- et brukerstyrt tiltak

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Tanker om brukermedvirkning
LOV OM BARNEVERNTJENESTER - ANSVARSFORDELING
AVLASTNING Melhus
Oppfølgingstjenesten
Forebyggende arbeid satt i system
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Ulike bydeler – ulike utfordringer • Utskrivinger fra TEDD (35 pas) : • Frogner (14) Vestre Aker (10) Ullern (1) Andre (8) • Økende liggetid pga.
BOLIGER - eget hjem for mennesker med funksjonsnedsettelser
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Nettjenesten sidetmedord.no  Oppstart 15. november 2006  Over 3000 meldinger er besvart  Ca % av innskriverne er menn, resten er kvinner.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Henning Mørland bydelsoverlege Bydel Sagene
LAR samhandling kommune og spesialisthelsetjeneste
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
"Skal vi få til noe sammen må vi være sammen"
v/ Merethe Skaug Sørensen
Individuell oppfølging i brukerens hjem Sosialt boligarbeid og oppfølging i bolig.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Joachim Bjerkvik
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
Velferdsteknologi og ergoterapi
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Evaluering av Reisverket
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
De usynlige Hva vet vi om situasjonen i Oslo i dag? Noen inntrykk fra Kirkens Bymisjons virksomheter Sturla J. Stålsett Generalsekretær.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Nasjonalt nettverk for læring og mestring innen feltet psykisk helse og rus Sigrid Bøthun, prosjektleder Oslo, 21. september 2011.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Barn som pårørende –lovendring
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
BAKGRUNN På oppdrag for Boligbrygg Oslo KF har Synovate MMI gjennomført en kundeundersøkelse for å kartlegge holdningene til Boligbyggs omdømme og servicekvalitet.
Oslo Røde Kors Skal, skal ikke?.
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
SMIL – styrket mestring i livet
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Forebygging og tiltak. Hva gjør oss langtidsfriske? Innflytelse på arbeidssituasjonen Å føle seg sett, hørt og verdsatt Å oppleve arbeidet som meningsfylt.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Housing First Trondheim: Brukerstyring over styr?
Personligt ombud i Norge
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Utskrift av presentasjonen:

- et brukerstyrt tiltak PERSONLIG OMBUD - et brukerstyrt tiltak I august 2010 startet pårørende i Oslos ressurssenter for psykisk helse (PIO) et pilotprosjekt i samarbeid med bydel Sagene hvor mennesker med alvorlige psykiske helseproblemer kan få tilbud om hjelp fra et personlig ombud. www.piosenteret.no

Personlig ombud i Oslo -Prosjekt i PIOsenteret fra august 2010 -Støttet av Oslo kommune -Samarbeid med bydel Sagene og bydel Gamle Oslo Bydel Gamle Oslo avtale for 2013 ang PO www.piosenteret.no

Personlig ombud er en støtte for personer med psykisk funksjonsnedsettelse. (klienten) Ordningen retter seg mot at klientene skal få en bedre livssituasjon og et mer selvstendig liv. Ved å jobbe for å få på plass den hjelpen klienten ønsker og har rett på og at klienten får en økt innflytelse over hjelpen og tjenester. PIO-senteret og LPP Oslo meldte i 2008 og 2009 fra til politikerne i Oslo om sin bekymring for situasjonen for alvorlig psykisk syke i byen, basert på tilbakemeldinger fra pårørende og andre berørte. PIO-senteret hadde pr sept 2009 85 individuelle saker som beskrev situasjonen for psykisk syke som ikke var i behandling eller hadde behandling som ikke var tilpasset brukerens behov eller i tråd med hans ønsker. Pårørende opplevde en maktesløshet og ufrivillig rolle som omsorgspersoner, koordinator og talsperson for den syke. De følte seg utilstrekkelig og utslitt, og stod i fare for selv å bli syke. Bekymringer på manglende oppfølging. Bekymring for dem som ikke er i kontakt eller ikke ønsker kontakt med tjenesteapparatet og helsevesenet, men som er i behov av hjelp. Politisk vedtak bydel Sagene 2009. Økonomisk støtte av Oslo kommune og Sagene for 2010. www.piosenteret.no

