Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Advertisements

Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Orientering Budsjett Rådmann Ola Stene – Forslag til årsbudsjett 2003.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Budsjett 2004 Rådmannens forslag til Formannskapet
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
Arbeidsdokument Økonomiplan 2011 – 2015 Årsbudsjett 2011
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsråden Kommuneproposisjonen Pressekonferanse 15.mai 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Levanger kommune Rådmann Ola Stene Formannskapsmøte Inntektssystemet – kort repetisjon og oppdatering.
Levanger kommune Rådmannen Status budsjettarbeidet 2008 mm. formannskapet – Rådmann Ola Stene 1 Budsjettarbeidet sentrale økonomibestemmelser.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
1 Inntektssystemet Kommunal- og regionaldepartementet - Inntektssystemet Nytt inntektssystem Jevnere fordeling av kommunenes inntekter Større.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Nytt inntektssystem for kommune-Norge
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
KS Strategikonferansen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Seniorrådgiver Trond Hjelmervik Hansen, KS
Budsjettprosessen i Bergen kommune
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Norsk mal: Startside alt. 2 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Inntektssystemet for kommunene og økonomiske virkemidler i kommunereformen.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Ved seniorrådgiver Børre Stolp, KS
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Befolkningsutvikling Endring / /2010 Folkemeng den i alt år
Kommunal medfinansiering: Er det en god ide? Terje P. Hagen Institutt for helseledelse og helseøkonomi Universitetet i Oslo.
Nytt inntektssystem Rune Bye Spydeberg, 6. januar.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal:Tekst med kulepunkter Tips bunntekst: For å få sidenummer, dato og tittel på presentasjon: Klikk på.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Martin Skramstad.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Demografikostnader Luster kommune ( )
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Undervisning og barnehage
Fordeling av kommunens inntekter
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Statusmøte økonomi Fellesnemda Nye Narvik
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen

Kommunenes inntekter Om lag 85 % av kommunesektorens inntekter fastsettes direkte og indirekte av Stortinget gjennom statsbudsjettbehandlingen. Kommunesektorens frie inntekter –Utgjør om lag 2/3 av de samlede inntektene –Består av Skatteinntekter 2/3 Rammetilskudd 1/3 (fylkene høyere p.g.a. overtak av veier) –Skatteinntektene skal utgjøre om lag 45 % av de samlede inntektene.

Inntektssammensetning i 2010

Ansvar, målsetting og verktøy Kommunene har ansvaret for grunnleggende velferdstjenester til landets innbyggere bl.a. innen oppvekst, utdanning, pleie og omsorg Innbyggerne forventer et offentlig tjenestetilbud av samme omfang og kvalitet over hele landet når behovene melder seg Skiftende regjeringer har derfor hatt en uttalt målsetting om at innbyggerne i landet skal bli tilbudt likeverdige tjenester uavhengig av hvor man bor Inntektssystemet er regjeringens verktøy for tildeling og omfordeling av midler mellom kommunene gjennom –Beregning av utgiftsbehov / utgiftsutjevningen –Utjevning av skatteinntektene / inntektsutjevningen

Finansiering av utgiftsbehovet

Inntekt / tjenesteproduksjon

Ulikheter – en villet politikk Ulikhetene i kommunenes muligheter til å gi et likeverdig velferdstilbud er en villet politikk gjennom –Kun delvis utjevning av skatteinntektene –Distriktspolitiske tilskudd i inntektssystemet –Fordeling av skjønnsmidlene

Vårens arbeid med inntektssystemet Øremerket tilskudd til barnehager skal innlemmes i 2011 Det skal lages en kostnadsnøkkel for barnehager Øremerkede midler til barnehager 26,8 mrd. kr i 2010 Rammetilskudd 55,3 mrd. kr i 2010 Øvrige kostnadsnøkler skal gjennomgås

Krav til kostnadsnøklene Inntektssystemet gir den enkelte kommune full kompensasjon for ufrivillige kostnader –Kommunene skal ha lik egenfinansiering av beregnet utgiftsbehov regnet pr. innbygger fra andre inntekter enn innbyggertilskuddet Kostnadsnøklene skal gi det beste bildet av etterspørselen etter og kostnaden for kommunale velferdstjenester i den enkelte kommune Kostnadsnøklene må baseres på faglige analyser Nye data og analysemetoder vil forbedre kvaliteten på kostnadsnøklene

