Www.fylkesmannen.no/oppland Bildebredden må være 23,4cm Fråfall – den største utfordringa i skulen i dag? Vågå 29.01.10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Forslag til ny vurderingsforskrift
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Vi møter sommeren med respekt og undring… med utgangspunkt i eget ståsted er vi nysgjerrig i møte med * ulike årstider – nye erfaringer *små og store dyr.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Overgangsprosjektet.
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
VURDERING.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Læringsmiljø Bunntekst.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Ulikheter og variasjoner
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Lokal arbeidstidsavtale
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Slåtthaug ungdomsskole
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Skolebasert kompetanseutvikling
Skole- hjem samarbeid.
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Skolebasert kompetanseutvikling
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Bildebredden må være 23,4cm Fråfall – den største utfordringa i skulen i dag? Vågå

Hva gir god opplæring?Hva gir god opplæring? Sentrale elementer i arbeidet med å øke læringsutbytte Lærernes evne til å være tydelige klasseledere Relasjon mellom lærer og elev Lærernes fagdidaktiske kompetanse Hjem – skole Det inkluderende fellesskapet som utgangspunkt for læringen

Tidlig innsatsTidlig innsats Ordforråd hos førskolebarn korrelerer sign. med forståelse i ungdomsskolen Ordforråd hos 3 åringer korrelerer sign. med leseferdighet ved 16 år Ordforråd påvirker hukommelsen Store forskjeller mellom førskolebarn – opp til 5 x ( ord pr. år) Ordforrådet vokser raskest hos elever med størst ordforråd Tidlig innsats er av avgjørende betydning ( Biemiller, 2004; Dickinson og Tabor, 2001; Frost, m. fl. 2005; Hart & Risley, 1995; Ottem, 2005).

De som stryker i ett eller flere fag i vdg – sommerskole? Er det rutiner for å fange opp elever som sliter faglig tidlig? Yrkesretting av allmennfagene – jf diskusjonen i fbm R 94? Samarbeid med foresatte i videregående opplæring? Tilhørighet til en klasse? Bruk av såkalte alternative arenaer? Følges kartlegginger opp med analyse?