Personer og situasjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personer og situasjoner
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Den vesle gutten og julenissetoget
I.
Skjønnlitterær fortelling
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Hvordan intervjue en forsker?
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Sett inn riktig tid/form av verbet
Å skrive en god innledning
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Aggression Replacement Training
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Med sekken full av penger!
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Skattejakt-samling på torsdag
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Tirsdag 18. november Situasjoner og personer Om ytre press, indre press og automatisering av vaner. Utvikling av avhengighet.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Post 4, sykehuset Levanger
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
Jesus, døperen Johannes og jul
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Rusmiddelmagi 1 Rusmidler tillegges ofte magiske egenskaper. Det er f.eks. vanlig å si at rusmidler gir en behagelig følelse, gir godt humør, øker.
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Problemet og løsningen:
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Bokollektivet Målgruppe:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Kroppen som Gud har villet
“Disippel-høring”.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Sinne Film:
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Personer og situasjoner Om valgmuligheter og vanestyring Bygging av Mestringstillit (BaM) fantasi og virkelighet på Lillehammer 23. mai 2008 Hallgeir.Brumoen@hil.no

Suget i vanene er sterkere enn beslutningen i valget( Suget i vanene er sterkere enn beslutningen i valget(!?) (utropstegnet først) 1.5 milliarder mennesker er (sykelig) overvektige (Philip James, 2008) 1.8 millioner mennesker dør av alkohol hvert år (Fekjær, 2004) 223000 dør av narkotika (Fekjær, 2004) 25 % av menn og 15 % av kvinner mellom 16-29 år er (i risikosonen for å bli) avhengige av internett (Bakken 2008) ”Barnepornoindustrien har eksplodert gjennom internett” (Andreas Harne (2007) lastet ned 65.000 bilder fra internett) Det er noen mekanismer i sving her. Kan disse forstås? Dette kan ikke behandles som valgte viljeshandlinger! Men valget er sentralt i det vi har. Det er noe som skjer på tvers av folks vilje her

Beslutningen i valget er sterkere enn suget i vanene ( Beslutningen i valget er sterkere enn suget i vanene (?!) (spørsmålstegnet først) I hvilken grad klarer vi å stoppe tida og hendelsene nok til å finne rom for valget? ta framtida og plassere den inn i kraftfeltet i nået? hente inn betydningsfulle grunner for å handle annerledes, enn ………? Valget er et instrument som folk bruker. Kan vi skjønne mer av hvordan folk velger. Hvor kraftig er valget som instrument

Alt som virker kraftig kan skape avhengighet Hva er en virkning? At noe godt tilføres kroppen: åhhh, ahh, mmm, ååååå At noe vondt fjernes fra kroppen: Puh, hooh, Hva skal til for at en virkning skal oppstå? At vi gjør det som skal til for å få den Hva skal til for at man blir avhengig av atferden som skaffer virkningen? At personen har lært koblingen mellom atferd og umiddelbar virkning Men her er vi lærenemme!

Lyst: Kraftfelt Hvor kommer lyst fra? Hva gjør den? Hva skjer? fra gamle og gode erfaringer, - med hva? Hva gjør den? den varsler at vi er nær virkningen Hva skjer? Noe setter oss i stemning Lysten er kroppens språk: En automatisk fortolkning Automatiske tanker Automatisert atferd Virkning = Mekanismestyring: Det er ikke det at jeg vil det, men det at det skjer i visse situasjoner: Vanen har tatt bolig i kroppen Man kan spørre og få svar på hvordan kraftfelt virker (Svake øyeblikk) http://www.tuborg.com/ http://www.tuborg.com.my/ http://www.sirus.no/internett/tobakk/article/580.html Noe setter oss i stemning: Markedskrefter, sosiale situasjoner, følelsessituasjoner Nye erfaringer blir som gamle: Automatiserte tanker og automatisert atferd

Tro på egen evne: Mestringstillit Hvor kommer mestringstillit fra? Fra gamle og gode erfaringer, - med hva? Hva gjør denne troen på egen evne? Noe har satt oss i stemning men så bryter vi autostyringen! Man kan spørre og få svar på hvordan folk velger (Sterke øyeblikk) = mestringstillit: Et kognitivt skjema som sier: ”Yes I can” når situasjonen med lyst i er der.

