Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

Søknad om spesialundervisning • Hvem kan søke om spesialundervisning? • De ulike søkergruppene/skjema • AOLOV-koden • Elever med store vedvarende.
Hvem søker 1. februar? Søkere med behov for spesialundervisning
Voksenopplæringens overganger
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Velkommen til samling
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Velkommen til samling
Startkurs for nye rådgivere 2010
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Samling nye rådgivere •Opplæringsstruktur i videregående opplæring •Søkning til videregående opplæring v/ Trine Gjersøe, inntaksleder VFK. Gjeldende.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Søknad til videregående skole 2014/2015
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Fra grunnskole til videregående.
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Individuell vurdering
Hvem søker 1. februar? Søkere med behov for spesialundervisning
Inntak og søknad om spesialundervisning
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Minoritetsspråklige søkere
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Velkommen til rådgiversamling ! 6.januar 2012
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Forskriften har regler om
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Rådgiversamling april Kontakt med inntakskontoret Nordland fylkeskommune Inntakskontoret 8048 Bodø Tlf: 75.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Side 1 Ditt valg! STUDIEFORBEREDENDE: Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering, studiespesialisering med formgivningsfag, studiespesialisering.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO 1. oktober 2013 Jorunn Dahle, Kari Volden og Hege Skarvøy.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Innføringstilbud i Aust-Agder
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Rådgiversamlinger høsten 2014
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Videregående opplæring for voksne
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Utskrift av presentasjonen:

Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010

Inntak etter individuell vurdering til Vg1 Inntak til særskilt prioritert Vg1 (Opplæringsloven § 3-1 sjette ledd, forskrift § 6-20) Søkere til Vg1 uten sammenlignbart karaktergrunnlag (Forskrift § 6-17)

Inntak etter individuell vurdering til Vg1 Fysiske, medisinske, sosiale forhold Søker som bor i fosterhjem (hjemmehørende i annet fylke) Søker som bor i barneverninstitusjon (hjemmehørende i annet fylke) Søker som bruker tegnspråk eller punktskrift

Inntak til særskilt prioritert Vg1 – vilkår: 1.Rett til videregående opplæring (§ 3-1 første ledd) 2.Rett til spesialundervisning p.g.a. a.Sansedefekter og motoriske defekter b.Store lærevansker c.Emosjonelle eller sosiale problemer d.Store sammensatte funksjonshemninger e.Andre funksjonshemninger

Prioritert Vg1 - Vilkår forts. 3.Særlig behov for et særskilt utdannings- program på Vg1 4.Valget foretatt på grunnlag av og i samsvar med sakkyndig vurdering (PPT) Formålet å finne fram til det best egnede opplæringstilbudet som i størst mulig grad gir kompetanse til yrkesutøvelse (Ikke motivasjon alene)

Søkere til Vg1 uten sammenlignbart karaktergrunnlag Søkere som mangler karakterer i mer enn halvparten av fagene Norske elever med fullført grunnskole fra utlandet Minoritetsspråklige søkere med fullført grunnskole fra hjemlandet og/eller kort tid i norsk grunnskole Søkere som er skrevet ut av grunnskolen etter opplæringsloven § 2-1 fjerde ledd

Spesialundervisning Det er ikke nødvendig å søke inntak etter individuell vurdering for å få rett til spesialundervisning Rett til spesialundervisning vurderes etter inntak Søknad om individuelt inntak på grunnlag av behov for spesialundervisning, betraktes også som en søknad om spesialundervisning PPT vgo utarbeider sakkyndig vurdering etter inntak Enkeltvedtak om spesialundervisning, evt. avslag, fattes på skolen

Minoritetsspråklige elever Vilkår for inntak

Oppholdstillatelse (Forskrift § 6-9) Søkeren må ha lovlig opphold i landet Asylsøkere under 18 år kan likevel tas inn i påvente av oppholdstillatelse, men har ikke rett til å fullføre skoleåret hvis de får avslag på søknad om oppholdstillatelse

Vilkår for inntak (Forskrift § 6-10) Vitnemål/bekreftelse på ett av følgende: A.Har gjennomgått norsk grunnskole B.Har gjennomgått allmenn grunnopplæring i utlandet i minst 9 år eller har kunnskaper og ferdigheter på nivå med norsk grunnskole C.Er skrevet ut av grunnskolen etter opplæringsloven § 2-1 fjerde ledd D.Har tilsvarende realkompetanse (voksne)

Vurdering av rett til inntak Fylkeskommunen kan foreta en konkret og selvstendig vurdering av om søkeren har fullført grunnskolen og dermed fyller vilkårene for inntak. Vitnemål fra grunnskolen er ikke alltid nok

Mangelfull skolegang Ungdom som har mangelfull skolegang fra hjemlandet, og som ikke fyller vilkårene for inntak, må normalt fullføre eksamensrettet grunnskole for voksne før de kan får rett til inntak

Kommunens ansvar Det er som regel kommunens ansvar å oppfylle retten til grunnskoleopplæring etter § 2-1 og § 4A-1 Kommunen har stor frihet når det gjelder organisering av opplæringstilbudet Loven er ikke til hinder for at opplæringen gis i tilknytning til en videregående skole

God planlegging fra start Kommunen må lage opplæringsplan for den enkelte ved bosetting Viktig å ikke skape urealistiske forventninger for ungdom som ikke fyller vilkår for inntak Riktig tidspunkt for oppstart i vdg må vurderes Fylkeskommunen kan delta i samarbeid om planleggingen

Norskkunnskaper Det stilles ikke krav til norskkunnskaper for inntak til videregående opplæring Nyankomne innvandrere med rett eller plikt til norskopplæring etter introduksjonsloven, bør gjennomføre norskopplæringen før oppstart i videregående opplæring

Ny § 3-12 i opplæringsloven Innføring av rett til særskilt språkopplæring for elever i videregående opplæring, i kraft (Norskopplæring, om nødvendig morsmålsopplæring og/eller tospråklig fagopplæring) Forslag om plikt til kartlegging av minoritetsspråklige elevers ferdigheter i norsk

Rett til videregående opplæring Ungdom som fyller vilkårene for inntak, får rett til 3 års videregående opplæring fra tidspunkt for fullført grunnskole (inntil fylte 24 år) Forslag om rett til inntil 2 år ekstra for elever med rett til særskilt språkopplæring etter § 3-12