Rådgiver Torbjørn Henrik Torblå, KS Agder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Levanger kommune Revidering av skolebruksplan - Orientering DK – Øystein Lunnan Revidering av skolebruksplan Orientering DK
Advertisements

Vurdering for læring.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Hvordan lykkes med skoleutvikling
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Lokalt utviklingsprosjekt Hovedprinsipp  Lokal tilpasning og utvikling av arbeidstidsordninger og andre rammebetingelser skal bygge på lokale målsettinger.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Lokal arbeidstidsavtale
Formålet med denne økta
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Samarbeid mellom skole og hjem
DKFU Kunnskapsbyen Drammen - et godt sted å bo, med Norges beste skole 2006: Norges billigste skole 2011: Norges beste skole 2011: Norges billigste skole.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lokal arbeidstidsavtale
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Horten vidergående skole
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Kvalitetskartet for barnehager og skoler i Sørum Hva kjennetegner kvalitet i barnehagene og skolene i Sørum?
Godt læringsmiljø  - Punktlighet  - Har med nødvendig utstyr og læremidler  - Følger opp arbeid som skal gjøres Lavt fravær  - Følger rutiner for melding.
Slåtthaug ungdomsskole
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2010.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Velkommen til FAU - møte
Den gode skoleeier I Nes.
Velkommen til foreldremøte!
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
De viktigste resultatene
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Velkommen til Apalløkka
Overgang for elever med spesielle behov
Velkommen til Heggedal skole
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Rådgiver Torbjørn Henrik Torblå, KS Agder S.O.S. SØGNE Rådgiver Torbjørn Henrik Torblå, KS Agder

S.O.S. (Sammen om skolen) Søgne kommune Alta 31. august 2009 Hentet fra prosjekt i Gjesdal kommune Boka ”Sammen om en bedre skole – Kvalitetsforbedring gjennom dialog.” Finnes på Kommuneforlaget utgitt i 2004 (ISBN 82-446-1108-1) Kr. 149,- 10.000 innbyggere 3 barneskoler, 2 ungdomsskoler Har vært en kommune med stolte skoletradisjoner Store investeringer de siste årene Ungdomsskole Sykehjem Gode på pleie og omsorg og multihandikappede barn Omorganisering i 2000 => 2 nivå Økonomien stupte fra 2003 – nesten Robekk Store nedskjæringer der skole tok brorparten av kuttene Pleie og omsorg fra ¼ til 1/3 av budsjettet Svake resultater på Nasjonale Prøver

Dialogbasert kvalitetsutvikling i skolen S.O.S. Sammen Om Skolen

DRØMMEN ! Innen 4 år skal Søgne utmerke seg med: Samarbeid og dialog mellom foresatte/elever, politikere og ansatte i skolen Skolen har høy kvalitet og læringsresultatene er gode Økonomien er på vei opp

Bakgrunn (1) Behov for felles visjon Byråkratilinjen Demokratilinjen Nærmiljølinjen Behov, ønsker, prioriteringer Fag-kunnskap Økonomiske prioriteringer Kvalitet Innhold Brukerne Medarbeiderne Politikerne Behov for felles visjon Elever, foreldre og politikeres ønske om innflytelse Den bruker- og serviceorienterte kommunen Skolen som lukket system

de verdiene/resultatene skolen Kvalitetsutvalgets kvalitetsbegrep Strukturkvalitet = bygg, rom, pedagogtetthet, kompetanse, læreplaner, organisering, økonomi Prosesskvalitet = skolens praksis, det arbeidet som gjøres Resultatkvalitet = de verdiene/resultatene skolen skaper

Bakgrunn (2) Brukere (Foresatte, elever) Profesjon (Ansatte) Oppdrags- giver (Politikere, rådmann) Kvalitet / Innhold

Utviklingsområde: Hva fremmer læring i Søgneskolene ? Dialog om utviklingsområdet mellom aktørene: Elever - Ansatte Foresatte - Politikere

PROSJEKTBESKRIVELSE: Målet er kvalitetsutvikling i skolene Dialogen er redskap Deltakere skal være: politikere, ansatte, foreldre og elever

PROSJEKTBESKRIVELSE, forts.: Prosjektperiode: fram til juni 2007 Prosjektgruppa i Søgne kommune: Leder Tjenesteutvalget, to politikere fra Tjenesteutvalget, to elever fra ungdomstrinnet, leder kommunalt FAU, HTV- utdanningsforbundet, to rektorer og skolefaglig rådgiver

Gjennomføringen Fase 1: Informasjon til alle aktører (vår 2006) Fase 2: Aktørdialog etter bestemt mal (høst 2006) Ansatte: Alle ansatte ved skolene Elevene: Alle elever fra 5.-10.kl Foresatte: 15 % ved hver skole, etter loddtrekning Politikere: Tjenesteutvalget Alle aktører ender opp med: prioritert liste for standarder som gir kvalitet innen læring deltakerrepresentanter til skoleforum og kommuneforum

Gjennomføringen 2 Fase 3: Skoleforum (januar 2007) Aktør- representanter ved den enkelte skole i dialog Resultat: Skolens 10 høyest prioriterte kvalitetsstandarder med tanke på hva som fremmer læring Fase 4: Kommuneforum (februar 2007) Representanter fra alle skolene møtes sammen med politikerne til dialog Resultat: 10 overordnede kvalitetsstandarder for hva som skal fremme læring i Søgne kommune