Metode Det primære datum: Atferd eller livsverden? Vet folk noe om sine gode erfaringer? Med snus, alkohol, slag….. (automatisert atferd)? Det er bare å spørre og skrive det ned,…. ….men det krever detaljrik og systematisk intervjuing… (Svake øyeblikk) Med å få til (mestringstillit)? ….men det krever detaljrik og systematisk intervjuing… (Sterke øyeblikk) Narrativ atferdsanalyse Ommøblere: Nei denne kommoden skal ikke stå her. Her skal den stå. Denne tanken kan du ikke ha. Den er feil.

En filosofi om forholdet mellom situasjoner og personer Er mennesker frie til å velge? Er mennesker frie til å velge når vi er i en situasjon? Har noen noen gang vært i en ikke-situasjon?

Når situasjoner ikke er åpne: Det er noe inni dem fra før Å leve i øyeblikket Å leve nå Men nået er ikke åpent, det inneholder føringer

Hva er en situasjon? Noe som personer går inn i, omgir oss, Består av noe ytre (sosialt) og/ eller noe indre følelsesmessig og tankemessig ikke er fullt ut kontrollerbart, oftest ikke bevisst skapt definerer og styrer Skaper tanker, følelser og atferd oppleves av et individ Passiv persepsjon: Situasjonen = meg Aktiv persepsjon: Jeg ligger over og refortolker. Jeg leser og overstyrer situasjonen med min vilje. Jeg er utenfor situasjonen og observerer den. kan analyseres ved å samarbeide med / intervjue personen Det er bare personen som kjenner sin aktuelle situasjon. Ingen opplevende personer, ingen situasjoner

MÅL: Oppnå valgfrihet: Å lete opp og analysere øyeblikks diktatur Å lete opp og analysere braksuksesser Kartlegge situasjoner: Hva starter opp atferd? Finne valgpunkter: Definere sin vilje inn i situasjonen Bygge mestringstillit: Å få trua på egen evne til å håndtere situasjonen.

Atferd og handlinger: Styrt av person eller situasjon? en lære en vilje ønsker Situasjon Atferd Produkt: Vane kraftfelt Handling Produkt: Valg

To fokus i møte med personer som er dominert av vaner Svake øyeblikk situasjonen er sterkere enn personen personen gjør noe han egentlig ikke vil han blir styrt av situasjonen Sterke øyeblikk personen er sterkere enn situasjonen han valgte (maktet) å gjøre noe annet enn det situasjonen tilsa situasjonens herre

Svake øyeblikk Hva oppnår vi med spørsmålene? Fortell om en gang du gjorde noe du ikke er fornøyd med, eller andre ikke er fornøyd med Fortell om en gang du gjorde noe på autopilot (av vane) Fortell om en gang du rusa deg, stakk av, slo …. Hva oppnår vi med spørsmålene? få fram ei historie som kan analyseres ved hjelp av FAK-skjemaet forklare og skjønne atferden fristille personen i forhold til skyld og skam

FORANLEDNING ATFERD KONSEKVENS Det var for en måned siden. Søndag ettermiddag. Jeg kom fra avrusinga. Kjæresten min møtte meg. Han hadde med hunden. Jeg så han var ruset på piller og jeg konfronterte ham med det: Jeg sa at han skulle slutte. Han ønsket ikke svare. Jeg var skuffet, såret og sint. Jeg følte meg destruktiv mot meg selv og tenkte at nå skal jeg jaggu ruse meg jeg også. Nå kunne alt gå til dundas. Vi dro til byen ATFERD KONSEKVENS

