Dannelse i møte med operasjonspasienten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Fra ord til liv Mars 2011.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
HELSE OG LIVSSTIL.
Møteplass for etisk refleksjon
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Å forstå seg selv og andre
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Barn og unges rett til deltakelse
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Selvfølelse vs selvtillit
Danning i skolen – et truet prosjekt?
Respons fra en privat høgskole: Dannelse – kunnskap – profesjonalitet
Etiske modeller - hva er det?
KRL Av Karina Schjølberg
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Oss & Dem ???.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Etikk.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Operasjonssykepleier og høgskolelektor
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Rotarys formål Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre
Kirsten Ribu HiO Systemutvikling – LO 135A Høsten 2005 Kirsten Ribu.
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Dannelse og kunstens vesen -
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Kommunikasjon og personlig kompetanse
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
Jesu bergpreken Mateus 5,1-16.
”Voksne funksjonshemmedes læring” - - Skandinavisk innsats i takt eller utakt?
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
J.G. Mæland, august Trygdemedisin – en oppdatering J.G. Mæland Seksjon for sosialmedisin Institutt for sammfunnsmedisinske fag.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Etikk og verdier – bare ord
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Kirsten Ribu HiO Systemutvikling – og web- baserte systemer Høsten 2005 Kirsten Ribu.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Innføring i yrkesetikk for lærere
Berit Bratholm: Forelesning
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Livssynshumanismen.
Lekens egenverdi.
Stoisismen og kristendommen
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Dannelse i møte med operasjonspasienten NSF – Oslo 14.12.05 Alvsvåg, Herdis 2005

Disposisjon Omsorg, skjønn og danning Danningskriterier Danning i helsevesenet Hvordan kan danning komme til uttrykk på operasjonsavdelingen? Alvsvåg, Herdis 2005

Menneskelige møter er sårbare: Kroppen berøres … Kroppen sanser, forstår og berøres Vi berøres av hverandres toner og stemninger Kroppens sanselighet, medfølelse og refleksjon er grunnlaget for å forstå den andre Kroppen mottar inntrykk og den uttrykker seg Vi berører og berøres Vi setter farge på hverandres tilværelse Av nevnte grunner er danning så viktig Alvsvåg, Herdis 2005

Ansiktet (kroppen) sier Jeg er noen, ikke noe Jeg er sårbar Jeg er liksom du Jeg er mer Hva når operasjonspasientens ansikt er dekket eller kroppen sover? Alvsvåg, Herdis 2005

Menneskelige møter er sårbare Alltid med i møter: Livsforløp, en livshistorie, en personlig bakgrunn Selvoppfattelse, hvem er jeg?, hva vil jeg?, hva kan jeg? Livssituasjon, hvilke muligheter og hvilke begrensninger? Alvsvåg, Herdis 2005

Omsorg Relasjonell Moralsk Praktisk Gitt at vi tar utgangspunkt i en riktig bedømmelse av pasientens situasjon kan vi aldri gi for mye omsorg! Vi kan gi både for lite og for mye pleie og behandling. Alvsvåg, Herdis 2005

Omsorg – personorientert profesjonalitet Omsorg er en fundamental forutsetning for våre liv Omsorgen er relasjonell, praktisk og moralsk på samme tid Engasjement og forpliktelse sentralt Omsorgen er orientert mot den andre Alvsvåg, Herdis 2005

Skjønn Allment skjønn Faglig skjønn Klinisk skjønn Skjønn vil ikke si å følge eksakte anvisninger, men skjønnet søker å ivareta det riktige og beste i enkeltsituasjonen Alvsvåg, Herdis 2005

Aristoteles inndeling av den menende sjelen ”Det som ikke kan være annerledes” ”Det som kan være annerledes” Alvsvåg, Herdis 2005

Aristoteles Fagområder Dyder Theoria (viten, vite at) Poiesis (framstilling, vite hvordan) Praxis (mennesker og politikk, handling, kjenne det riktige) Dyder Episteme (invariabel) Techne (Håndverk, kunst) Fronesis (Etikk, analyse av verdier, handler om mennesker og politikk) Alvsvåg, Herdis 2005

Fronesis – Skjønn – ”Det som kan være annerledes” Klokskap Overveielser Erfaringer Tid Skjønn Forstand Fornuft Oppfinnsomhet Godhet Å overveie vel er å komme fram til det riktige mht ”det gagnlige, til midlene, til måten og tiden” Alvsvåg, Herdis 2005

Hva fordrer et faglig skjønn? Oppmerksomhet Sanselig tilstedeværelse Kunnskaper Erfaringer Samarbeid med Medskjønnere Ting Åpen og personlig tilstedeværelse Engasjement Tid Rom Stillhet Ettertenksomhet Alvsvåg, Herdis 2005