Bakgrunn prosjekt personlig ombud Bekymringsmeldinger fra pårørende Mangelfull brukerinnflytelse – brukermedvirkning tross føringer Erfaringer fra den svenske ordningen PIO-senteret og LPP Oslo meldte i 2008 og 2009 fra til politikerne i Oslo om sin bekymring for situasjonen for alvorlig psykisk syke i byen, basert på tilbakemeldinger fra pårørende og andre berørte. PIO-senteret hadde pr sept 2009 85 individuelle saker som beskrev situasjonen for psykisk syke som ikke var i behandling eller hadde behandling som ikke var tilpasset brukerens behov eller i tråd med hans ønsker. Pårørende opplevde en maktesløshet og ufrivillig rolle som omsorgspersoner, koordinator og talsperson for den syke. De følte seg utilstrekkelig og utslitt, og stod i fare for selv å bli syke. Bekymringer på manglende oppfølging. Bekymring for dem som ikke er i kontakt eller ikke ønsker kontakt med tjenesteapparatet og helsevesenet, men som er i behov av hjelp. Politisk vedtak bydel Sagene 2009. Økonomisk støtte av Oslo kommune og Sagene for 2010. www.piosenteret.no

Politiske føringer St. melding 25: «Åpenhet og helhet» ..slår fast at brukermedvirkning er et overordnet mål innen helse og sosialtjenester. Brukermedvirkning er vektlagt i de statlige føringene for opptrappingsplanen for psykisk helse. I samhandlingsreformen er det spesifisert at økt brukerinnflytelse skal bidra til bedre kvalitet på tjenestene og økt opplevelse av mestring hos den enkelte.

Erfaringer med PO fra Sverige Bedre samordning av tjenestene Nedgang i innleggelser og bruk av tvang Mer rehabilitering, sysselsetting Bidrar til et mer normalisert liv Samfunnets totalkostnader synker dramatisk, en satset krone på PO pr. kl gir 17 kroner tilbake til samfunnet («Det lönar sig-ekonomiska effekter av verksamheter med PO 2005» Socialstyrelsen)

Personlig ombud? Et personlig ombud, har et tredelt oppdrag: 1. Bistå og støtte personer som ikke får sine behov ivaretatt 2. Samarbeide med alle berørte offentlige instanser i arbeidet med klienten 3. Melde inn systemfeil/systemforbedringer PIO-senteret og LPP Oslo meldte i 2008 og 2009 fra til politikerne i Oslo om sin bekymring for situasjonen for alvorlig psykisk syke i byen, basert på tilbakemeldinger fra pårørende og andre berørte. PIO-senteret hadde pr sept 2009 85 individuelle saker som beskrev situasjonen for psykisk syke som ikke var i behandling eller hadde behandling som ikke var tilpasset brukerens behov eller i tråd med hans ønsker. Pårørende opplevde en maktesløshet og ufrivillig rolle som omsorgspersoner, koordinator og talsperson for den syke. De følte seg utilstrekkelig og utslitt, og stod i fare for selv å bli syke. Bekymringer på manglende oppfølging. Bekymring for dem som ikke er i kontakt eller ikke ønsker kontakt med tjenesteapparatet og helsevesenet, men som er i behov av hjelp. Politisk vedtak bydel Sagene 2009. Økonomisk støtte av Oslo kommune og Sagene for 2010. www.piosenteret.no