FORANLEDNING ATFERD KONSEKVENS Det var for en måned siden. Søndag ettermiddag. Jeg kom fra avrusinga. Kjæresten min møtte meg. Han hadde med hunden. Jeg så han var ruset på piller og jeg konfronterte ham med det: Jeg sa at han skulle slutte. Han ønsket ikke svare. Jeg var skuffet, såret og sint. Jeg følte meg destruktiv mot meg selv og tenkte at nå skal jeg jaggu ruse meg jeg også. Nå kunne alt gå til dundas. Vi dro til byen ATFERD Jeg fikk kjæresten min til å kjøpe speed til meg. Jeg tok det KONSEKVENS

FORANLEDNING ATFERD KONSEKVENS Det var for en måned siden. Søndag ettermiddag. Jeg kom fra avrusinga. Kjæresten min møtte meg. Han hadde med hunden. Jeg så han var ruset på piller og jeg konfronterte ham med det: Jeg sa at han skulle slutte. Han ønsket ikke svare. Jeg var skuffet, såret og sint. Jeg følte meg destruktiv mot meg selv og tenkte at nå skal jeg jaggu ruse meg jeg også. Nå kunne alt gå til dundas. Vi dro til byen ATFERD Jeg fikk kjæresten min til å kjøpe speed til meg. Jeg tok det KONSEKVENS Jeg ble i min egen verden. Jeg glemte det dårlige. Jeg hadde det greit med meg selv. Dagen etter hadde jeg det dårlig med selv. Jeg kjøpte mer piller for å få det bedre.

Kan folk presse sin vilje inn i situasjoner?

Sterke øyeblikk Hva oppnår vi med spørsmålene? Fortell om en gang du maktet å velge på en måte som du er fornøyd med Fortell om gang du klarte å velge i en vanskelig situasjon Fortell om en gang du kunne rusa deg, slått, stukket av,…. men ikke gjorde det Hva oppnår vi med spørsmålene? få fram ei historie som kan analyseres ved hjelp av FAK-skjemaet forklare og skjønne hvordan folk velger fokusere på mestring og mestringstillit

Hva er et valgøyeblikk? Å skape seg et sannhetens øyeblikk Stoppe opp tiden følelsesbølgen, tendensen, tilbøyeligheten, vanen, den automatiserte atferden Å bruke sannhetens øyeblikk Refortolke øyeblikket eller være åpen for nye opplevelser Hente inn grunner til å velge annerledes Hva laster folk ned til sannhetens øyeblikk, eller hva finnes der hvis vi er oppmerksomme? Forestillingsbilder: Betydningsfulle trusler. Eks. Seinkonsekvenser Betydningsfull framtid. Eks. Noe å glede seg til hvis…. Betydningsfulle andre. (Relasjoner) Eks. Barn Betydningsfull jeg. Identiteter. Eks som forelder, ansvarlig, arbeidstaker… Noe betydningsfullt over meg (Religion, moral)

FORANLEDNING ATFERD KONSEKVENS NÅ-ØYEBLIKKET HANDLING Sommeren i juni / juli Jeg var på puben. Drakk for mye. Hemningene blir borte: Plutselig er det noe som stikker: Jeg irriterer meg sjøl. Terskelen er lav. Jeg gikk i motsatt retning av der jeg bor. Jeg er gira. ”Mårrådagen, skitt au” ”Jeg må ha action og spenning” Jeg utforsker terrenget og ser en halvåpen garasjeport. ”Oj, se her”. Det sitrer i kroppen. Jeg ser etter om noen ser meg. Jeg lytter. Det er stille og rolig ATFERD KONSEKVENS NÅ-ØYEBLIKKET HANDLING

FORANLEDNING ATFERD KONSEKVENS NÅ-ØYEBLIKKET HANDLING Sommeren i juni / juli Jeg var på puben. Drakk for mye. Hemningene blir borte: Plutselig er det noe som stikker: Jeg irriterer meg sjøl. Terskelen er lav. Jeg gikk i motsatt retning av der jeg bor. Jeg er gira. ”Mårrådagen, skitt au” ”Jeg må ha action og spenning” Jeg utforsker terrenget og ser en halvåpen garasjeport. ”Oj, se her”. Det sitrer i kroppen. Jeg ser etter om noen ser meg. Jeg lytter. Det er stille og rolig ATFERD Jeg kunne gått inn for å sjå om det er noe å hente. KONSEKVENS NÅ-ØYEBLIKKET HANDLING

