Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra Arbeidsprogram til Årsmelding
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Landsmøte Utdanningsforbundet Bergen. s2 Landsmøte •Saksliste •1. Konstituering •2. Valg •3. Organisasjon (struktur, kontingentfordeling, vedtekter mm)
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
VURDERING.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
IVARETAKELSE AV LEDERMEDLEMMER Lokallagsleder- og Htv-samling.
Ny struktur på lokallagsnivå Eksempel fra Utdanningsforbundet Rana.
Bø i Telemark Solveig Eldegard Landsmøtevedtak om vaksenopplæringa LM november 2012.
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ny organisasjonsstruktur - implementering Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Cafédialog – elevmedvirkning
Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr
Tariff 2014, Årsmøter og litt annet moro.
Skien/Telemark 4.februar 2011 Solveig Eldegard Kva vil Utdanningsforbundet gjere for vaksenopplæringa?
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
Praksiseksempel fra Lørenskog
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Barnehagens samfunnsmandat
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Strategi- og aktivitetsplan
Kurs for ATV 3. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2 Landsmøte 2009: ny organisasjonsstruktur. Medfører endringer i : –Kvoteringssystemet –Medlemsinndeling.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Verdiar og prinsipp for Utdanningsforbundet (LM2009) Morgendagens barnehage og skole – visjonsdelen (LM2009) Utdanningsforbundets politikk og innsatsområder.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Organisasjonsgjennomgang ” NTL skal i kommende landsmøteperiode foreta en organisatorisk gjennomgang, med grunnlag i anbefalingen i organisasjonsrapporten.
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Den gode skoleeier I Nes.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk

Status 2014 Lærerprofesjonens etiske plattform – vedtatt av sentralstyret i 2012 Landsmøtet 2012, sak 5: Profesjonsetikk i praksis Profesjonsetikk – strategiplan for landsmøteperioden 2013–2015

Lærerprofesjonens etiske plattform på 1, 2, 3 1. Hvem, hva, hvorfor 2. Grunnleggende verdier 3. Profesjonelt ansvar

Allmenn «grenseløs» godhet Verdigrunnlaget Allmenn «grenseløs» godhet Å ville godt og å kunne godt Å ivareta både individ og gruppe Å virke for dem det gjelder, der det gjelder

Det etiske ansvaret – ulike perspektiver Den enkeltes ansvar i de direkte møtene med «sine» barnehagebarn, elever og foresatte Den enkeltes ansvar som del av kollegiet på arbeidsplassen Den enkeltes ansvar som del av lærerprofesjonen i samfunnet

Profesjonelt ansvar medfører forpliktelser

Noen aktuelle etiske utfordringer Lars Gunnar Lingås NPM som trussel mot profesjonell integritet (verdibrytninger – fremme og forsvare verdier) KS’ krav om arbeidstidsregulering som trussel mot profesjonell autonomi (verdibrytninger – fremme og forsvare verdier) Testingsregimene, jf. Sandefjordsaken (barn som middel for andre formål handler om menneskeverd) – nekting og videre strategi Andre saker: segregering, privatisering, barns rett til medvirkning, PALS og atferdsregulering - kontra faglig møte basert på respekt og likeverd Kartlegging og kategorisering som trussel mot personvern Mye av dette er saker på systemnivå og viser LPEPs aktualitet

Profesjonsetikk – strategiplan for landsmøteperioden 2013–2015 Felles mål for tiltakene: Stimulere til økt kunnskap om profesjonsetikk Gjøre plattformen kjent og bidra til at den blir tatt i bruk i praksis Bidra til økt bevissthet om hva det innebærer å ha et profesjonsetikk ansvar

Profesjonsetikk – strategiplan for landsmøteperioden 2013–2015 Fem strategiske satsingsområder med mål og tiltak for 2014 gjennomføres av sentralleddet, fylkeslag og lokallag i samarbeid innenfor følgende områder: Lærerutdanningene Ledere Erfaringsdeling og kunnskapsutvikling Samarbeid Profesjonsetikk og politikkutvikling

Tiltak - sentralt Utvikling av materiell Det utarbeides materiell som omhandler lederes særlige profesjonsetiske utfordringer, og hva det innebærer å ha et profesjonsetisk ansvar. Materiellet skal tilpasses henholdsvis barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring. Når: I løpet av 2014

Tiltak - sentralt Lederrådets ansvar Lederrådet har ansvar for å bidra i utviklingen av etisk utfordringer og materiell rettet mot ledere. Lederrådet skal ta en særskilt ansvar for at Utdanningsforbundet når ut til ledere- både medlemmer og ikke-medlemmer – i barnehager, skoler og videregående opplæring Når: Fortløpende i perioden 2013-2015

Tiltak - sentralt Skoleleder- og styrerutdanning Utdanningsforbundet skal arbeide for at profesjonsetikken blir eget tema i lederutdanningene Når: Fortløpende i perioden 2013-2015

Profesjonsetikk – strategiplan for landsmøteperioden 2013-2015 – prioriterte satsinger i 2014 Utredning av et profesjonsetisk råd gjennomføres våren 2014. Utredningen vil komme som et temanotat. Temanotatet vil danne et kunnskapsgrunnlag og et utgangspunkt for diskusjoner i organisasjonen. Følgeforskning igangsettes våren 2014. Forskergruppe er i gang med følgeforskningen: Etikk i profesjonell praksis (EtiPP) - Studier av strategi, prioriteringer og måloppnåelse knyttet til innføring av lærerprofesjonens etiske plattform