Værnesregionen(VR) Stjørdal, Malvik, Selbu, Frosta, Meråker, Tydal

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Status meldingsutbredelse i region Midt
Advertisements

1 Prosjekt ”Sammen for rehabilitering på Helgeland, Del 2” Helgeland Rehabilitering, et billigere alternativ.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
Stor – Frostating 6. Juni 2003 Frostatings rolle i regionalutviklingen – ”Frostating – et samarbeid uten mål”?
Levanger formannskap – Ola Stene, rådmann – Levanger kommune Det Digitale Trøndelag (DDT) er et prosjektsamarbeid på digitale tjenester. Deltakere:
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Levanger kommune Driftskomiteen Medarbeiderundersøkelsa 2009 – Øystein Lunnan DK Orientering DK Medarbeiderundersøkelsa 2009.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
1 Innherred Samkommune Status og veien videre Informasjonsmøte for ansatte Levanger og Verdal 28. januar 2004.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Nettverk for karriereveiledning Rektormøte, Jægtvolden og nettverksmøte Lisbeth Pedersen.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Krisestøtte-prosjektet (tidl kriseweb) i regi av Det Digitale Trøndelag Statusrapport desember 2009 Inger Marie Bakken prosjektleder 4. juni 2009.
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Rådmann Snorre Glørstad, Trondheim kommune
Tanker rundt samarbeidet i Trøndelag Nye muligheter i ny plan- og bygningslov v/Alf Daniel Moen.
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
1 Grensesprengende omsorg Konferanse i Østersund 27.september 2005
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
Situasjonen i barnevernet i Nord-Trøndelag
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Samhandling – status - utfordringer Hvordan skal vi innrette samhandlingen for at befolkningen skal oppleve en god og sammenhengende helsetjeneste ? (strategi.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Organisering av arbeidet med Samhandlingsreformen Daniel Haga Direktør for samhandling HMN Hvilke forventninger og planer har helseforetakene?
Trondheim MIDTRE NAMDAL REGIONRÅD FLATANGER, FOSNES, NAMDALSEID, NAMSOS, OVERHALLA Trondheim KOM SAMMEN Konferanse om interkommunalt.
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
Koordinatorforum 5 juni 2012 NYTT fra : Helsetilsynet i fylket OPPHØRER EN klageinstans : Fylkesmannen –For kommunale helse- og oms.tjenester.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
KICK-OFF Samhandling et felles ansvar i Namdalen og Nord-Trøndelag Hege Sørlie Rådmann Namsos kommune Administrasjonssjef MNS Leder i samarbeidsutvalget.
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen Innherred Samkommune Levanger, Frosta, Verdal Ytre Namdal Bindal, Leka, Nærøy, Vikna Indre Namdal.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Samarbeid i Værnesregionen Inge Falstad9.mars 2012.
Nye kommuner – nye roller for bibliotekene Status mai 2016.
Kort status Stiklestad Tjenesteutvikling og digitale verktøy Aktører (kommuner eller samarbeid) TeknologitjenesterInnbyggertjenesterInnbyggere,
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Veien til intensjonsavtale Åsnes, 20. april, 2016 Geir Almlid Seniorrådgiver,
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Veileder i interkommunalt IKT-samarbeid
Framtidens kommuner og regioner
Prosjektleder Ann Evy Duun
Bærekraftig samfunnsutvikling
Velkommen til strategimøte
Hvordan utvikle og implementere anskaffelsesstrategier som også inneholder innovasjon. Rita Endresen, Værnesregionen Innkjøp.
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen
Veileder i interkommunalt IKT-samarbeid
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
20. august 2003 var en historisk dag !
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Seminar med partiene 14. november 2018
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Utskrift av presentasjonen:

Værnesregionen(VR) Stjørdal, Malvik, Selbu, Frosta, Meråker, Tydal Samarbeidsutfordringer Mellom kommmuner og mellom kommune-fylke-stat. Karsten Reitan, rådmann Selbu kommune, KS-vårkonferanse 11. juni 09

Gjennomføring Værnesregionen (VR) Værnesregionrådet og AU Intensjonsavtalen Kort status i samarbeidet Hvorfor har vi lyktes, - så langt? Samarbeidsutfordringer mellom kommunene Samarbeidsutfordringer i forhold til Trondheimsregionen og STFK

Værnesregionrådet Sekretæriat Ordførerne Opposisjonslederne Arbeidsutvalget Observatører fra Fylkesmennene Rådmenn To tillitsvalgte Sekretæriat En 100% stilling: Asbjørn Brenne

Utdrag av intensjonsavtalen. Inngått i 2003 Sikre en mer effektiv drift med kvalitativt bedre resultat til en lavere kostnad. Sikre en god nok kompetanse innen de enkelte tjeneste- og forvaltningsområdene. Bidra til å skape en vinn/vinn-situasjon for alle kommuner som deltar i samarbeidet. Bidra til en kultur som utnytter hverandres fortrinn og styrke – dyrke- ”godfotteorien.” Samarbeide på enkelte områder kan omfatte samtlige kommuner eller også være et samarbeid mellom to eller flere kommuner. Intensjonsavtalen skal ikke være til hinder for samarbeid med andre kommuner eller samarbeidspartnere.