FORANLEDNING ATFERD KONSEKVENS NÅ-ØYEBLIKKET HANDLING Sommeren i juni / juli Jeg var på puben. Drakk for mye. Hemningene blir borte: Plutselig er det noe som stikker: Jeg irriterer meg sjøl. Terskelen er lav. Jeg gikk i motsatt retning av der jeg bor. Jeg er gira. ”Mårrådagen, skitt au” ”Jeg må ha action og spenning” Jeg utforsker terrenget og ser en halvåpen garasjeport. ”Oj, se her”. Det sitrer i kroppen. Jeg ser etter om noen ser meg. Jeg lytter. Det er stille og rolig ATFERD Jeg kunne gått inn for å sjå om det er noe å hente. KONSEKVENS Kick. Nesten et adrenalinkick. Spenningsutløsning. Jeg ville fått dårlig samvittighet seinere. ”Faen, hva er det jeg gjør for noe?!” NÅ-ØYEBLIKKET HANDLING

FORANLEDNING ATFERD KONSEKVENS NÅ-ØYEBLIKKET HANDLING Sommeren i juni / juli Jeg var på puben. Drakk for mye. Hemningene blir borte: Plutselig er det noe som stikker: Jeg irriterer meg sjøl. Terskelen er lav. Jeg gikk i motsatt retning av der jeg bor. Jeg er gira. ”Mårrådagen, skitt au” ”Jeg må ha action og spenning” Jeg utforsker terrenget og ser en halvåpen garasjeport. ”Oj, se her”. Det sitrer i kroppen. Jeg ser etter om noen ser meg. Jeg lytter. Det er stille og rolig ATFERD Jeg kunne gått inn for å sjå om det er noe å hente. KONSEKVENS Kick. Nesten et adrenalinkick. Spenningsutløsning. Jeg ville fått dårlig samvittighet seinere. ”Faen, hva er det jeg gjør for noe?!” NÅ-ØYEBLIKKET ”Nei!” ”Bruk huggu!” ”Hva ville n sagt om meg nå?” HANDLING

FORANLEDNING ATFERD KONSEKVENS NÅ-ØYEBLIKKET HANDLING Sommeren i juni / juli Jeg var på puben. Drakk for mye. Hemningene blir borte: Plutselig er det noe som stikker: Jeg irriterer meg sjøl. Terskelen er lav. Jeg gikk i motsatt retning av der jeg bor. Jeg er gira. ”Mårrådagen, skitt au” ”Jeg må ha action og spenning” Jeg utforsker terrenget og ser en halvåpen garasjeport. ”Oj, se her”. Det sitrer i kroppen. Jeg ser etter om noen ser meg. Jeg lytter. Det er stille og rolig ATFERD Jeg kunne gått inn for å sjå om det er noe å hente. KONSEKVENS Kick. Nesten et adrenalinkick. Spenningsutløsning. Jeg ville fått dårlig samvittighet seinere. ”Faen, hva er det jeg gjør for noe?!” NÅ-ØYEBLIKKET ”Nei!” ”Bruk huggu!” ”Hva ville n sagt om meg nå?” HANDLING Jeg snudde og gikk hemmat

