Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

DU HAR INFLYTELSE SOM KLASSEKONTAKT SOM FAU-REPRESENTANT

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "DU HAR INFLYTELSE SOM KLASSEKONTAKT SOM FAU-REPRESENTANT"— Utskrift av presentasjonen:

1 DU HAR INFLYTELSE SOM KLASSEKONTAKT SOM FAU-REPRESENTANT
SOM DRIFTSSTYRE REPRESENTANT SOM KFU’ER SOM MOR/FAR/FORESATT

2 SOM KLASSEKONTAKT : Oppgaver historisk sett : Kaffe koking
Vaffel baking Møteinnkallinger Delta på turer Organisere hyggekvelder

3 Og ikke minst : Være med på tur, ta gjerne med vedkubbe, sitteunderlag, boller, vaffelrøre, varm kakao og en vedkubbe til….

4 EN KLASSEKONTAKT KAN VÆRE MYE MER…..
Være aktivt med i den pedagogiske planleggingen. Være initiativtager og organisere for eksempel natteravning Invitere foredragsholdere Jobbe med forebyggende arbeid i samarbeid med politi/barnevern Opprette nettverksgrupper Være i dialog med FAU

5 FAU REPRESENTANTER HVA SKAL TIL :
SAMARBEID ENTUSIASME ENGASJEMENT ELEVEN I SENTRUM – OG HVEM ER VI ER FOR……..?

6

7

8

9 FAU FØLGE OPP KK’S TILBAKEMELDINGER FRA KLASSER/TEAM
ETTERSPØRRE RESULTATER ETTERSPØRRE TILTAK HVIS RESULTATENE IKKE ER ”GODE NOK” INVITERE ELEVREPR. TIL FAU-MØTENE ORGANISER ARB. GRUPPER HA ”INSPIRASJONS-MØTER” VÆRE PÅDRIVERE FOR ”FELLES MÅL FOR SKOLEN” HA ET DIREKTE SAMARBEID MED SKOLENS LEDELSE

10 Vanskelig samarbeidsforhold ?
VÆR ÅPNE VÆR POSITIVE VÆR SAMARBEIDENDE VÆR ENTUSIASTISK VÆR VÆR ENGASJERT ”KREV” ÅPENHET ”KREV” RESPEKT ”KREV SAMARBEID ”KREV ENTUSIASME ¨KREV” ENGASJEMENT

11 JEVNBYRDIGHET ??

12 Hvordan møte skolen Ved konstruktivt samarbeid Ved kommunikasjon
Ved engasjement Ved interesse Ved innsikt, (fau,kk, mba, ds, fug, kfu, vo, tsv,ude, hms, vfs…..) Ved medvirkning……..blir man jevnbyrdige !!!

13 DRIFTSSTYRET/SU Budsjettet viktig, men Være rektors støttespiller
Stille de kritiske spøsmål Etterspørre resultater Kommunisere resultater Finne felles mål Sette elevens beste i fokus Samarbeide med kommune og skolemyndighet Sette fokus på trivsel, både for elever og ansatte Læringsmiljø viktig.

14 Foreldreutvalg på kommunalt nivå
SAMARBEID BLI OPPFATTET SOM SERIØSE AKTØRER FÅ INNSIKT ”OSLO-AVTALEN” DIREKTE KONTAKT MED ALLE FAU ”KURSE” FAU/KK JEVNLIG KONTAKT MED POLITIKERE, SKOLESTYRE, LÆRERORG., ELEV ORG, POLITI, RUSM. ETAT, NÆRINGSETAT, FUG.

15 Erfaringer fra Oslo kfu….. ”Oslo avtalen”

16 Videre…… Kfu’s sekretariat Direktøren prioriterer våre møter
Med i en rekke rådg. Grupper, styringsgr. og ref. grupper. En naturlig samarb. parner.

17 ……… og videre Utdanninsforbundet Skriftlig samarb. Avt.
Alle saker det er naturlig med samarbeid Jevnlige møter, (busjett, høringer, lovendringer etc)

18 Elevene…… Nært og godt sam. Arb. Med elev org. Viktige innspill
Av og til sammen med både elevene og lærerne Inviteres til årsmøter Jevnlig kontakt De er ganske lydhøre..

19 KS, Fylkesmannen i Oslo &Akershus, Rusmiddeletaten, Næringsetaten, Politiet
Samarbeid om rus-forebygging Seminar for fau repr. Natteravning Tverrfaglig samarbeid der foreldrene er blitt en naturlig medspiller

20 OPPSUMMERING SAMARBEID ENGASJEMENT INTERESSE INNSIKT
FOKUS PÅ ELEVEN, TRIVSEL, MILJØ - OG IGJEN SAMARBEID !!!

21 Det kan være slitsomt, men
TA UTFORDRINGEN Der foresatte engasjerer seg ser man at eleven trives bedre og yter mer. Det kan være slitsomt, men

22 DET ER VERDT DET !!!! LYKKE TIL !!! TAKK FOR MEG.


Laste ned ppt "DU HAR INFLYTELSE SOM KLASSEKONTAKT SOM FAU-REPRESENTANT"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google