Skjønn Skjønn brukes i saker der det kan herske usikkerhet Utøves i situasjoner der det ikke kan gis eksakte lover og regler Vurdere enkeltsituasjoner og handle slik at det som regler, normer og lover skal ta vare på, blir realisert Skjønnet må ha et rom å røre seg i Skjønnet får rom når en både er bunden av normer og har en distanse til dem Alvsvåg, Herdis 2005

Danning, dannelse, ”Bildung” ”Bildung” har rot i ordet billede, religiøst Guds billede Danning henviser derfor til et bilde, et for-bilde Dannelse dreier seg om det som gjør mennesket til person Det dreier seg om en person som forstår, kan og vil, som etterprøver og som har mot til å gjøre det som er nødvendig Dannelse kan bety både å ”danne” og ”forme”, og det kan bety ”skikkelsen” eller resultatet av dannelsesprosessen. Alvsvåg, Herdis 2005

Dannelsesteoretisk treenighet Menneskets forhold til seg selv, - selvdannelse Selvbestemmelse, frihet, autonomi, myndighet, fornuft og selvaktivering Menneskets forhold til verden Humanitet, menneskehet og menneskelighet, verden, allmennhet, objektivitet Menneskets forhold til samfunnet Subjektets relasjon til det kulturelle, det sosiale og politisk fellesskap (Kilde: Dannelsens forvandlinger, 2003) Alvsvåg, Herdis 2005

Hans Skjervheim (1926-1999) Visdommen kommer til syne gjennom et sikkert omdømme Livet må føres Hvordan livet bør leves er et moralsk spørsmål Alvsvåg, Herdis 2005

Johann Gottfried Herder (1744-1803) Dannelsens mål er humanitet Personlighetsdannelse viktig Selvdisiplin Konsentrasjon Dømmekraft Alvsvåg, Herdis 2005

Eduard Spranger (1882-1963) Oppdragelse til frihet og demokrati Sentrale momenter Kritisk tenkning Arbeid Ansvarsbevissthet Selvkritikk Kjærlighet Alvsvåg, Herdis 2005

Martin Buber (1878-1965) ”vesensmennesket” ”billedmennesket” Dannelse er vekst gjennom alt som møter oss Møtene med mennesker, dyr og natur danner oss Både kulturen og naturen taler til oss og får oss i tale Distansen, en indre grense, er forutsetningen for fruktbar nærhet og åpenhet Alvsvåg, Herdis 2005

Michel Foucault (1926-1984) Det modne myndige mennesket anvender sin egen fornuft uten andres ledelse Opptatt av spillet mellom jeg og den andre, mellom selvdannelsen og samfunnsdannelsen Vi er ikke bare et produkt av strukturer, vi har også et frihetspotensiale Det er mellom mennesker og mellom strukturer dannelsen, formingen finner sted Vi forholder oss til ulike målestokker; kulturelle, politiske, sosiale, faglige og etiske Vi kan handle fritt og selvpålagt, og vi kan gjøre motstand Etikk er den måte friheten forvaltes på Alvsvåg, Herdis 2005

Paul Ricoeur (1913-2005) For å respektere og akte andre, må vi også respektere og akte oss selv Sette oss inn i andres sted, som om… Den andres appell til meg om …, og mitt ansvar for den andre Etikken skal tilsikte det gode liv med og for den andre i rettferdige institusjoner Alvsvåg, Herdis 2005

Dannelsens målestokker – Moralske dyder - Aristoteles Mot (middelveien mellom fryktsomhet og dristighet) Måtehold (middelveien mellom tøylesløshet og ufølsomhet) Raushet (middelveien mellom gjerrighet og overdådighet) Storslåtthet (middelveien mellom smålighet og ødselhet) Mildhet (middelveien mellom hissighet og langmodighet) Vennlighet (middelveien mellom vranghet og smiger) Beskjedenhet (middelveien mellomskamløshet og uanselighet) Oppbrakthet (middelveien mellom skadefryd og misunnelighet) Æresfølelse (middelveien mellom æreskjærhet og ærgjerrighet) Stolthet (passe ydmykhet og en myndig selvfølelse) Alvsvåg, Herdis 2005

Dannelsens målestokker – Dannelseskriterier – von Henting (1925) Avsky og motverge mot umenneskelighet Sans for lykke Evne og vilje til å gjøre seg forståelig Bevissthet om det historiske ved sin eksistens Åpenhet overfor de siste spørsmål Vilje til å ta ansvar for seg selv og i samfunnet Alvsvåg, Herdis 2005

Dannelse i helsevesenet? Respekt Verdighet Kommunikasjon Kyndig omsorg Humør og humor Alvsvåg, Herdis 2005

Samtale Hvordan bidra til at omsorg, skjønn og dannelse kommer til uttrykk i en operasjonsavdeling? Hva kan dannelse i en operasjonsavdeling være? Finner vi manglende dannelse i en operasjonsavdeling? Alvsvåg, Herdis 2005