3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra prøving og feiling til
Advertisements

Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Etikk i møte med mennesket
Møteplass for etisk refleksjon
Fra prøving og feiling til
Kvinne på topp September2008.
Ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
Etikk.
Mangfold og fellesskap
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Etikk og brukermedvirkning
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Klinisk etisk komité i kommunetjenesten – sykehjem
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Etikk for finansielle rådgivere
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Oppgave i) Til 4. oktober: i) eller ii) Til 1. november: iii) i)Gjør rede for Connels begrep om ”hegemonisk maskulinitet” og Whiteheads begrep om ”The.
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Samarbeid og medbestemmelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen

Mandat og profesjonelt lederansvar Mandat og verdier er uttrykt i: opplæringslovens formålsparagraf lov om barnehage Lærerprofesjonens etiske plattform Er et felles uttrykk for de verdier og det ansvar den enkelte og profesjonen har.

Lærerprofesjonens etiske plattform – fra november 2012

Hva skal dyrkes, hva skal sås og hva skal lukes vekk i egen kultur?

Praksistrekanten Verdier Kunnskaper Erfaringer P 2 handling etisk rettferdig- gjørelse P 2 teoretiske praktiske begrun- nelser P1 handling Praksisteori

Summeoppgave - eksempler Ta utgangspunkt i en aktuell situasjon/et aktuelt dilemma, relater saken til en av verdiene i plattformen. Analyser – finn handlingsalternativer. Ta utgangspunkt i en av filmene med etiske dilemmaene – relater til plattformverdier, analyser situasjonen og finn handlingsalternativer

Summeoppgave - eksempler Ta utgangspunkt i skolens/barnehagen formålsparagraf – diskuter de verdiene som skal prege praksishverdagen. Diskuter deretter verdiene i lærerprofesjonenes etiske plattform. Hvordan kan dere legge til rette for diskusjoner om etiske og faglige spørsmål i kollegiet?

En etisk analyse-/refleksjonsmodell l: Aadland, E. (2000) En etisk analyse-/refleksjonsmodell l: Aadland, E. (2000). Etik - dilemma og valg. Kbh.: Dansk psykologisk Forlag 1. Forståelse Situasjonen Hvem er involvert? Verdier og normer Åpne verdier og normer Skjulte verdier og holdninger Drøfte innhold i de ulike verdiene Ranger verdier og normer 2. Analyse Bakgrunnskunnskap: samfunnsmandat (læreplan, opplæringsloven, profesjonsetisk plattform, barnekonvensjonen, litteratur, offentlige diskusjoner osv.) Forskjellige etiske teorier 3. Handlingsalternativer – mulige og realistiske. Nye og alternative måter? Rangering av alternativene, de som ivaretar de prioriterte verdiene 4. Handling - Gjennomføring og evaluering Etisk dømmekraft kan øves opp og skal øves opp sammen med kolleger. Når etiske dilemmaer dukker opp i hverdagen, er det rette svaret ikke gitt, handlingsalternativene kan være mange og flere enn de den enkelte ser. Å jobbe systematisk med etiske problemstillinger kan gjøres ved å benytte forskjellige metoder. Denne gir en grei oversikt over en mulig måte å analysere situasjonen på.