Kunnskapsbasert praksis - noe for operasjonssykepleiere?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Senter for kunnskapsbasert praksis
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Møteplass for etisk refleksjon
Hva nytter innen tobakksforbyggende arbeid
Litteratursøk på internett
Helse og sykdomsbegrepet
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Senter for kunnskapsbasert praksis
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Hva er Kunnskapsbasert praksis og hvordan kan vi få til?
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Veiledning av studenter
Elin Capell Ingvild Hatling Marianne Barø
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Etikk og brukermedvirkning
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Kunnskapsbasert praksis
Kunnskapsbasert odontologi:
Hvordan jobbe kunnskapsbasert?
”Mat, måltider og ernæring på sykehjem
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Å arbeide kunnskapsbasert i Alderspsykiatrien
Hva slags kunnskap trenger vi
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Kari Annette Os FoU leder
Medisin og helsefag 3. forelesning: Kunnskapsbasert praksis
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Kunnskapsbasert praksis - nye videreutdanninger for ergoterapeuter
Hvordan utvikle kompetanse som bygger både på klinikk og forskning? Prosjektleder Finn Aasheim Opptrappingsplanen for psykisk helse Spesialistprosjektet.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Evidens-basert praksis Kunnskapsbasert praksis Evidence based practice Kåre Birger Hagen Nasjonalt Revmatologisk Rehabilterings- og Kompetansesenter Diakonhjemmets.
Hvorfor og hvordan praktisere en kunnskapsbasert praksis?
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Senter for kunnskapsbasert praksis
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Master i avansert geriatrisk sykepleie- trenger vi det?
Hvorfor er kunnskapsbasert praksis viktig?
Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Introduksjon til kunnskapsbasert medisin Oslo, 15.mai 2006 Gro Jamtvedt, Arild Bjørndal.
Randomiserte kontrollerte studier
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Hva er god praksis i fremtidens helsetjeneste? Tone Mette Flått, Overhalla kommune Karin Knutsen, Stjørdal kommune Aud Moe, Senter for omsorgsforskning/
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Praksisnær FoU Fra forskning til praksis – får vi det til og har vi gode eksempler? -en konferanse i regi av Strategiske.
Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver.
Mulighetene for en videreutdanning
Irene W. Langengen
Introduksjon til kunnskapsbasert medisin
Forskningsstøtte ved UBA
Kunnskapsbasert praksis på individ- og samfunnsnivå
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsbasert praksis - noe for operasjonssykepleiere? Monica W. Nortvedt Senter for kunnskapsbasert praksis Avdeling for helse- og sosialfag Høgskolen i Bergen Oslo 10.desember 2007

Hva skal jeg snakke om? Hva er kunnskapsbasert praksis? Hva baserer vi våre avgjørelser på? Trenger vi det? Forholdet mellom erfaring og ny kunnskap Ulike problemstillinger krever ulike studiedesign Aktuelle databaser Kritikken til kunnskapsbasert praksis

kunnskapsbasert.no

HOVEDMÅL til Senter for kunnskapsbasert praksis Stimulere til økt bruk av resultater fra forskning og fagutvikling blant undervisningspersonell, studenter og helsepersonell Bidra i prosjekter som har som mål å fremme bruk av forskningsbasert kunnskap og iverksette kunnskapsbasert praksis i undervisning og yrkesutøvelse Bidra til økt formidling av resultater fra forskning og fagutvikling via fagtidsskrift, internett, media, konferanser og oppsummeringer.

Forskning utviklingsarbeid FoU Forskning utviklingsarbeid St. melding nr 20 (2004/05) Vilje til forskning (side 147)

Hva baserer sykepleiere sin praksis på?

Hva baserer sykepleiere sin praksis på? 1 informasjon fra den enkelte pasient 2 personlige erfaring 3 sykepleierskolen 4 internundervisning 5 prosedyrebøker 6 andre sykepleiere 7 leger 8 ny terapi som blir forordnet 9 intuisjon 10 det som har virket i alle år 11 bøker 12 sykepleie fagtidsskrift 13 slik som jeg alltid har gjort det 14 lege fagtidsskrift 15 artikler publisert i vitenskapelige sykepleietidsskrift 16 media Estabrooks CA

Erfaringsbasert kunnskap Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Kunnskapsbasert praksis Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kontekst Jamtvedt m.fl.2004

Forskningsbasert kunnskap Forskning kan kun hjelpe når vi står overfor forskbare problemstillinger

Forskning skal blant annet bidra til: At vi vet hva som virker At vi forstår bedre

Evidence is used to support a conclution; it is not the same as the conclution.

