eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn? Ragnhild Hellesø ragnhild.helleso@medisin.uio.no Workshop e-helsekompetanse NSF 4. desember 2013
Nasjonale føringer Kompetansesenter for IT i helsesektoren: Anbefalt eHelsekompetanse Strategi for Anbefalt eHelsekompetanse Stortingsmeldinger nr 9, 10,11, 12 KITH 1013:2010
Internasjonale føringer Technology Informatics Guiding Education Reform (TIGER) Basis IKT kompetanse Informasjonskompetanse Informasjonsstyring Informatikkompetanse Holdninger, sikkerhet og etikk http://www.tigersummit.com
Hvordan ser bildet ut? Søk i google: eHelsekompetanse 176 treff eHelsekompetanse bachelor 7 treff eHelsekompetanse master 10 treff eHelsekompetanse PhD 21 treff September 2013
eHelse bruk av moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi for å møte behova i befolkningen, hos pasienter, helsepersonell, helseadministratorer og poitikere (EUs ministerråd, 2003) Transfer of health resources and health care by electronic means (WHO)
Eksempel på eHelse – familien Befolkning Pasienter/ brukere Helsepersonell/Utdanning/ studenter Helse-administratorer/politikre Forebyggende og helsefremmende informasjon (eks ernærinsråd til befolkningen) Informasjon på internett Sykdomsspesifikk informasjon MinJournal Individuell plan Velferdsteknologi: Trygghetsnett Elektronisk pasientjournal eMeldinger Kjernejournal Faglige beslutningsstøtte- system:PPS eRetningslinjer eVeiledere Planleggings-verktøy: Statistikk IPLOS
Erfaringer fra en studie Mål med studien Hvilke pedagogiske, praktiske og teknologiske utfordringer står utdanningsinstitusjonene overfor i arbeidet med å sikre eHelsekompetanse for bachelorstudenter i sykepleierutdanningen? Kilde: Hellesø, R., Grønvold, L., Førsund, A., Korsæth, D., Fossum, M., Gyltnes, K.A. Norsk Tidsskrift for Sykepleieforskning, 2009; 11:4, 3-11
Bakgrunn og metode Uavklart begrepsapparat Helseinformatikk, sykepleieinformatikk, bioinformatikk etc. Uavklart hvilke ferdigheter som trengs Uavklart hvor skal opplæringen skje Uavklart forhold om standardisering Bruk av ekspertgruppe Tematisk analyse (Thagaard, 2003)
Resultat Teknologiske og fagpolitiske utfordringer Utdanningsinstitusjon vs praksisfelt Spesialist- vs kommunehelsetjenesten Faglige og pedagogiske utfordringer Dybde, sekvens, progresjon Standardisering – hva, når og hvordan Pluralisme og lokale tilnærminger Uavklarte veivalg Ildsjeler
Diskusjon og konklusjon Pluralisme og lokale tilnærminger Ulike veivalg Teori møter praksis - inkonsistens Kompetansekrav Studentene Lærerne
Sentrale spørsmål Hva skal fokus være? Teknologiferdigheter Informasjonsferdigheter Hvordan organisere? Separat Integrert
Kontinuitet-Koordinering Brukar/ pasient Helsepersonell Behov, ressurser, roller Roller & ansvar PRAKSISUTVIKLING Medvirkning Kompetanse Kvalitet Kontinuitet-Koordinering Samhandling INNOVASJON Helsetjenesten Metoder & organisering eHelse HIS & velfedrsteknologi Moen/Hellesø rev. 2013
Uavklarte spørsmål Hva skal være forgrunn/bakgrunn fag, teknologi, organisasjon Hvem skal lære lærerne møtet mellom digitale immigranter og digitale innfødte
www. http://www.uio.no/studier/program/sykepleievitenskap-master Takk for oppmerksomheten www. http://www.uio.no/studier/program/sykepleievitenskap-master