Vurderingskriterier og oppgaver

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Vurdering for læring.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Eksamen i muntlig norsk
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, UiO
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Sensorenes rolle.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering og undervisning
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del I
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Lytteforståelse Rammeverket
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO
Utskrift av presentasjonen:

Vurderingskriterier og oppgaver Glenn Ole Hellekjær

Nivå Språk Høy Middels Lav Behersker en klar uttale og gjennomført intonasjon. Behersker språkets formverk i den grad at feil er sjeldne og ofte rettes opp på egenhånd. Behersker et variert ordforråd, samt beherskelse av idiomer og faste uttrykk som muliggjør kommunikasjon om generelle og spesielle emner, i ulike kommunikasjonssituasjoner, på en lett og uanstrengt mate. Middels Behersker en klar og konsistent uttale og intonasjon og tilstrekkelig grammatisk kontroll til å unngå kommunikasjonsforstyrrende eller ,,skjemmende” feil. Evner tidvis å legge merke til og rette opp eventuelle feil. Har et ordforråd som tillater kommunikasjon om relevante emner uten unødig nøling eller brudd i kommunikasjonen. Behersker uttrykk og språknormer i vanlige kommunikasjonssituasjoner. Lav Har en forståelig uttale og kan kommunisere på en forståelig måte. Har et ordforråd som tillater kommunikasjon om ulike emner. Kan mestre enkle og kjente kommunikasjons-situasjoner og emner

Muntlig kommunikasjon Nivå Muntlig kommunikasjon Høy Kan produsere klare, komplekse, logisk oppbygde og sammenhengende muntlige tekster/ytringer som er godt tilpasset kommunikasjonssituasjonen eller formålet. Kan delta i muntlig interaksjon på en spontan, flytende, og uanstrengt måte og tilpasse språk, fremføring og kommunikasjonsstrategier til ulike formål og publikum. Middels Kan produsere klare og sammenhengende muntlige tekster/ytringer som er tilpasset kommunikasjonssituasjonen eller formålet. Kan delta i muntlig interaksjon på en flytende og uanstrengt mate og benytte språk og kommunikasjonsstrategier til ulike situasjoner og formål. Lav Kan produsere enkle sammenhengende muntlige tekster/ytringer som er relevant for kommunikasjonssituasjonen eller formålet. Kan delta i enkel muntlig interaksjon/samtaler.

Nivå Innhold Middels Lav Høy Kan analysere, drøfte og vurdere og sette kunnskapen i sammenheng. Kan bruke og vurdere ulike kilder og bruke kunnskaper på en selvstendig og kritisk måte i forhold til problemstillingen /oppgaven. Middels Kan presentere og anvende relevant kunnskap. Kan bruke relevante kilder på en selvstendig måte og tilpasse svaret til problemstillingen eller oppgaven og unngå irrelevant informasjon. Lav Kan reprodusere relevant kunnskap.

Arbeidsoppgaver for idag Organiser dere i grupper på 5-7, fra ulike skoler og skoleslag.Velg en kontaktperson og ,,rapporteur” som kan legge frem gruppens arbeid i plenum. Oppgave 1. Drøft de gamle muntlige oppgavene som har blitt lagt frem. Hvordan må de endres for å tilpasses 48 timers forberedelse og for å tilpasses LK06 læreplanen? Oppgave 2. Drøft mitt forslag til vurderingskriterier og utarbeid forslag som er utformet slik at elevene forstår hva som legges vekt på med vurderingen- men uten at de gir en oppskrift på løsningen.Lag evt. supplerende kommentarer til mitt forslag.

Arbeidsoppgaver frem mot samlingen i april De ulike gruppene fullfører sine utkast og prøver ut oppleggene og kriteriene. Gruppene vil bli bedt om å legge frem sine erfaringer på samlingene. Beskriv oppleggene dere prøver ut, og hva som virket bra og dårlig. Enkelte skoler vil kontaktes for å ta videoopptak av simulerte muntlige eksamener - til bruk for sensorskolering. Vi ønsker et minimum av en middels elev og en elev som presterer meget høyt.

Gruppearbeid del 1 Vurder de utleverte oppgavene, vurderingskjema. Hva er: Gode oppgaver og gode vurderingskriterier? Hvordan vurdere forberedte presentasjoner? Hvordan og krav til oppfølgingsspørsmål etter foreberedt presentasjon Er det forbedringspunkter på oppgavene? Grupper på 6-8, velg referent som legger frem gruppens arbeid i plenum

Sensurering Video med felles og individuell fremføring med 5 elever Individuell vurdering underveis Gruppearbeid med oppfølgende plenumsdiskusjon om: Karaktersetting i gruppene Diskusjon om karaktersettingen Vurderingskriteriene - gode nok?? Utfordringer med gruppeeksamen og individuell vurdering Referent legger frem resultatet i plenum Vi samler sammen karakterforslagene og avgjør karakterene i felleskap- i plenum