ELGÅ SKOLE www.elga.skole.no EN RESSURS I TIDEN LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
Ressursskoler i sørsamisk område
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
5 Kultur.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Fagforbundets barneby i Angola er åpnet
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Avsatte midler i statsbudsjettet. Drammen kommune har søkt. Foreløpig tilsagn på kr. 2.4 mill. Gjelder alle.
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
St.meld.nr. 28 ( ) Samepolitikken Karasjok, fredag 30. mai 2008.
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Hvorfor foreldremedvirkning?
SPRÅKBAD som MODELL i SPRÅKOPPLÆRINGA
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hvorfor foreldremedvirkning?
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Statens utdanningskontor i Nordland Mål for prosjektet Det overordnede målet: Gi sørsamiske elever et fullverdig og likeverdig sørsamisk skoletilbud med.
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Regjeringens arbeid med samisk språk
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Hva har vi gjort i Mandal Ordfører og administrasjon + forankring i: BU Ungdomspartiene Skolene rektorkollegiet videregående med i samarbeid Bystyret stort.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hva ønsker Regjeringen med barnevernet – hvem gjør hva for å ivareta de unge? Innlegg på dialogkonferanse med ordførere og rådmenn i Sør-Trøndelag, Selbu.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Muligheter, erfaringer og utfordringer
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
GÆRJAH, sørsamisk bok- og kulturbuss Gærjah, Sørsamisk bok- og kulturbuss.
Kompetanse for mangfold Erfaringer fra arbeidet med minoritetsspråklige elever ved Grong videregående skole.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Kompetanse for mangfold
Utbredelsen av samiske språk i Norge
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Skolebasert kompetanseutvikling
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Skolebasert kompetanseutvikling
Undervisningsetaten kroner.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

ELGÅ SKOLE www.elga.skole.no EN RESSURS I TIDEN LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007 SAPMI LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007 KORT HISTORIKK I Engerdal kommune, få innbyggere; bosatt i utkanter langsmed svenskegrensa Svahken sijte; 6 driftsenheter, Guttu i Elgå skolekrets Lang historie med disputter mellom jordbruket og reindrifta Samiske barn gikk på skole i Snåsa, og Hattfjelldal Lite kontakt mellom samer og nordmenn fram til 1996 LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007 Kort historikk II 1996-2000: Små forsøk på samisk språkstimulering i barnehage og skole 2000-2006: Samiske barn inn i barnehage og skole gjennom Sametingets språkmotiveringsprosjekt. Tvinger fram samhandling om barna mellom samer og nordmenn 2006-dd: Statlige midler sikrer videreføring av skolen og prosjektet ut 2007. LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

DET SØRSAMISKE SPRÅKET I ELGÅ Oldeforeldre/besteforeldre til dagens barn, stort sett oppvokst med språket, men språket er nedvurdert av alle Foreldregenerasjonen – skolespråk, ikke daglig i bruk Ny generasjon – ny satsning NÅ ELLER ALDRI! LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

ELGÅ SKOLE www.elga.skole.no VÅR VISJON: EN RESSURS I TIDEN LÆRING I TRYGGHET LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007 ELGÅ SKOLE - FAKTA FAKTA I 2007: 18 + 3 ELEVER I SKOLEN 4 ANDRESPRÅKSELEVER 6 T/U 6 FØRSTESPRÅKSELEVER 27 T/U 2 ÅRSVERK I SØRSAMISK UNDERVISNING 2.4 ÅRSVERK I NORSK UNDERVISNING 50% ADMINISTRASJON 50% LÆREMIDDELUTVIKLER 100% SPRÅKKONSULENT 60% PROSJEKTLEDER RESSURSPERSONER, FORELDRE, LOKALSAMFUNN LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

ELGÅ – MODELLEN, en sterk tospråklig opplæringsmodell Språkreir og språkbad Sørsamisk dominerer i opplæringa for elever med norsk som sitt sterkeste språk Sørsamisk som 1.språk; opplæring i og på sørsamisk i de fleste fag (L97S og LK-06S) Sørsamiske språkdomener både hjemme og i skole og barnehage; sted, tid, person Den eldre generasjonen og eksterne medhjelpere LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007 RESULTATER Barna forstår vanlig sørsamisk tale Barna er ikke redde for å svare på sørsamisk Barna kan holde en samtale på sørsamisk i gang med en voksen Barna mestrer det sørsamiske kasussystemet i pronomen og substantiv, og deler av verbbøyinga Barna hadde en kontinuerlig språklig framgang Foreldre og besteforeldre var fornøyde med prosjektet og vil at det skal fortsette Og arbeidet fortsetter…. LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007 ELGÅ SKOLE VIDERE Opplæringsløp ut videregående skole Bevaring av fagmiljøet Samarbeid over riksgrensa Videreformidling Et eksempel til etterfølgelse LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

