eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Informasjonssøking E-tidsskrifter E-bøker
Nåværende programmer - avsluttes 2005 Mental helse (26 mill kr) Helse og samfunn (22 mill kr) Helsetjeneste og -økonomi (17 mill kr) Pasientnær klinisk.
Forventninger og videre arbeid…...
Elektronisk samhandling
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Den internasjonale sykepleierdagen- NSF Vestfold v/fagdirektør Anita Schumacher Sykehuset i Vestfold HF.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Erfaringer fra Institutt for kulturstudier og orientalske språk Wiki og blogg som læringsverktøy.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Samhandlingskompetanse – kommer det av seg selv?
Sykepleiefaget i utvikling – eHelse i sykepleierutdanningen
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Hvordan kan vi bruke det?
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Skien kommune.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
1 Øystein Nytrø Department of computer and information science Norwegian University of Science and Technology TDT4210 Helseinformatikk Kursintroduksjon.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
HINF 1101 Medisinsk informatikk Kva er medisinsk informatikk? Kursets fokus, vinkling og tema Praktiske opplysningar 26 august 2005 Margunn Aanestad
HINF 1101 Medisinsk informatikk Kva er medisinsk informatikk? Kursets fokus, vinkling og tema Praktiske opplysningar 27 august 2004 Margunn Aanestad
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Fremtidens spesialsykepleiere
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn? Ragnhild Hellesø ragnhild.helleso@medisin.uio.no Workshop e-helsekompetanse NSF 4. desember 2013

Nasjonale føringer Kompetansesenter for IT i helsesektoren: Anbefalt eHelsekompetanse Strategi for Anbefalt eHelsekompetanse Stortingsmeldinger nr 9, 10,11, 12 KITH 1013:2010

Internasjonale føringer Technology Informatics Guiding Education Reform (TIGER) Basis IKT kompetanse Informasjonskompetanse Informasjonsstyring Informatikkompetanse Holdninger, sikkerhet og etikk http://www.tigersummit.com

Hvordan ser bildet ut? Søk i google: eHelsekompetanse 176 treff eHelsekompetanse bachelor 7 treff eHelsekompetanse master 10 treff eHelsekompetanse PhD 21 treff September 2013

eHelse bruk av moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi for å møte behova i befolkningen, hos pasienter, helsepersonell, helseadministratorer og poitikere (EUs ministerråd, 2003) Transfer of health resources and health care by electronic means (WHO)

Eksempel på eHelse – familien Befolkning Pasienter/ brukere Helsepersonell/Utdanning/ studenter Helse-administratorer/politikre Forebyggende og helsefremmende informasjon (eks ernærinsråd til befolkningen) Informasjon på internett Sykdomsspesifikk informasjon MinJournal Individuell plan Velferdsteknologi: Trygghetsnett Elektronisk pasientjournal eMeldinger Kjernejournal Faglige beslutningsstøtte- system:PPS eRetningslinjer eVeiledere Planleggings-verktøy: Statistikk IPLOS

Erfaringer fra en studie Mål med studien Hvilke pedagogiske, praktiske og teknologiske utfordringer står utdanningsinstitusjonene overfor i arbeidet med å sikre eHelsekompetanse for bachelorstudenter i sykepleierutdanningen? Kilde: Hellesø, R., Grønvold, L., Førsund, A., Korsæth, D., Fossum, M., Gyltnes, K.A. Norsk Tidsskrift for Sykepleieforskning, 2009; 11:4, 3-11

Bakgrunn og metode Uavklart begrepsapparat Helseinformatikk, sykepleieinformatikk, bioinformatikk etc. Uavklart hvilke ferdigheter som trengs Uavklart hvor skal opplæringen skje Uavklart forhold om standardisering Bruk av ekspertgruppe Tematisk analyse (Thagaard, 2003)

Resultat Teknologiske og fagpolitiske utfordringer Utdanningsinstitusjon vs praksisfelt Spesialist- vs kommunehelsetjenesten Faglige og pedagogiske utfordringer Dybde, sekvens, progresjon Standardisering – hva, når og hvordan Pluralisme og lokale tilnærminger Uavklarte veivalg Ildsjeler

Diskusjon og konklusjon Pluralisme og lokale tilnærminger Ulike veivalg Teori møter praksis - inkonsistens Kompetansekrav Studentene Lærerne

Sentrale spørsmål Hva skal fokus være? Teknologiferdigheter Informasjonsferdigheter Hvordan organisere? Separat Integrert

Kontinuitet-Koordinering Brukar/ pasient Helsepersonell Behov, ressurser, roller Roller & ansvar PRAKSISUTVIKLING Medvirkning Kompetanse Kvalitet Kontinuitet-Koordinering Samhandling INNOVASJON Helsetjenesten Metoder & organisering eHelse HIS & velfedrsteknologi Moen/Hellesø rev. 2013

Uavklarte spørsmål Hva skal være forgrunn/bakgrunn fag, teknologi, organisasjon Hvem skal lære lærerne møtet mellom digitale immigranter og digitale innfødte

www. http://www.uio.no/studier/program/sykepleievitenskap-master Takk for oppmerksomheten www. http://www.uio.no/studier/program/sykepleievitenskap-master