Status i VR-samarbeidet Tjenestesamarbeid IKT plattform (6 kommuner) Felles saks/arkiv-system (6 kommuner) Tjenestesenter Lønn/regnskap (4 kommuner) Tjenestesenter skatt (4 kommuner) Barnevern (4 kommuner) Legevaktordning ? (4 kommuner) Pilot helsereform. Prosjekt er under utvikling Flere andre prosjekter Strategiprosess - formannskapene

Hvorfor har vi lyktes - så langt? Intensjonsavtalen. Etablering av Regionråd. Initiativ, stayerevne, fleksibilitet og godt samarbeidsklima i AU. Største kommune (Stjørdal) som motor med nødvendig raushet. God prosjektstyring, - men noen unntak. Informasjon, kommunikasjon og forankring, – burde ha hatt enda mer fokus! Strategiprosessen viktig for å videreutvikle samarbeidet. Forutsigbarhet.

Strategiprosess i VR Felles strategiområder: Interessepolitikk Regional utvikling Helse og omsorg Felles administrative funksjoner Ambisjonsnivå og grad av forpliktelser avklares.

3. Strategiske alternativer: 3. Strategiske alternativer: – retning og rolle – forklaring til alternativene Spesialiserings-alternativet: ”Sjølberging” er viktig også her, men ønskelig med stabil allianse på områder hvor kommunen selv ikke kan tilby tjenester. Samarbeid om ”nisjer” for eks spesialist-kompetanse og tjenester med lite volum. Regional partner-alternativet: Søker stabil allianse som samarbeider fast om tjenester og oppgaver i kommunens interesse. Hensynet til langsiktighet og utvikling er viktig. Spesielt på områder der det er snakk om felles interesser (politisk) er denne strategien av stor betydning. Forpliktende regional allianse Sjølbergingsalternativet: Sjølbergingsfokus – dvs at kommunen selv så langt mulig produserer/utfører tjenestene. Samarbeid egnet på områder der det ikke er aktuelt å produsere selv, eller der det krever for mye å bygge opp egen funksjon. Uavhengighet sentralt. Unngår fast forpliktelse til en bestemt alliansepartner. Tjenestesenter-alternativet: Hensynet til økonomi viktig. Fokus på å finne den mest fordelaktige løsningen på de enkelte tjenester driver dette alternative. Kan gi mange samarbeidspartnere og fragmentering sett fra et VR-perspektiv. Praktisk / pragmatisk samarbeid Søke felles løsninger / samarbeid Gjøre mest mulig selv Kilder: bearbeiding av: Hjemmearbeid I. Strategisamlinger (I-III)

Strategiområder Regional utvikling, Interessepolitikk og Helse/Omsorg Graden av forpliktelse til og nivået på ambisjonene for Værnessamarbeidet er ulik mellom kommunene. Tidlig i prosessen var bildet mulig å beskrive slik: Selbu Praktisk / pragmatisk samarbeid Forpliktende regional allianse Gjøre mest mulig selv Stj. Tydal Malvik Frosta Søke felles løsninger / samarbeid Meråker Spesialiserings- alternativet ”Regional partner”- Tjenestesenter- ”Sjølbergings”-

Strategiområder Regional utvikling, Interessepolitikk og Helse/Omsorg Graden av forpliktelse og ambisjonsnivå for Værnessamarbeidet. Etter siste stategisamling er bildet slik: Selbu Praktisk / pragmatisk samarbeid Forpliktende regional allianse Gjøre mest mulig selv Meråker Frosta Tydal Stj. Malvik Søke felles løsninger / samarbeid Spesialiserings- alternativet ”Regional partner”- Tjenestesenter- ”Sjølbergings”-

Samhandling mellom kommunene Administrativt samarbeid Sikre kvalitet og kompetanse, redusere sårbarhet, oppnå driftseffektivitet, skape attraktive arbeidsplasser/rekruttering Helse og omsorgstjenester. Helsepilot Utrede fast helse- og omsorgssamarbeid i Værnesregionen Forebygging Spesialisthelsetjenesten Omsorgstjenester Felles rekruttering og opplæringstilbud Regional utvikling og interessepolitikk Bedre kommunikasjonen i regionen Utvikle regionens ressurser gjennom en felles næringspolitikk for økt verdiskapning Styrke regionens posisjon gjennom samordning av interessene i ”Trondheimsregion”-samarbeidet Samordning av interesser og kompetanse ifbm større forvaltningssaker på områdene natur- og miljøforvaltning

Samarbeidsutfordringer mellom kommunene Forplikte seg – ikke bare ”shoppe”. Stjørdal kommune må fortsette å være motor. Kommunepolitikernes interesse, bevisstgjøring og forankring. Informasjon og kommunikasjon. AU må ha ”drive”, stayerevne og vise smidighet i prosessene. Ressurser til sekretariat og prosjektledelse Fylkesgrensa? Hva skjer rundt oss?

Utfordringer for samarbeidet i VR Utviklingen i Trondheimsregionen? Hvordan møter Trondheimsregionen den økte interessen fra kommunene om å komme inn i regionsamarbeidet? A og B-lag av kommuner? Kan Regionrådene (VR, Fosen) og IKS-styrer i Trøndelagsfylkene representere kommunene i Trh reg og vil de kunne ivareta kommunenes interesser? Hva skjer med de kommunene som blir stående utenfor Trh reg dersom Nord-Trøndelags kommunene Levanger, Verdal og Steinkjer også blir med? STFK ? Hvilke rolle har den tenkt å ta framover? Samhandling med FM?