Kunnskapsbasert praksis Erfaringsbasert kunnskap

Erfaringsbasert kunnskap - praksiskunnskap clinical expertise can be seen as the ability to integrate research evidence and patients circumstances and preferences to help patients arrive at optimal descision Guyatt 2004

Kunnskapsbasert praksis Brukerkunnskap og brukermedvirkning

Definisjoner The practice of evidence based medicine means integrating individual clinical expertise with the best available external clinical evidence from systematic research Sackett 2001 “At each clinical encounter clinicians will combine expert clinical skills with current best evidence, and place these in a context meaningful to the client” Sue Lord 2001 Evidence based nursing is the process by which nurses make clinical decisions using the best available research evidence, their clinical expertise and patient preferences, in the context of available resources DiCenso A. Evidence Based Nursing 1998; 1:38-40.

Å utøve kunnskapsbasert sykepleie er å ta sykepleiefaglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens ønsker og behov i den gitte situasjonen. Nortvedt MW, Jamtvedt G, Graverholt B, Reinar LM. Å arbeide og undervise kunnskapsbasert. En arbeidsbok for sykepleiere.

Erfaringsbasert kunnskap Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Kunnskapsbasert praksis Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kontekst Jamtvedt m.fl.2004

Evidence Based Practice Evidence Based Medicine Evidence Based Mental Health Evidence Based Nursing Evidence Based Social Care Over the decades the principles of EBP has reached other health care as well as non-health care areas, such as education, social work and librarianship. In recent years in Norway, national strategies set out to improve the services of the health sector, the educational sector and the library sector, emphasise the contribution of research for improving services and its importance for continuous professional development and lifelong learning. Evidence Based Physiotherapy Evidence Based Library and Information Practice

Trenger vi det?

Trenger vi det? Lov om universiteter og høgskoler Lov om helseforetak LOV 1999-07-02 nr 64: lov om helsepersonell Pasientene forventer at vi er oppdatert

forskning erfaring

Forskning - erfaringskunnskap erfaringer alene kan gi et feil grunnlag for prioriteringer

Nortvedt et al 2001

Oppegående pasienter (gj 15år) 59% svarer at sykdommen har påvirket deres seksualliv 50% er plaget med vannlatingsproblemer Mange er plaget med depresjon Fatigue, smerte

Forskning - erfaringskunnskap erfaringer alene kan gi et feil grunnlag for prioriteringer (MS-pas) viktig at vi dokumenterer vår erfaringskunnskap Eksempel operasjonspasienter og ernæring Betydningen av informasjon

Forskning - erfaringskunnskap erfaringer alene kan gi et feil grunnlag for prioriteringer (eks. MS-pas) viktig at vi dokumenterer vår erfaringskunnskap (eks. informasjon) erfaringskunnskap må endres når vi får ny kunnskap

Forskning - erfaringskunnskap erfaringer alene kan gi et feil grunnlag for prioriteringer (eks. MS-pas) viktig at vi dokumenterer vår erfaringskunnskap (eks. informasjon) erfaringskunnskap må endres når vi får ny kunnskap som pasienter forventer vi at sykepleiere er oppdatert (eks. helsesøster og jordmor)

Grunner til at amming anbefales ernæring forebygger infeksjonssykdommer forebygger allergi

Grunner til at amming anbefales ernæring forebygger infeksjonssykdommer forebygger allergi OBS ny kunnskap på området! Sears MR et al. Lancet 2002;360:901-907 Viser at amming ikke virker beskyttende for utvikling av allergi og astma. Amming øker risikoen for å utvikle disse sykdommene!!