ELGÅ – INDRE SUKSESSFAKTORER LOKAL FORANKRING AKTIVE ILDSJELER POSITIVE FORELDRE OG BESTEFORELDRE ENGASJERT REKTOR/STYRER POSITIVE LÆRERE OG BARNEHAGEANSATTE SKOLAS STERKE STILLING/BETYDNING I LOKALSAMFUNNET FORELDRENE SAMMEN OM BARNA STØTTENDE KOMMUNEADMINISTRASJON OG POLITIKERE LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

ELGÅ -YTRE SUKSESSFAKTORER TILSTREKKELIG MED MIDLER GA KORT VEI FRA IDÈ TIL HANDLING SAMISKE RETTIGHETER I MEDVIND REFUSJONER TIL UNDERVISNING STØTTE OG VEILEDNING FRA FAGLIG HOLD, POLITISK, OG ADMINISTRATIV LEDELSE I SAMETINGET OG DEPARTEMENTENE LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

Elgå – enestående for all tid? Skal sørsamisk bli et hverdagsspråk i Sapmi? Mener staten og Sametinget alvor når de sier at sørsamisk skal vitaliseres? Mener sørsamene selv alvor når de sier at sørsamisk må bli et levende språk igjen? HVA MÅ TIL I FØLGE FORSKNINGEN PÅ ELGÅ SKOLE, GJORT AV JON TODAL? LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

HVA MÅ TIL? I 1. STERKE OPPLÆRINGSMODELLER Egne faste sørsamiske ordninger i barnehage og skole, ikke nye forsøk og prosjekt. Det må opprettes flere barnehager og grupper etter språkreirmodellen Skoler og barnehager må få bruke egne opplæringsmodeller, også for de med norsk som hjemmespråk Både de språkpolitiske og de didaktiske grunnene for slike opplæringsmodeller må nedfelles i læreplanene. Sør-, lule- og nordsamisk må nevnes særskilt og ikke gjemmes under overskrifta ”samisk” Det må være en statlig, ikke kommunal, oppgave å sikre egne opplæringsmodeller økonomisk. Staten må betale de merkostnadene som egne sørsamiske barnehage- og skoleopplæringsmodeller fører med seg. LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

HVA MÅ TIL? II 2. Informasjon fra samiske fagmiljø Informasjonsmateriell til foreldre som velger opplæring i sørsamisk for barna sine Kurs om språklæring, tospråklighet, minoritetsspråk og språkplanlegging LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

HVA MÅ TIL? III 3. Sørsamisk lærerutdanning Ansvarliggjøre Samisk høgskole og Høgskolen i Nord-Trøndelag Utvikle et eget sørsamisk utdanningsprogram innenfor et normalt utdanningsløp Må kunne brukes i Norge og Sverige, både i sørsamiske skoler og i vanlige grunnskoler Staten må dekke det som er av merkostnader LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

HVA MÅ TIL? IV 4. FORSKNING OG UTVIKLING Oppdatert statistikk og kunnskap om situasjonen til sørsamisk språk 5. UTVIKLINGSARBEID Utvikle mer læremiddel, lokalt utviklet materiell må utveksles og utnyttes bedre Forfatter- og opphavsrettigheter må avklares Regionale læremiddelsenter og øremerking av utviklingsressurs i lærerårsverket Utvikling av sørsamiske fagtermer for lærebøker Sørsamiske språkprøver for å måle elevenes kunnskaper 6. FAGLIG NETTVERK - Oppretting av et formalisert nettverk av folk som arbeider faglig med sørsamiske spørsmål LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007 HVA MÅ TIL? V 7. SYSTEM OG ANSVAR - For å sikre helhetstenkning, kontinuitet og fornyelse innenfor arbeidet med sørsamisk språk og sørsamisk opplæring må det opprettes en instans som har dette ansvaret som sin hovedoppgave LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007

Skuvle-voelph! Mijjieh dijjide ohtsedeminie! LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007