Personlig ombuds målgruppe Målgruppe: Mennesker over 18 år med nedsatt funksjonsevne grunnet psykiske helseproblemer som gjør at han eller hun har vesentlige vanskeligheter for å utføre aktiviteter på viktige livsområder og som ønsker hjelp fra et Personlig ombud PO er en uavhengig støtteperson for: Personlig ombud i Oslo skal være en ……..1, 2 og 3 Ikke har kontakt med eller av ulike grunner ikke ønsker kontakt med behandlings og tjenesteapparatet, men har behov for og krav på tjenester og behandling mottar tjenester og behandling, men der tjenestene ikke samsvarer med klientens behov eller bidrar til bedring Offentlige hjelpeapparatet ikke makter ta hånd om eller hjelpe av ulike grunner Skal arbeide på oppdrag fra klienten Skal bidra til at klienten får den hjelp og behandling han selv mener han trenger Skal arbeide oppsøkende på klientens premisser og er uavhengig av det offentlige hjelpeapparatet Skal rapportere og identifisere systemsvikt Utdyp punktene muntlig. Viktige prinsipper for personlig ombud: Klienten er oppdragsgiver og styrer prosessen Det er ombudet som velges av klienten, ikke omvendt Arbeidet utgår fra den enkeltes behov og ønsker, ikke fra noe behandlingsperspektiv. Man arbeider ut ifra opplevde behov, ikke fra diagnoser eller sykdomsbilde  Ombudet skal fokusere på det friske og se muligheter, ikke symptom, problem og begrensninger Ombudet har taushetsplikt og fører ikke journaler etc. I blant beskrives ombudet som en veiviser, ”klientens advokat”, eller en forhandler som skal bidra til at ressursene imøtekommer klientens behov www.piosenteret.no

Personlig ombuds prinsipper PO arbeider på oppdrag fra klienten; det er klienten selv som definerer hva han ønsker hjelp til PO har en fri/uavhengig og fleksibel rolle i samarbeidet med klienten og skal møte klienten på hans arena og hans premisser PO fører ikke journal og har taushetsplikt PO skal være tilgjengelig og kunne følge klienten over tid Samarbeide mellom klient og PO er basert på gjensidig tillit og likeverd Samarbeidet tar utgangspunkt i klientens ønsker og behov, og har ikke et behandlingsperspektiv Skal arbeide på oppdrag fra klienten Skal bidra til at klienten får den hjelp og behandling han selv mener han trenger Skal rapportere og identifisere systemsvikt Klienten er oppdragsgiver og styrer prosessen Det er ombudet som velges av klienten, ikke omvendt Arbeidet utgår fra den enkeltes behov og ønsker, ikke fra noe behandlingsperspektiv. Man arbeider ut ifra opplevde behov, ikke fra diagnoser eller sykdomsbilde  Ombudet skal fokusere på det friske og se muligheter, ikke symptom, problem og begrensninger Ombudet har taushetsplikt og fører ikke journaler etc. I blant beskrives ombudet som en veiviser, ”klientens advokat”, eller en forhandler som skal bidra til at ressursene imøtekommer klientens behov www.piosenteret.no

Hvem kan be om PO? Klienten Pårørende Personer i systemet: Nav, Psykiatrien etc. men klienten må være informert og ønske det selv www.piosenteret.no

Personlig ombud i Oslo Prioriteringer: Klienter med omsorg for barn under 18 år Klienter som mangler et sted å bo Klienter som mangler inntekt Klienter som bor sammen med pårørende eller der pårørende har omfattende omsorgsoppgaver www.piosenteret.no

Brannslokking Relasjon www.piosenteret.no

Klientene 130 klienter fra 01.08.10-01.11.2013 De fleste tatt kontakt selv, ellers pårørende, DPS, Nav, juss-buss, legevakten, advokat Gjennomsnittsalder ca 35 år. (Økende antall unge 20-30 år) ca 50/50 kvinner og menn 15 klienter i 2012 (nye?) www.piosenteret.no

