafikk og skolekjøring (TRAPEZE) Innlandskortet billettsamarbeid / pris- og sonestruktur Takst- og regelhåndbok Skoleskyssreglementet Hedmark Trafikk har bestemt seg for å iverksette ny pris- og sonestruktur fra sommeren 01. 07.12, Opplandstrafikk har beslutte å utsette dette til 2013 pga de uavklarte forhold med skoleskyssavtalene.

Rutetilpasninger Beslutning om prinsipielle endringer og nedlegging av avganger fattes som administrativt vedtak av leder for Opplandstrafikk Senest 1 uke før vedtak fattes skal fylkesutvalg og berørte kommuner informeres. Mindre endringer som for eksempel trasevalg og avgangstider avgjøres av driftsjef uten formelt administrativt (FR) vedtak.

Tilgjengelig kollektivtilbudet pr kommune Hva skal vurderes inn i kollektivtilbudet? Alle ruter? Bestillingsruter og skoleskyss med drosje? Bybuss, regionruter og langruter?

. .

Rutetilpasning Stor andel av produksjon er berørt av skoleskyss 50% +++ Avganger som går etter kl 18 og lørdag og søndag berører mest passasjer til og fra fritidsaktiviteter, handling, helgebesøk. Osv. dette utgjør 11% av totalproduksjonen. Kutt på 250 000 kilometer vil bety 18 % reduksjon Inntektene pr kilometer er et mål belegg på rutene som i tillegg til reisende pr avgang kan brukes som prioriteringskriterier Kutt i tilbudet kan føre til større frafall av reisende enn på den nedlagte avgangen, da tilbudet blir marginalisert og fleksibiliteten forsvinner. Frekvens er viktig for de reisende. Noen reisende vil endre reisemønster og benytte de avgangene som blir igjen.

Kveldsruter, lørdag og søndag i km

Kveldsruter, lørdag og søndag – inntekter kr pr km

Rutetilpassing eksempel   Inntekt Reiser Turer Km LineNumber LineName JourneyNo DepartureTime CompanyName Totalt Reiser/ tur Inntekt/km Periode 720 Hønefoss-Jevnaker-Bjoneroa-Dok 1005 JVB AS kr 9 926 3 712 188 8 332 19.7 kr 1.19 1.9.10-31.8.11 1011 1300 kr 1 777 95 43 1 803 2.2 kr 0.99 1013 1245 kr 1 879 1 322 72 2 169 18.4 kr 0.87 1014 1200 kr 8 244 461 114 3 264 4.0 kr 2.53 1017 1450 kr 97 8 60 2 573 0.1 kr 0.04 1018 kr 3 499 187 42 1 809 4.5 kr 1.93 1021 1655 kr 7 001 346 11 126 1.3 kr 0.63 1022 1305 kr 1 147 1 110 177 2 045 6.3 kr 0.56 Rødt under 2 passasjer og 2 kr i inntekt pr kilometer Gult mellom 2,1 og 5,0 Grønt over 5

Eksempel