Gjennomføringen 3 Fase 5: Strategiplaner (vår 2007) Tjenestesjef utarbeider kommunal strategiplan ut fra kommunens felles satte standarder for læringskvalitet Skolene utarbeider sine strategiplaner ut fra tjenesteområdets overordnede strategiplan Fase 6: Utviklingsarbeid i henhold til strategiplaner (07/10) Foregår på den enkelte skole med oppfølging fra overordnet nivå gjennom opplegg for evaluering og korrigering Evaluering på bakgrunn av fakta Videreutvikle dialogprosesser Planlegge Demings kvalitetssirkel Korrigere Utføre Sjekke ut, måle,vurdere

FRAMDRIFTSPLAN S.O.S. (1) Kvalitetskriterier Fase 1: Informasjon Fase 2: Dialog om spørsmålet: Hva fremmer læring i Søgneskolene? Alle aktører utarbeider prioritert liste over 10 viktigste momenter Elever Politikere Foreldre Ansatte Fase 3: Skolenivå Aktørene lager prioritert 10-punktsliste liste for skolen Skolemøte 6 representanter for foreldre, elever og ansatte Langenes Nygård Fase 4: Kommunenivå 2 representanter fra aktørene fra hver skole møter politikerne og lager 10-punktsliste for kommunen Tangvall Lunde Tinntjønn Kommunemøte 10 representanter for foreldre, 10 for elever og 10 for ansatte samt politikere fra tjenesteutvalget Tjenesteutvalget Kvalitetskriterier

Politisk vedtatt strategiplan FRAMDRIFTSPLAN S.O.S. (2) Fase 5: Kommunal strategiplan og tiltaksplaner på skolene Fase 6: Gjennomføring, evaluering, revidering Politisk vedtatt strategiplan kommunenivå På bakgrunn av kvalitetskriterier framkommet i fase 4 Revidering Høring-dialog aktører skolenivå Tilbakemelding til kommunenivå Revidering Tiltaksplan skole Evaluering aktører skolenivå Gjennomføring

HVA HÅPER VI Å OPPNÅ MED S.O.S. Skape samarbeid og dialog mellom aktørene i skolen alle får eierforhold fokus på kvalitet Lage verktøy for styrings- og brukerdialog I forhold til dialogkvalitet skal vi ha: involverte interessenter høy grad av dialogkvalitet bedre faktagrunnlag gjennom utvikling av kvalitetsstandarder Utvikle standarder for god kvalitet gjennom dialog med aktørene Overordnede kommunale målsettinger for skolene Lage kjennetegn på en god skole Kunne måle om skolene oppfyller kommunale og statlige målsettinger Stadige evalueringer og gjennomføring av forbedringstiltak

Dialogbasert kvalitetsutvikling i skolen S.O.S METODE

KOMMUNEFORUMS PUNKTER TIL HVA SOM FREMMER LÆRING I SØGNE SKOLEN 6. Godt læringsmiljø/gode læremidler 7. Engasjerte skolepolitikere 8. Gode bygninger og utearealer - Godt utstyr og inventar - Stimulerer til lek/fysisk aktivitet og læring 9. Godt samarbeid mellom skole og hjem/felles mål for grensesetting - Avklare forventninger og krav - Gjensidig respekt og tillit - Disiplin og orden 10. Økt fysisk aktivitet og fokus på godt kosthold Økt voksentetthet Ute og inne Lærertetthet Engasjerte/motiverte ansatte/lærere Faglig oppdatert Trygghet og trivsel ute og inne Nulltoleranse for mobbing Gjensidig respekt og tillit Økt elevinnflytelse Gode muligheter for tilpasset opplæring Mer spennende og variert undervisning Godt organiserte skoler

Mal for strategiplan for skolene Kommunens satsingsområder/ mål Kommunens tiltak Skolens satsingsområder/delmål Skolens tiltak 1. Økt voksentetthet - Ute og inne - Lærertetthet Fra skoleåret 2007/2008: Søgne kommune reviderer rammetimetallsmodellen fra 1/8-07, der det legges inn ressurser til byrdefull undervisning i samsvar med tariff 2006 (2-timersramma). Det legges også inn ressurser til kontaktlærere pr. skole pr. 15 elever og tilhørende funksjonstillegg. Det legges også opp til å øke ressursene noe på barnetrinnet til spesialundervisning. Det vil være et mål å se nærmere på nivået for tildeling av spesialundervsingsressurser til privatskoler og til gjesteelever i andre kommuner med tanke på en mer rettferdig fordeling mellom det nivå som er ved kommunale og private skoler m.h.t. tildeling av ressurser. Fra skoleåret 2008/2009: Det vil være et videre mål å tilpasse tildelingene av rammetimer til skolene i samsvar med rammetimetallsmodellen, slik at rammetimer gradvis de nærmeste årene kan tildeles i samsvar med modellen, uten fratrekk. Dette vil kreve omfordeling av ressurser tilsvarende ca. kr 6 mill. pr. år. For å få dette til vil det være nødvendig å se nærmere på nivået for tildeling av spesialundervisningsressurser til privatskoler og gjesteelever. Likeledes vil det også være nødvendig å foreta en nærmere analyse av ressursbruken i Nygårdsgruppa og hvordan vi evt. også kan samarbeide med omkringliggende kommuner om ressurser til multifunksjonshemmede

Hva kom ut av prosjektet? Økte forventninger til skolesatsing i kommunen Frustrasjoner over at lite skjedde Økt foreldreaktivitet/engasjement Økt fokus på skole i politikken Økt press på administrasjonen for å legge fram skolesaker Flere skolesaker oppe i alle politiske møter Økt bemanning på kommunenivå => Økte bevilgninger Alta 31. august 2009