Systematisk oversikt resultater fra flere studier Resultater som kan sammenlignes Alle relevante enkeltstudier

En vanskelig oppgave Mer enn 2 millioner medisinske faglige publikasjoner i året Vanskelig for en praktiker å holde seg oppdatert ved å lese primærlitteratur En oppdatering blir avhengig av andres oppsummering

CASE Haynes B. Of studies, syntheses, synopses, summaries, and systems: the "5S" evolution of information services for evidence-based healthcare decisions. Evidence Based Nursing, 2007; 10(1): 6-7.

Refleksjon i fagutøvelsen; Erkjenne og identifisere informasjonsbehov Evaluere Formulere spørsmål Implementere Gjennomføre litteratursøk - lete! Vurdere kunnskapen opp mot erfaring, verdier og preferanser, bruker The evidence based practice cycle. Kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap

Kjernespørsmål Hvor mange har et problem (forekomst)? Hvorfor får noen dette problemet, mens andre holder seg friske (etiologi/årsak)? Hvordan kan vi avgjøre om noen har dette problemet (diagnostikk/måleinstrument)? Hva kan vi gjøre for å forebygge eller behandle problemet? (effekt av tiltak)? Hvordan går det med den som har problemet (prognose)? Hvordan oppleves det å ha dette problemet (erfaringer)? Mange spørsmål kan stilles om helse. Her en liste over noen av dem: Hvorfor blir noen syke, mens andre holder seg friske (etiologi)? Hvordan kan vi avgjøre om noen har en viss helsetilstand (diagnostikk)? Hva kan vi gjøre for å fremme helsetilstanden til individer og/eller befolkningsgrupper? (effekt av tiltak)? Hvordan går det med den som er syk (prognose)? Hvordan er det å bruke helsetjenesten (erfaringer)? Jamtvedt et al 2003

Kjernespørsmål Hvor mange pasienter er underernært ved operasjon? Hvorfor er pasienter underernærte? Hvordan kan vi avgjøre om pasientene er underernærte? Hva kan vi gjøre for å forebygge eller behandle underernæring? Hvordan går det med den som er underernært? Hvordan oppleves det å være underernært? Mange spørsmål kan stilles om helse. Her en liste over noen av dem: Hvorfor blir noen syke, mens andre holder seg friske (etiologi)? Hvordan kan vi avgjøre om noen har en viss helsetilstand (diagnostikk)? Hva kan vi gjøre for å fremme helsetilstanden til individer og/eller befolkningsgrupper? (effekt av tiltak)? Hvordan går det med den som er syk (prognose)? Hvordan er det å bruke helsetjenesten (erfaringer)?

Aktuelle databaser MEDLINE CINAHL www.evidencebasednursing.com www.joannabriggs.edu.au www.cochrane.no

CASE Haynes B. Of studies, syntheses, synopses, summaries, and systems: the "5S" evolution of information services for evidence-based healthcare decisions. Evidence Based Nursing, 2007; 10(1): 6-7.

Kritikken Ikke noe nytt – dette har vi alltid gjort Kokebok/styrt praksis –ikke individualisering RCT-studier som gullstandard Er det evidens for at det virker?

Ikke noe nytt – dette har vi alltid gjort Hva baserer sykepleiere sin praksis på? 1 informasjon fra den enkelte pasient 2 personlige erfaring 3 sykepleierskolen 4 internundervisning 5 prosedyrebøker 6 andre sykepleiere 7 leger 8 ny terapi som blir forordnet 9 intuisjon 10 det som har virket i alle år 11 bøker 12 sykepleie fagtidsskrift 13 slik som jeg alltid har gjort det 14 lege fagtidsskrift 15 artikler publisert i vitenskapelige sykepleietidsskrift 16 media Estabrooks CA

Ikke noe nytt – dette har vi alltid gjort Selv om vi ønsker å tro at vi har en kunnskapsbasert praksis i helse- og sosialtjeneste så har vi et stykke å gå 30 prosent av pasientene får ikke behandling i henhold til vitenskapelig dokumentasjon 20 prosent av all behandling er unødvendig, eller kan være skadelig Schuster et al., 1998, Grol 2001

Ikke noe nytt – dette har vi alltid gjort Hindringer Nortvedt, Jamtvedt, Graverholt, Reinar 2007

Kokebok/styrt praksis -mangel på individualisering

Erfaringsbasert kunnskap Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Kunnskapsbasert praksis Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kontekst Jamtvedt, kunnskapssenteret.no

Grunner til at amming anbefales ernæring forebygger infeksjonssykdommer forebygger allergi OBS ny kunnskap på området! Sears MR et al. Lancet 2002;360:901-907 Viser at amming ikke virker beskyttende for utvikling av allergi og astma. Amming øker risikoen for å utvikle disse sykdommene!!