FORANLEDNING ATFERD KONSEKVENS NÅ-ØYEBLIKKET HANDLING Sommeren i juni / juli Jeg var på puben. Drakk for mye. Hemningene blir borte: Plutselig er det noe som stikker: Jeg irriterer meg sjøl. Terskelen er lav. Jeg gikk i motsatt retning av der jeg bor. Jeg er gira. ”Mårrådagen, skitt au” ”Jeg må ha action og spenning” Jeg utforsker terrenget og ser en halvåpen garasjeport. ”Oj, se her”. Det sitrer i kroppen. Jeg ser etter om noen ser meg. Jeg lytter. Det er stille og rolig ATFERD Jeg kunne gått inn for å sjå om det er noe å hente. KONSEKVENS Kick. Nesten et adrenalinkick. Spenningsutløsning. Jeg ville fått dårlig samvittighet seinere. ”Faen, hva er det jeg gjør for noe?!” NÅ-ØYEBLIKKET ”Nei!” ”Bruk huggu!” ”Hva ville n sagt om meg nå?” HANDLING Jeg snudde og gikk hemmat Fikk en god følelse. En utløsning for aggresjon, sinne og spenning på at jeg klarte å skjerpe meg. Jeg veit jeg ikke er en drittsekk. Nå kan alle se meg på vegen hjem og jeg håper nesten at noen kommer. Jeg legger meg med god samvittighet. Det er himmel og hælvete i forskjell, og dette er himmelen.

Mestringstillit Self-efficacy (Bandura, 1977, 1997) http://www.des.emory.edu/mfp/self-efficacy.html Tiltro til egen evne til å mestre vanskelige situasjoner Et resultat av å lykkes i sannhetens øyeblikk

Fokus i BaM FAK-analysene skal ha en øyeblikksorientering forklare hvorfor det skjer (problemfokus) søke enkle sammenhenger ta personens subjektive perspektiv kun utgjøre beskrivelser forklare hvorfor det ikke skjer (løsningsfokus)

Å presentere BaM Posisjoner Jeg vet ikke Jeg vil lære Jeg tror på din framstilling Jeg tror at du vet fordi du er den eneste som har erfart situasjonene Jeg vil aldri motsi deg på erfarte sammenhenger Jeg søker enkle sammenhenger Jeg tror at du kjenner disse sammenhengene Jeg tror du kan beskrive dem Jeg kan framstille dem Jeg vil høre detaljer i hendelsene Jeg vil dele opp hendelser, slik at vi ser sammenhengene mellom situasjonen før ….…. og situasjonen etterpå Jeg tror du har håndtert dette, en gang eller kanskje flere Altså: En hendelse, en konkret gang, ett øyeblikk, et valgøyeblikk

FAK-skjemaet F 1 F’ en står for foranledning. All atferd har en foranledning. Foranledningen kartlegges ved hjelp av disse spørsmålene: hvor var du hen? når var det? hvem var du sammen med eller var du alene? hva følte du? hva tenkte du?  En foranledning vil i utgangspunktet starte opp en automatisert atferd. A 2 A ’ en står for atferd. Dette er det som normalt skulle skje i situasjonen hovedsakelig på grunn av tre forhold:   denne atferden kommer så lett du har gjort dette så mange ganger at det har blitt en vane Atferden gir umiddelbare fordeler (K’ en i neste kolonne) som enten er en lettelse, en unngåelse, eller en nytelse. K 3 K’ en står for konsekvens. Konsekvensen er det første som ville skjedd etter atferden. Dette ville enten vært at du fikk det bedre på en eller annen måte, enten ved at du hadde fjernet et ubehag, eller fått et behag. Denne konsekvensen er årsaken til at du i utgangspunktet fortsetter med denne atferden. Det har blitt en (automatisert ) vane NÅ: 6 Nå-øyeblikket er refortolkning av kraftfeltet og/eller en åpenhet for nye sider ved situasjonen. Det er takket være dette at du maktet å unngå å gjøre det du normalt skulle gjort i en slik situasjon gjorde noe annet H 4 H’ en står for handling. Handlingen (alternativet til atferden over) er det du faktisk gjorde. Grunnen til at du maktet å presse fram denne handlingen skyldes to forhold: du oppdaget sannhetens øyeblikk du klarte å ta kommandoen ved å gi deg en selvinstruksjon i det riktige øyeblikket K 5 K’ en står for konsekvens. Dette er hva du fikk i situasjonen i stedet for konsekvensen over. Hva synes du om byttet? Kan denne konsekvensen konkurrere med den over som du altså ikke fikk? Ofte er denne konsekvensen at folk på en eller annen måte føler stolthet over hva de nettopp har fått til.