Klientene Klienter fra de fleste bydelene i Oslo; flest fra Oslo øst, Sagene, Grünerløkka, Gamle Oslo, St Hanshaugen…, så Nordre Aker, Frogner Bosituasjon ulikt; eier, leier privat, leier kommunalt, bor hos pårørende, bostedsløs… 11 klienter 2010-13 fra Gamle Oslo (Joakim) www.piosenteret.no

Hvem er det vi møter? Personer som lever isolert og som ikke ønsker hjelp fra tjenesteapparatet Voksne personer som bor med pårørende eller der pårørende har store omsorgsoppgaver Personer med omfattende psykososiale funksjonsnedsettelser og en kaotisk livssituasjon

Grunnholdning PO «Klienten er ekspert på eget liv» - inneha et «ikke-vite perspektiv» Intensjon -Undersøke/utforske hva er klientens ønsker? Atferd–være der klienten er, vise hva jeg står for, skape trygghet, ha tid www.piosenteret.no

Oppdrag eksempler: Være med på møter med NAV’s ulike tjenester Følge til/samarbeide med fastlege Bistå i forhold til økonomi, skaffe inntekt Etablere kontakt med lavterskeltilbud, nettverk Bistå klienten i forhold til arbeidsgiver Bistå i forhold til bosituasjon, skaffe sted å bo Ca 5 oppdrag pr klient=430 oppdrag/saker www.piosenteret.no

Forts. oppdrag… Bistå klient på ansvarsgruppemøter-få på plass koordinator Være med klienten til namsmann Hjelp til å skrive søknader/klage Samordne tjenester/bidra til samhandling Brobygger/koordinering med og mellom ulike tjenester

Temaer hos klienter Ensomhet- manglende nettverk (priv/offent) Mening i hverdagen Dårlig økonomi/gjeld Psykisk uhelse Bolig Jobb/arbeid Tilhørighet Basale behov www.piosenteret.no

Kommentarer fra klienter…; «føler meg mistenkeliggjort, opplever ikke å bli trodd…» «som å møte en vegg, blir ikke hørt eller fulgt opp…» «tilfeldig hvem jeg møter, stort gjennomtrekk…» «papirer blir borte, får ikke svar…» «…de har ikke gjort noen ting på ett år!!» «..Føler meg som en kasteball, ingen vil hjelpe meg!!..» «..jeg får ikke begynt på livet mitt!..» Resultat: frustrert, sinna, bråkete, trekker seg unna Ansett som vanskelige og ting/situasjon låser seg www.piosenteret.no

Hva erfarer vi som PO… Manglende brukermedvirkning i praksis Lite praktisk hjelp å få Lite tilgjengelige - tilpassete tjenester Kommunikasjon- fastlåse situasjoner Informasjons- og veiledningsplikten overholdes ikke Må levere fullmakt til boligkontor, sosial og stat. Og det må være en aktiv sak på klienten! www.piosenteret.no

Hva vi erfarer… Manglende koordinering Brannslukking Men òg mye bra samarbeid og vilje og med en 3’ person (PO) i bildet løser mye seg… www.piosenteret.no

Resultater med prosjektet Lykkes med å etablere tillit til klientene Lykkes i stor grad med å hjelpe klientene med det de har behov Hjelpe klienten å styrke sosialt nettverk/aktivisering Støtte klientene i møte med andre tjenester Hjelpe kl. med å løse opp i situasjon vedr. bolig, økonomi og psykisk helse Følgeevalueringen Rambøll 2011-2012 PO jobber for at klientene skal mestre sitt eget liv!

Resultater med prosjektet Flere samarbeidsaktører og støttespillere: Helse og sosialombudet Brukerorganisasjoner Fontenehuset Juss buss Flere bydeler … PO jobber for at klientene skal mestre sitt eget liv!

For mer informasjon kontakt PIO-senteret ved prosjektleder for PO Ellen Richter Eriksen tlf. 22 49 19 22 ellen@lpposlo.no www.piosenteret.no