Systematisk oversikt resultater fra flere studier Resultater som kan sammenlignes Alle relevante enkeltstudier

CASE Haynes B. Of studies, syntheses, synopses, summaries, and systems: the "5S" evolution of information services for evidence-based healthcare decisions. Evidence Based Nursing, 2007; 10(1): 6-7.

Ta velinnformerte beslutninger Brukeren/pasienten Fagutøveren Ledelsen Politikeren

RCT-studier som gullstandard

Finnes en metodologisk gullstandard?

Ulike problemstillinger krever ulik studiedesign

Kjernespørsmål Kunnskap Foretrukket studiedesign Hvordan oppleves det? Opplevelse - erfaring Kvalitative metoder Hvor mange har et helseproblem? Prevalens -forekomst Tverrsnittstudie Hvorfor får noen dette problemet, mens andre holder seg friske? Årsak - etiologi Kohortstudie Kasus-kontrollstudie Hvordan kan vi avgjøre om noen har dette problemet? Diagnostikk (med en gullstandard) Hvordan går det med den som har problemet? Prognose -sykdomsforløp Hva kan vi gjøre for å forebygge eller behandle problemet? Effekt av tiltak Randomisert kontrollert studie Jamtvedt et al. 2003

Forskningsspørsmål Egnet metodologi Hvordan er det å leve med lungekreft? Fenomenologi Hvilke strategier bruker kvinner med lungekreft for å mestre å leve med redusert lungekapasitet? Grounded teori Hvordan er lungekreft forstått og håndtert i ulike sosiale sammenhenger? Etnografi Hvordan er det for kvinner med lungekreft å få diagnosen? Narrativ forskning Hvordan kan en selvhjelpgruppe for lungekreft-pasienter støtte en kvinne som nettopp har fått diagnosen? Case studie

Forskjellen på kvalitativ og kvantitativ tankegang Hvor mange av dere ser en ung dame? Hvor mange av dere ser en gammel dame? Hvor mange av dere ser begge damene? Det beste er jo å kunne lære seg å se begge. Begge er like sanne, men det er ikke mulig å se begge samtidig. Problemet er når vi ikke er oppmerksom på dette

Forskjellen på kvalitativ og kvantitativ tankegang Hvor mange av dere ser en ung dame? Hvor mange av dere ser en gammel dame? Hvor mange av dere ser begge damene? Det beste er jo å kunne lære seg å se begge. Begge er like sanne, men det er ikke mulig å se begge samtidig. Problemet er når vi ikke er oppmerksom på dette

Virker det?

Virker det? Pasienter/brukere forventer å få oppdatert behandling Uakseptabelt at vi ikke holder oss oppdatert Stipendiat –hvordan barnevernet fatter sine beslutninger i alvorlige saker. Stort gap mellom det observerte og beslutninger. Mangler god argumentasjon. SLIK KAN BRUKEREN IKKE HA DET. ETIKKEN?

Oppsummering Økte muligheter til å utvikle vårt eget fag ved å basere vår praksis på best tilgjengelig kunnskap Mulighet for større påvirkning av tilbudet pasientene skal få Større samarbeid mellom de som driver med forskning og de som skal bruke den Forskningen vil bli mer praktisk rettet Pasientene vil få et bedret tilbud

Oppsummering 85 milliarder på behandling av syke mennesker. Vi er for lite opptatt av å evaluere det som skjer Du gjør ikke bare en jobb, men du driver kompetanseutvikling av deg selv og nye sykepleiere Vi har et samfunnsansvar i å sørge for å utvikle vårt profesjonsfag

Senternytt www.kunnskapsbasert.no Internasjonal konferanse i Bergen 18.-20. mai Integrating Evidence into Practice Challenges for Lifelong Learning in Nursing Mer informasjon på www.evidence-bergen.no Mastergradsstudie i KBP fra høsten 2008