1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Barn har rett til trygg oppvekst
5 Kultur.
Samspill og Samhandling
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Religioner og livssyn i dag
Religion, ritualer og idrett
Bønn Uke 42.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?
Mangfold og fellesskap
Undervisning - forkynnelse
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
Religioner og livssyn i dag
♥♥ Verv en bridgevenn ♥♥ Stor kampanje til høsten – vi løfter i flokk Alle verver én Trivelig å verve noen vi kjenner - sjansen øker for at de nye vil.
PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Islam De norske muslimske miljøene er små og organisert etter nasjonal tilhørighet, sier islam-ekspert Kari Vogt. Hun avviser politisk islam som.
Skolen som kvalifiseringsarena
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Kjønn og religion Inger Furseth.
Tekster om tro og livssyn
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Kjell Erik Øie Statssekretær
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Tidlig psykologisk antropologi:
Islam.
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Den nye moderniteten Olve Krange og Tormod Øya 2005 Av: Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
BARNEHAGEN I ET FLERKULTURELT SAMFUNN
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Informasjon om fagvalg på Eikeli vgs. Fagvalget gjøres elektronisk på Fagvalget åpner 29.1 og stenger 4.2 kl Elevene.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Lekens egenverdi.
Temasamling – 2016 Hvordan møte muslimer?.
ISLAM.
Samfunnsfag.
Ritualisering ved dødsfall
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Religion i samfunnet.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kunnskap om dagens ungdom
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Religion og integrering
Religion og Identitet Lisa Stornes
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000

2 Den aktuelle kontekst Mål/forutsetninger: Integrerende sosialisering Plural identitet Religion i samfunnet (erfaring i Oslo): –Sekularisering –Usynlig religion –Privatisering

3 Norsk-pakistansk identitet ”Vi er Pakistanere, men Norge er vårt land”. Hva menes? Hvem/hva har du din lojalitet overfor? Medlem i flere grupper – kulturell flyt. Dekonstruksjon av tidligere identitetsmodell: –Individ som udelt sjel (romantisk) –Individ som rasjonelt hele (moderne)

4 Moskeens rolle for barna Oppleves som motvekt til vestlig kultur..? Privatisering av Koran-undervisningen … ved religiøs pluralitet Islam er en måte å leve på, og en arena for å få kunnskap (ikke et trossystem) ”Religiøsiteten” uttrykkes gjennom personlig deltakelse i kollektive ritualer Barns kunnskap er kroppsliggjort (embodied). Gir forståelse av seg selv og verden.

5 Ulike hensyn - spenninger Det muslimske: –Hjem – Moske- (Venner) Det norske: –Skole – Media – (Venner) –Spenninger? – hva er identitetsformende?