Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
VURDERING.
1.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
tilbud om støtte til kvalitetsutvikling
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Samarbeid mellom skole og hjem
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Regjeringens navn på den nye skolereformen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lokal arbeidstidsavtale
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Skolevandring.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Utdanningsrelevante FoU- prosjekter SPS: systematisere informasjon for å synliggjøre HiOAs profil Prosjekter utover ett år GFU: Stort sett bare utdanningsrelevante.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Betre læringsresultat vår 2014
Skolebasert kompetanseutvikling
Utdanningssystemet sitt årshjul
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering Beate Tislevoll, Avdeling for forskning og internasjonalt arbeid

Kvalitetsvurdering er å sammenstille informasjon og data for å vurdere tilstanden internt på en skole, eller for å vurdere tilstanden i større deler av eller i hele utdanningssektoren

Kvalitetsvurderingssystemet Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem innført i 2004 Fagopplæringen inn i kvalitetsvurderingssystemet (oppstart 2009) Kvalitet i barnehagen (oppstart 2013)

Kunnskapsgrunnlaget Nasjonale prøver Elevundersøkelsen Observasjoner og undersøkelser Internasjonale undersøkelser Forskning og evalueringsrapporter Data i Skoleporten Tilsynsrapporter

Formålet med kvalitetsvurdering er kvalitetsutvikling Virkemidler for å oppnå kvalitetsutvikling: Styring – accountability – ansvarliggjøring gjennom åpenhet om resultater Støtte Dialog (kontroll kan være et virkemiddel, i Norge er vi opptatt av å bevare vårt tillitsbaserte system, og vekten er på dialog også i styringsøyemed)

Læring på alle nivå

Modell Ansvars-fordeling Vurderings-prosessene

Mål for kvalitet i utdanningssektoren Alle elever som går ut av grunnskolen, skal mestre grunnleggende ferdigheter som gjør dem i stand til å delta i videre utdanning og arbeidsliv Alle elever og lærlinger som er i stand til det, skal gjennomføre videregående opplæring med kompetansebevis som anerkjennes for videre studier eller i arbeidslivet Alle elever og lærlinger skal inkluderes og oppleve mestring

Lovverket inneholder krav som regulerer ytre forutsetninger for kvalitet, og i noen tilfeller en minstestandard for kvalitet i opplæringen

Hva er god kvalitet i vår kommune/ fylkeskommune? Lokale forutsetninger Lokale ambisjoner Noen implisitte standarder Elevundersøkelsen Nasjonale prøver – mestringsnivåer 3 og 5 Forholdet standpunkt og eksamen

Mindset

Modellen Kvalitet i opplæringen synliggjøre ansvar, oppgaver og vurderingsprosesser i kvalitetsvurderingssystemet http://www.udir.no/Utvikling/Kvalitet-i-opplaringen1/   Slik kan du f eks bruke modellen: Klikk deg inn på rollen lærer. Her ligger en veileder for hvordan elever og lærere sammen vurderer undervisningen. Bruk pila til venstre i lightboksen og gå til skoleleder. Her ligger lenke til lovkravet om skolebasert vurdering. Lukk lightboks, klikk på Hvordan står det til og skift rolle til skoleleder og lærer. Her er det lenker til informasjon om sentrale informasjonskilder (obligatoriske) og portaler der skoleleder kan hente ut tall for egen skole. Klikk på Hva får vi til? Hva kan vi bli bedre på? (pila til høyre i lightboksen) Klikk på lenken «Utforsk din egen vurderingspraksis» og du kommer direkte til en av undersidene i vfl. Et frivillig verktøy udir har fått gode tilbakemeldinger på. Ståstedsanalysen for skoler er et verktøy som kan brukes i skolebasert vurdering. Skroll ned på siden om Ståstedsanalysen etter klikket på lenken for å vise påstandene som skal drøftes i fase 2.

Verktøy i arbeid med vurdering og utvikling av kvalitet Ulike verktøy, som tilstandsrapporten, ståstedsanalysen, organisasjonsanalysen og elevundersøkelsen støtter nå opp om utviklingen av analysekompetanse i skolen og på skoleeiernivå

Har dere brukt Ståstedsanalysen?

Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter Åpning for tilpasning til egne behov

Ståstedsanalysen Refleksjons- og prosessverktøy Identifisere og prioritere innsatsområder som bidrar til å øke elevenes læringsutbytte Gir skoler og skoleeiere et utgangspunkt for kvalitetsvurdering og skoleutvikling Sees i sammenheng med skolebasert vurdering

Revidert ståstedsanalyse 2013 Tilleggstemaer til fordypning: Læreplanarbeid Grunnleggende ferdigheter Underveisvurdering Klasseledelse Fag- og yrkesopplæring Under hovedtemaene finnes bl.a.: Lokalt arbeid med læreplaner Grunnleggende ferdigheter Læringsmiljø Vurdering

Profesjonsutvikling og samarbeid Skolen jobbar systematisk med å utvikle fagleg og pedagogisk kompetanse Skolen tek den samla kompetansen i personalet i bruk Lærarane ved skolen har nødvendig kompetanse til å bruke digital teknologi i det daglege læringsarbeidet Skolen har ein klar plan for bruken av fellestid for dei tilsette Skolen har arenaer for felles refleksjon og læring Lærarane samarbeider om det å planleggje, gjennomføre og vurdere opplæringa På skolen vår drøftar vi pedagogiske utfordringar På skolen vår diskuterer vi korleis arbeidsmåtar kan betrast På skolen vår gir vi kvarandre ærlege tilbakemeldingar Skolen tilbyr rettleiing til nyutdanna Skolen har gode rutinar for det å samarbeide med tillitsvalde På skolen vår arbeider vi bevisst med korleis foreldra kan bidra positivt til elevane si læring og utvikling På skolen vår har vi gode rutinar for å ta opp eventuell uro med heimen På skolen vår gir vi ærlege tilbakemeldingar til heimen Skolen møter kritikk med faglege argument Skolen bruker lokalmiljøet aktivt i undervisninga

Elevundersøkelsen Gir elevene mulighet til å si sin mening om læring og trivsel i opplæringen Hensikt at elevene får påvirke sin opplæring i skolen Resultatene gir viktige signaler til skoleeier/ skolen Ble revidert i 2013 Åpen oktober til desember Økt sammenheng mellom Ståstedsanalysen og Elevundersøkelsen Blant annet er grunnleggende ferdigheter inne som tema i begge

Å kunne lese Ståstedsanalysen: Elevundersøkelsen: Lærerne vektlegger lesing som redskap for læring i alle fag Elevene bruker ulike lesestrategier som er tilpasset lesingens formål Elevene lærer seg å lese kritisk i alle fag Lærerne har fokus på begrepsopplæring i alle fag Elevundersøkelsen: På skolen lærer jeg hvordan jeg skal lese ulike tekster for å lære i alle eller de fleste fag På skolen lærer jeg hvordan jeg skal arbeide med teksten før jeg leser den Jeg lærer hvordan jeg kan arbeide med en tekst for å forstå den Jeg lærer hvordan vi kan arbeide med nye ord og begreper for å forstå dem

Å kunne regne Ståstedsanalysen: Elevundersøkelsen: Elevene lærer seg å gjenkjenne regning i ulike faglige sammenhenger Elevene bruker regning som redskap for refleksjon og læring i alle fag Elevundersøkelsen: På skolen bruker vi regning i flere fag enn i matematikk (5. - Vg3) Jeg bruker regning for å forstå informasjon i de fleste fag (8. - Vg3) Jeg bruker regning for å undersøke ting jeg lurer på (5.- Vg3)

Hva betyr dette for det lokale arbeidet med læreplaner? Det finnes gode verktøy til arbeidet med å vurdere og utvikle kvalitet Verktøy som kan støtte arbeidet med å skape felles diskusjon og utviklingsprosesser Verktøy som bidrar til økt sammenheng og helhet mellom deler i det lokale arbeidet med læreplaner Verktøy som kan bidra til å gjøre riktige prioriteringer ut i fra lokale behov Målet er læring og utvikling!

Mål for samlingen Felles fokus på lokalt arbeid med læreplaner læringsmiljø grunnleggende ferdigheter reviderte læreplaner m. veiledninger kvalitetsvurderingssystemet som utgangspunkt for videre lokalt arbeid Synliggjøre helhet og sammenheng