Arbeidet med kostnadsnøklene Kommunal- og regionaldepartementet skal med utgangspunkt i Borge-utvalgets gjennomgang og oppdaterte data utarbeide nye kostnadsnøkler Regjeringen bør legge opp til en åpen prosess med muligheter for debatt og innspill fra fagmiljøer under arbeidet for å lage gode kostnadsnøkler En lukket prosess kan føre til debatt etter at arbeidet er fullført og løsningen er låst Det er viktig at kommunene har tillit til arbeidet Den økonomiske effekten av ulike kriterievalg må synliggjøres på kommunenivå –Valg og utelukkelse av kriterier kan være i grenseland mellom fag og politikk

Arbeidet med kostnadsnøklene Skal arbeidet med kostnadsnøklene baseres på Statistiske analyser –Statistiske analyser gjenspeiler hvorledes kommunene har tilpasset seg de økonomiske rammebetingelsene Normative modeller –Normative modeller kan gi uttrykk for regjeringens krav til tjenesten En systematisk skjevfordeling av inntektene kan gi et uriktig bilde av utgiftsbehov og ufrivillige kostnader ettersom kommunene anvender alle tilgjengelige midler for å gi innbyggerne gode tjenester

Saker med særskilt fordeling er en utfordring

Betalingsordning – bør gjennomgås Kommunene betaler for bruk av statlige og frittstående skoler gjennom trekk i rammetilskuddet på 907 mill. kr Betalingen blir gjennomført i to operasjoner –Innbyggertilskuddet reduseres –Hver kommune belastes for sin ”forventede” andel basert på sin andel av beregnet samlet utgiftsbehov –Trekket basert på ”forventet” andel blir tilbakeført –Kommunene blir deretter trukket for sin faktiske bruk Innføring av direkte betaling til skoleeier eller egen tabell E-k for direkte betaling etter faktisk bruk vil forenkle inntektssystemet samtidig som frie inntekter får større sammenliknbarhet mellom kommuner

Skjønnsmiddelrammen i 2010

Likeverdige rammebetingelser Ønsker regjeringen et likeverdig tjenestetilbud kan man bl.a. Målrette og tilpasse skjønnsmiddelrammen til å –kompensere for uforutsette hendelser –kompensere kommuner som har spesielle oppgaver som ikke fanges opp av kostnadsnøklene –finansiere forsøksordninger Skjønnsmiddelrammens basisbeløp reduseres bl.a. for distriktspolitiske midler, kompensasjon for tidligere omlegginger og konsekvenser ved forrige systems oppdatering av folketall gjennom tilsvarende overføring til innbygger-tilskuddet

Likeverdige rammebetingelser En målsetting om et likeverdig tjenestetilbud kan sikres ved Innføring av et minsteinntektstilskudd der –Kommunene sikres en viss minste restinntekt fra de frie inntektene etter at utgiftsbehovet innenfor inntektssystemets tjenesteområde er dekket –Minsteinntektstilskuddet skal bidra til å finansiere utgifter til tjenester utenfor inntektssystemets tjenesteområde, egenandel på investeringer, renter og avdrag på lån m.v. –Dersom man ikke har politisk mot til å omfordele må rammen for minsteinntektstilskuddet komme som nye friske midler i 2011 Øke andelen av utgiftsbehovet som finansieres av innbyggertilskuddet

Vi ber om at arbeidet med kostnadsnøklene legges opp som en åpen prosess med muligheter for faglige innspill den økonomiske effekten av ulike kriterievalg synliggjøres på kommunenivå det gjennomføres en grundig vurdering av metoder for utarbeidelse av kostnadsnøklene betalingsordningen for statlige og frittstående skoler vurderes størrelsen på skjønnsmiddelrammen og fordelingen av skjønnsmidlene vurderes innbyggertilskuddet og innføring av et minsteinntektstilskudd vurderes for å sikre et likeverdig kommunalt velferdstilbud

Samhandlingsreformen Nye penger til kommunene Dersom man fastholder at skatteinntektene skal utgjøre om lag 45 % av kommunenes samlede inntekter, vil den økonomiske effekten av innfasing av midler til samhandlingsreformen gi skjevfordeling på kommunene KS Vestfold ber om at inntektsrammen for samhandlingsreformen tildeles slik at innbyggerne kan oppleve å få tilbud om likeverdige tjenester.