Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Åsmund Sollien Schau og
Skole – hjem samarbeid.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING OPPFØLGING AV ELEVENE
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
STASJONSUNDERVISNING
Early Years ”New Zealand-modellen”
Tidligere læreplaner.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER UDV/VALGFAG
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Overgangsprosjektet NY GIV
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Velkommen til Varden skole
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
PORTEFOLIO Ekrom skole.
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Velkommen til skoleåret
Oppfølging av nasjonale prøver
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
100 lure ord å lære.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
INF3100 – – Ellen Munthe-Kaas Indeksering UNIVERSITETET I OSLO © Institutt for Informatikk Utvalgte animerte lysark: lysark nr. 7, 8, 9, 10,
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
Eksempel: Sletting ved tynn indeks Slett post med a = 60 –Ingen endring nødvendig i indeksen. Slett post med a = 40 –Den første posten i blokken er blitt.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Stavskrift Zeppelin: stavskrifthefte Bokbind  lettere gjenkjennelig for barna. Følg godt med på elevens sporing. Dette har vi lært på skolen.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Velkommen til Oslo Handelsgymnasium Foreldremøte 1SEA Onsdag 2. september 2015.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
«Utviklende læring i matematikk»
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Abildsø skole Abildsø skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Utskrift av presentasjonen:

Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag Jordal skole Oppdrag: Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag Kontroll på økonomien dag har jeg tenkt å fortelle litt om hvilke tiltaka vi har satt i gang på Jordal. Det er utfordrende å stå foran dere med så mye kompetanse, men jeg har nå fått sove noen timer allikevel. Jeg ble rektor på Jordal høsten 2011. Oppdraget fra Johanna var klart og tydelig, 

5 byomfattende grupper (mottak, adferd, generelle lærevansker) Jordal skole Jordal skole Ca 500 elever 5 byomfattende grupper (mottak, adferd, generelle lærevansker) Ca 60 % tospråklige og 40 % etnisk norske (endring elevmassen etter at Hersleb ble nedlagt) 30 % kommer med IOP på 8. trinn 20 % har IOP på 9. og 10. trinn Svake resultater på NP (ca 48 % av elevene på nivå 1 og 2) eksamen: 2,7 matte eksamen engelsk 3,7 eksamen norsk 3,2

Jordal skole Rektor Ass. rektor Inspektør Kontorleder Ukentlige møter Overordnet: Resultatansvar Personalansvar Økonomiansvar Ass. rektor Inspektør Kontorleder Resultatansvar: 8. trinn 9. trinn C- klassen D/E- klassen Resultatansvar: 10. Trinn Mottak Bygg Resultatansvar: Økonomi Administrasjon Ukentlige møter Resultatoppfølging

Satsningsområder: Lavere elevfravær Ro og orden Jordal skole Satsningsområder: Lavere elevfravær Ro og orden Bedre resultater i norsk og matematikk Vi kan ikke gjøre alt på en gang, og vi har valgt disse områdene å jobbe med.

Jordal skole Fravær 10. trinn våren 2012 1806 dager 3992 timer Ca 20% av elevgruppa stod for 80% av alt fravær Snitt ca. 50 dager og 100 timer pr elev.

Jordal skole

Tiltak fraværsoppfølging Fraværsplan Fraværskoordinator Ringer hjem til de som er borte.

Ro og orden Følgeseddelsystemet Oppfølging individnivå og gruppenivå Jordal skole Ro og orden Følgeseddelsystemet Oppfølging individnivå og gruppenivå Vi ser en nedgang i antall følgesedler. Elever og lærere melder om god effekt, rettferdig og konsekvent system. På jordal skole var det for mye uro, lærerne følte at de stod alene om utfordringen og ønsket hjelp fra ledelsen. Målet er at lærerne bruker mer tid på undervisning og mindre tid på korrigere uønsket atferd.

Jordal skole

Jordal skole Klasse

Følgesedler på elev: Jordal skole klasse Elev antall 8a2 elev 29 9b1 25 10a1 23 8a1 8b2 21 10b3 9a2 19 9b2 17 9b4 9a1 16 15 10b1   sum 425

Grunnleggende ferdigheter Jordal skole Grunnleggende ferdigheter Lese- og læringsstrategier (egen plan) 6 ukers intensivsatsning på grunnleggende ferdigheter. Bakgrunn: Overgangsprøver Kartleggingsprøver Lese og læringsstrategier er et fast punkt på alle teammøter, og vi også satt av tid på fellesmøter til opplæring av personalet.

Jordal skole Overgangsprøvene Ass. rektor og teamleder på 8. trinn hadde ansvaret for at lærerne satte seg godt inn i resultatene på overgangsprøvene. Synliggjorde og ansvarliggjorde tiltak opp mot resultatene fra overgangsprøvene på teamreferatene Ledelsen deltok på teammøtene og risikovurderte tiltakene.

Vi har et godt samarbeid med barneskolene.

NP Resultatene på individnivå er tema på alle medarbeidersamtaler. Jordal skole NP Resultatene på individnivå er tema på alle medarbeidersamtaler. Det forventes at lærerne bruker resultatene aktivt i undervisningen.

Læringsutbytte: snitt 7,8 Jordal skole Læringsutbytte: snitt 7,8

Læringsutbytte: snitt 4,9 poeng Jordal skole Læringsutbytte: snitt 4,9 poeng

Læringsutbytte: snitt 6,8 Jordal skole Læringsutbytte: snitt 6,8

Bedre resultater i matematikk

Bedre resultater i matematikk Jordal skole Bedre resultater i matematikk Bruker veiledning i matematikkundervisningen Foredrag 2 observasjoner av hver enkelt lærer Førsamtale Observasjon av timen Veiledningssamtale Foredrag med oppsummering 2 nye observasjoner av hver enkelt lærer

Jordal skole Struktur på undervisningstime i matematikk Jordal Oppmøte: Du møter i god tid før timen starter.  Kompetansemål: Det er læringsmålene skal brukes som mål for timer i matematikk Bøker: Skriv opp hvilke bøker som skal brukes, og be alle hente frem aktuelle bøker og skrivesaker etter hvert som elevene kommer inn i klasserommet (unngå bruk av kalkulator).  Oppstart: Alle reiser seg og hilser for å markere at undervisningen begynner.  Lekser: Igangsett elevene med å arbeide med et eksempel i boken knyttet til kompetansemålet for timen, mens du kontrollerer og retter leksene.   Nytt fagstoff: Gjennomgang av teori tilpasset klassens nivå.   Diskusjonsoppgave og misoppfatninger: 2 og 2, gruppe, plenum. Læringsstiler: Benytt spill eller konkreter. Oppsummering: Hva har dere lært i løpet av timen?  Lekser: Minn om lekser fra lekseplanen.

Dere vil bli observert på bruk av: Jordal skole Dere vil bli observert på bruk av: Oppstart Diskusjonsoppgaver Prinsippet: ”Tenk først, regn etterpå” God oppsummeringer mot målet for timen

Etter 2. observasjon Godt formulerte mål på tavlen Rask oppstart Jordal skole Etter 2. observasjon Godt formulerte mål på tavlen Rask oppstart Problemoppgaver ved oppstart Teori: Passe mengde fagstoff Elever arbeider godt faglig med nytt stoff Advarsel og følgeseddel blir brukt Oppgavene blir etter gruppearbeid diskutert i plenum Oppsummering ikke god nok

Jordal skole Takk for meg 