Prosjekt skoleskulk Pilotprosjekt i Hedmark skoleåret 2007-2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Foreldrenes betydning
Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Klasseregler.
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Presentasjon av LP-modellen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
: Øystein Gravrok NNK – Rus
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Anne-Karin Sunnevåg Lillehammer Rådgiverkonferansen 2008
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Lars-Marius Ulfrstad Avdelingsdirektør Husbanken Bærum
Presentasjon for formannskapet 20. mars 2013
Joachim Bjerkvik
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
FamilY Åshild Skulstad-Hansen Helsesøster/prosjektkoordinator
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Generelle tiltak og forebygging
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
Prosjekt tidlig innsats
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
Skolen som kvalifiseringsarena
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Barnevernets målsetting og oppgaver
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Mer praksis – bedre lærere?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Psykisk helse.
God praksis i trondheim kommune
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt skoleskulk Pilotprosjekt i Hedmark skoleåret

Side 2Konferanse Hafjell 18.mars 2010 / 11. november 2009 Prosjekt skoleskulk Pilotprosjekt gjennomført skoleåret i 3 utvalgte kommuner i Hedmark.

Side 3Konferanse Hafjell 18.mars 2010 / 11. november 2009 Prosjekt skoleskulk Et forebyggende barnevernprosjekt Etablere et nært samarbeid mellom følgende: -Hjem -Kommunalt barnevern -PP-tjenesten -Skole

Side 4Konferanse Hafjell 18.mars 2010 / 11. november 2009 Problemstillinger 1.I hvilken grad kan samarbeid mellom hjem og skole ut fra en konkret samarbeidsmodell, redusere skoleskulk? 2.I hvilken grad har arbeidet for å redusere skoleskulk positiv effekt på elevenes øvrige skolesituasjon? 3.I hvilken grad har arbeidet for å redusere skoleskulk positiv effekt på elevenes hjemmesituasjon?

Side 5Konferanse Hafjell 18.mars 2010 / 11. november Skoleskulk og antisosial utvikling Skole Hjem Antisosiale kamerater Kriminalitet Tidligere lovbrudd - -

Side 6Konferanse Hafjell 18.mars 2010 / 11. november 2009 Barneverntjenesten er en nødvendig aktør i skolen Barneverntjenesten har et vidt mandat –Tjenesten skal sikre trygge og gode oppvekstvilkår og prososial utvikling for barn og unge Skolen og hjemmet er de viktigste formelle sosialiseringsarenaene Forebygging av skoleskulk må omfatte både hjem og skole –Forebyggende arbeid på kun en sosialiseringsarena reduserer sannsynligheten for suksess

Side 7Konferanse Hafjell 18.mars 2010 / 11. november 2009 Barneverntjenesten som endringsagent Barneverntjenesten er i en spesielt god posisjon for intervenering i hjem og skole –Ansvar for å finne tiltak som kan forebygge omsorgssvikt og atferdsproblemer –Spesielt ansvar for å avdekke problemer så tidlig som mulig slik at varige problemer kan unngås, og sette inn tiltak i forhold til dette Barneverntjenesten har en kompetanse som er viktig i arbeidet med å redusere skoleskulk –Spesielt god posisjon til å redusere opprettholdende faktorer (risikofaktorer) i hjemmet

Side 8Konferanse Hafjell 18.mars 2010 / 11. november 2009 Samarbeidsmodell Løsningsfokus 1. Status2. Målsetting 3. Analyse 7. Evaluering 6. Handling 4. Plan5. Samarbeidsavtale HelhetsperspektivetHelhetsperspektivet EmpowermentEmpowerment Fokus på realiteter her og nå

Side 9Konferanse Hafjell 18.mars 2010 / 11. november 2009 Utvalg og skulkefrekvenser ElevKjønnTrinnT1Bor hos AGutt930%Mor BJente %Mor CJente945-50%Mor DGutt1095%Mor EGutt930%Mor FGutt950-55% Mor og far GJente %Mor HGutt %Mor Gj.snitt49%

Side 10Konferanse Hafjell 18.mars 2010 / 11. november 2009 Endringer i skulkefrekvens ElevKjønnTrinnT1T2 AGutt930%10% BJente %0% CJente945-50%5% DGutt1095%27% EGutt930%13% FGutt950-55%0% GJente %30% HGutt %Frafall Gj.snitt49%12%

Side 11Konferanse Hafjell 18.mars 2010 / 11. november 2009 Oppsummering av suksessfaktorer Det er en markant positiv utvikling for elevene i intervensjonsgruppen innen følgende områder: –Relasjon lærer – elev –Struktur i undervisningen –Opplevelse av ros og oppmuntring –Selvhevdelse Det er positive, men moderate endringer innen følgende områder: –Trivsel i skolen –Relasjon mellom elever –Variasjon i undervisning

Side 12Konferanse Hafjell 18.mars 2010 / 11. november 2009 Oppsummering av suksessfaktorer Målrettet arbeid mellom hjem og skole ut fra en konkret samarbeidsmodell kan redusere skulkefrekvensen for elever på 9. og 10. trinn betydelig Reduksjon av skoleskulk er betydelig større enn i kontrollgruppa. Det foreligger betydelig positiv endring i skolen på flere områder –Bedre relasjon mellom lærer og elev –Undervisningen oppleves mer variert –Undervisningen oppleves mer strukturert –Det er mer oppmuntring og åpenhet i undervisningen –Klart større grad av selvhevdelse –Bedre trivsel på skolen Foreldrene opplever klar bedring hjemme –Ungdommen viser bedre humør og atferd hjemme –Familien har det bedre sammen –Foreldrene mener ungdommen har fått det bedre på skolen –Foreldrene har fått et klart bedre forhold til skolen

Side 13Konferanse Hafjell 18.mars 2010 / 11. november 2009 Hvorfor virker suksessfaktorene? Negative samspillsmønstre brytes Smutthull tettes Mestringsopplevelsene øker Nye rammebetingelser fører til nye valg