SKOLEGRUPPE C OPPSUMMERING 2007 - 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ABC FOR KLASSEKONTAKTER
Advertisements

FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
DU HAR INFLYTELSE SOM KLASSEKONTAKT SOM FAU-REPRESENTANT
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING OPPFØLGING AV ELEVENE
Velkommen til Bøler skole og Osloskolen!
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER UDV/VALGFAG
Oslo kommune Utdanningsetaten Årvoll skole FAU FAU er forkortelsen for Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle foreldre som har barn på skolen, er medlemmer.
Forventninger til oss som skole:
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
FAU – Møte 8. januar 2013 Marienlyst skole
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Samarbeid mellom skole og hjem
Nittedal 19. sept
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
FORELDREMØTER Søreide skole September Søreide skoles strategiske plan En 4-årig plan for skoleutvikling på Søreide skole En 4-årig plan for skoleutvikling.
Velkommen til førskoledag
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Hva er viktig for elevers læring?
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Oslo kommune Utdanningsetaten Foreldremøte Midtstuen skole høsten trinn.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
Velkommen til Hafrsfjord Vi kan, vi vil, vi får det til!
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Skole/hjem-samarbeid
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Velkommen til Apalløkka
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til Osloskolen
Velkommen til Heggedal skole
Foreldremøte høst september.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Tilhørighet, kunnskap og glede!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Kurs for klassekontakter Rossabø skole
Utskrift av presentasjonen:

SKOLEGRUPPE C OPPSUMMERING 2007 - 2012

Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell Oslo Kommunale Foreldre Utvalg er et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i Oslo kommune. Oslo KFU skal være et formelt organ, partipolitisk uavhengig og skal ivareta foreldrenes interesser i skolesammenheng, og sørge for et godt og smidig samarbeid til elevenes beste. Oppstart 2007. Fra årsskiftet 2011 – 2012 Arbeider for tiden med : Holdningsskapende arbeide Skolebehovsplan 2012-2022 Global Dignity SAMFOR Seminarer: Grunnkurs i FAU arbeid – årlig. Nettvett og digital mobbing. 14.01.2013 Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell

Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell Hva er en skolegruppe? Det er en inndeling av skolene i Oslo som ledes av en områdedirektør. Skolegruppene benevnes fra A til H der A-F er grunnskolene, gruppe G = Videregående skoler og gruppe H = voksenopplæringen. Skolegruppemøtet er en arena der man som FAU leder/representanter får anledning til å møte ”likesinnede” og utveksle informasjon. Områdedirektøren er rektors overordnede i Utdanningsetaten og vil være en pådriver for at skolene til enhver tid jobber for å oppfylle målsettinger/planer og iverksetter tiltak som er nødvendige for å nå disse målene. I tillegg til å følge opp skolenes faglige/sosiale resultater, er skole – hjem samarbeid et av fokusområder til område- direktørene. 14.01.2013 Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell

Positiv – Trygt - Inkluderende Læringsmiljø Opplæringsloven paragraf 9a – elevenes arbeidsmiljølov: Psykisk helse i Oslo skolene (2007). Manifest mot mobbing. Skolens ansvar – stimulere og engasjere elev-, foresatt –og ansatt massen i temaet. Ha fokus på temaet daglig. Skoleledelsen går foran i trivsel og antimobbe arbeidet i egen skole. Elevråd. FAU. Driftsstyret. Å få innsikt og kunnskap om hverandre. Åpenhet om elev – og foresatt undersøkelsen i FAU. Åpenhet rundt temaet på egen skole, på foreldremøtene og i Elevråd. Viktig å engasjere foresatte fra alle grupper. Skolemiljøutvalg (SMU). Etablering av nettverk – å bryte barrierer. Medvirkningsprosess. Sosialisering – skolen er et sosialt samlingspunkt. Høsten 2012 – Utdanningsetaten (UDE) kurset skolens ledelse i paragr 9a. 14.01.2013 Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell

Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell Forslag til tiltak: Å ha en plan for hjem- og skole samarbeid i forhold til trivsel og antimobbe arbeide – evalueres– revideres – publiseres ut på skolens hjemmeside årlig. Interne trivselsundersøkelser (trinn) – elev og foresatt – psykososialmiljø. Skolemekling: S – sosial, K – konfliktløser, M – modig. Voksne for Barn (VfB): Jobber for å fremme barn/ unges psykiske helse i Norge - Zippys venner. Trivselsleder: elevdrevet program - skape trygghet i friminuttene – inkluderingstiltak. Fadderordning. Synliggjøre sosialkompetanse på Ukeplan/lekseplan. Sosiale aktiviteter utenfor skoletid. Internasjonaldag/kveld : FN dagen 24.oktober. Dignity Day. Temauke/ -er hentet fra UDE. Forebygge mobbing: Hvilke rutiner har skolen? Er disse tydelig kommunisert og gjort kjent for ALLE? Rutiner for å avdekke mobbing: Vet elever, lærere og foresatte hvordan de kan melde fra om mistanke om mobbing? (Anonymt, uten å bli oppfattet som sladring) Rutiner for å håndtere mobbing når det er avdekket (Dette skal være dekket av skolens prosedyrer. Er de kjent?) Idebank Følg med på www.oslokfu.no / facebook. 14.01.2013 Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell

Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell Om læring - presentasjoner: Få alle elever å fullføre (gjennomføre) 13-årig skoleløp Teach First (TF) – å styrke ledelsen. Grunnleggende ferdigheter. Kunnskapssenter - Groruddalen satsning: Stovner, Gran, Rommen Realfagsenter. 14.01.2013 Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell

Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell Om læringsutbytte: 4 satsningsområder : Få alle elever å fullføre videregående skole. Grunnleggende ferdigheter. Bedre eksamens resultater . Ro og orden. Læreren (kvalitet/kompetanseheving/vikarer). Vurdering av lærere. Ro og trygghet i arbeidssituasjonen. Tankens mål. Strukturere timene – oppstart til oppsummering av timen. Inspirerende lærere som leder læring. Kreative tilnærminger i realfag . Nye valgfag. Strukturere samarbeidet mellom hjem- og skole om elevenes læringsutbytte og utvikling. Læringssløyfen. Tilpasset opplæring. Vurdering for læring (skriftlig tilbakemelding) Lekser (Individuell tilpasset trening –repeterende oppgaver – mål/trening) Faglige forbedringer (pedagogikk, studieteknikk) Leksehjelp: Stor variasjon, stort frafall fra 5. trinn – innhold, assistenter, prioritering. Pedagogisk – psykisk tjeneste (PPT): Ressursteam, kartlegger enkelt elevs utvikling/ læring. 14.01.2013 Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell

Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell Foreldrerollen – å styrke : Foreldre engasjement. Hver 3. elev har minoritets bakgrunn. Å motivere og delta i sentrale psykososiale undersøkelser for foresatte. Foreldreskole – foreldre veiledning. Mobilskole – tilgjengelighet / tilgjengelig informasjon. ABC – sammen: Minoritetsspråklige mødrer – tilføre kunnskap om barnas skolehverdag – økt innflytelse og handlingskraft. 14.01.2013 Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell

Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell Foreldrearbeidsutvalg (FAU): Hjem – og skolesamarbeid. Hva er et godt samarbeide mellom skole og hjem? Skolens ansvar for å legge til rette for samarbeid. Strukturering og organisering av FAU – se Oslo KFU’s «Innføring i FAU arbeide». Samarbeidet dreier seg om å være i dialog. Medvirknings mulighet – FAU vil være en brobygger! Etablering av foreldrenettverk – ressurser. Å delta i skolens holdningsskapende arbeide – psykososiale miljø (rettigheter og plikter). Synliggjøre satsningsområdene i egen skole. Å dra veksler/utbytte erfaringer! Å delta aktiv og komme med innspill til skolens arbeide: faglig . 14.01.2013 Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell

Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell Foreldremøte: Planlegges i god tid sammen med foreldrekontakten. Skolen har sterke, tydelige og klare forventninger om oppmøte fra foresatte gruppen. Ressurser i foresatte gruppen. Dialog og medvirkning på lokalt plan. Mobilskole. Diskusjonsgrupper (språk). Tema: trivsel, antimobbing, faglig innhold, sosiale aktiviteter –hvordan?) Mailgrupper. Inkluderingstiltak (for elever/foresatte): Klasseklubber/ årstidsgrupper. Idebank for aktiviteter. 14.01.2013 Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell

Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell Oslo KFU har deltatt, sammen med UDE, i følgende fora: Psykisk helse i Oslo skolene (2007). SAMFOR Skolegrenser – skolebehov Følg Oslo KFU på www.oslokfu.no / facebook 14.01.2013 Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell

Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell Temaer for 2013  -Skole/hjem (-mobbing, -minoriteter på banen, foreldreovertagelse) -Læringsmiljøt (uro, mestringsgrupper, individuell opplæring, planverk, lekser) -Resultater, kvalitet, nivåskole -DS-rollen (budsjettering) -Skolebehovsplanen -Læreren (kvalitet/konsekvenser/oppfølging/kompetanseheving) -Utvikling, skolen lære av erfaringer... -Mottaksklasse, ressurser, selvbestemmelse -Nasjonale prøver FAU's rolle (samarbeidet med rektor) IKT (Fronter) Innsikt skoler. Early Years (EY). Fronter. Veiledet lesing. Fagtekst (forts veiledet lesing). Overgang fra barnehage til 1. klasse/ 7-8 trinn 14.01.2013 Oppsummering Skolegruppe C 2007-2012: Kerstin Torell